دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حجاب امنیت می آورد

No image
حجاب امنیت می آورد

حجاب امنيت مي آورد

آیات نورانی قرآن کریم مالامال از پیام‌ها و نکته‌های اجتماعی است که عمل به آنها ضامن سعادت انسان در دنیا و آخرت است. آنچه در «آیه‌ها و نکته‌ها» از نظرتان خواهد گذشت، نگاهی به آیات الهی از منظر «تفسیر نور» تالیف «حجت الاسلام والمسلمین قرائتی» است. روسری‌های بلند بر خود بیفکنند تا (به عفت و پاکدامنی) شناخته شوند «یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلایوذین و کان الله غفورا رحیماً»(سوره احزاب، آیه 59) ای پیامبر ! به همسران و دخترانت و زنان مومن بگو: روسری‌های بلند بر خود بیفکنند ، این (عمل) مناسب تر است، تا ( به عفت و پاکدامنی) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند و خداوند آمرزنده مهربان است.

نکته‌ها: جلابیب جمع جلباب، به معنای مقنعه‌ای است که سرو گردن را بپوشاند و یا پارچه بلندی که تمام بدن و سر و گردن را می پوشاند. در آیات گذشته سخن از اذیت و آزار مومنان به دست منافقان بود. این آیه می‌فرماید : برای آنکه زنان مومن مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند، به گونه ای خود را بپوشانند که زمینه‌ای برای بی حرمتی آنان فراهم نشوند. براساس این آیه، نوعی روسری مورد استفاده زنان آن زمان بوده، لکن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقت نمی‌کرده‌اند. لذا سفارش این آیه نزدیک کردن جلباب به خود است، نه اصل جلباب که امری مرسوم بوده است. این آیه که فرمان حجاب می‌دهد، با تهدید مطرح نشده است بلکه فلسفه حجاب را چنین تبیین می‌کند: زنان و دختران اگر بخواهند از متلک‌ها، تهمت‌ها، تهاجم‌ها و تهدیدهای افراد آلوده و هرزه در امان باشند باید خود را بپوشانند.

حیای زنانه و حمایت مردانه

«و لما ورد ما مدین وجد علیه امه من الناس یسقون و وجد من دونهم امراتین تذودان قال ما خطبکما قالتا لانسقی حتی یصدر الرعاء و ابونا شیخ کبیر، فسقی لهما ثم ثولی الی الظل فقال رب انی لما انزلت الی من خیر فقیر» (سوره قصص آیات 23 تا 24 )

و چون موسی(ع) به چاه آب مدین رسید، گروهی از مردم را در اطراف آن دید که به سیراب کردن چارپایان خویش مشغولند و در کنار آنان به دو زن برخورد که مراقب بودند تا گوسفندانشان با گوسفندان دیگر مخلوط نشود – پس موسی(ع) جلو رفته و به آنان گفت: منظور شما از این کناره گیری چیست؟ گفتند: ما برای پرهیز از اختلاط به مردان گوسفندان خود را آب نمی دهیم تا اینکه همه چوپانان خارج شوند و حضور ما در اینجا برای آن است که پدر ما پیرمردی کهنسال است. پس موسی(ع)گوسفندانشان را برای آنان آب داد. سپس رو به سوی سایه آورد و گفت : پروردگارا ! همانا من به هر خیری که برایم بفرستی نیازمندم.

نکته‌ها:

تذودان از ماده ذود به معنای منع کردن و جلوگیری کردن است.در این آیه کلمه وجد دو مرتبه تکرار شده که نشانه دو نگاه جداگانه است. در حالی که اگر مردان و زنان در کنار هم بودند با یک نگاه دیده می‌شوند.

پیام‌ها:

1 . آب‌ها از منابع ملی هستند. نه اموال شخصی «ما مدین ... الناس یسقون»

2. از حیا و ضعف زنان ،سوء استفاده نکنیم. اگر قانون و حمایتی در کار نباشد، بسیاری از مردان حقوق زنان را نادیده می‌گیرند. «امه ... یسقون و وجد من دونهم امراتین»

3. حریم میان زن و مرد یک ارزش است که دختران شعیب آن را مراعات می‌کردند. «و وجد من دونهم امراتین»

4. از موقعیت خود سوءاستفاده نکنیم. «و وجد من دونهم امراتین» ( این دو زن، دختران شعیب پیامبر بودند، ولی از مردم نخواستند تا به خاطر پدرشان راه را برای آنان باز کنند)

5. دختران پیامبر خدا چوپانی می‌کنند، ولی هرگز تن به ذلت و گدایی نمی‌دهند. «امراتین تذودان»

6. چوپانی شغل بسیاری از انبیای الهی بوده است. «و ابونا شیخ کبیر» اگر پدر ما پیر نبود خودش چوپانی می‌کرد.

7. مشکلات شخصی ما را از حمایت دیگران باز ندارد. «قال ما خطبکما» ( موسی علیه السلام که جانش در خطر و در حال فرار بود از کمک و حمایت دیگران دست برنداشت)

9. گفت و گوی مرد با زن در صورت لزوم مانعی ندارد. «ما خطبکما»

10. سعی کنیم در حرف زدن با نامحرم خلاصه سخن بگوییم. «ما خطبکما»

11. نسبت به آنچه در اطراف ما می‌گذرد بی تفاوت نباشیم. «ما خطبکما»

12. کار زن در خارج از منزل اشکالی ندارد به شرط آنکه الف: زن در محیط کار تنها نباشد. «امراتین» ب: با مردان اختلاطی نداشته باشد. «من دونهم ... لانسقی حتی یصدر الرعا» ج : مردی که توان کار داشته باشد، در خانواده نباشد.«ابونا شیخ کبیر»

13. اگر در موضعی غیر عادی قرار داریم، ازخود دفع شبهه کنیم. «و ابونا شیخ کبیر»

14. وقتی پدر و نان آور خانواده از کار می افتد، همه فرزندان حتی دختران نیز مسئول هستند. «ابونا شیخ کبیر»

15. در کمک به دیگران شرطی قرار ندهیم وسریع اقدام کنیم.«فسقی لهما» حضرت موسی(ع) همین که دلیل منطقی آن دو زن را شنید بدون هیچ گونه پرسش و درخواستی بی درنگ به رفع خواسته آنان پرداخت.

16. خدمت به مردم را خالصانه انجام دهیم و حل مشکلات را از خداوند بخواهیم. «فسقی لهما ... رب انی»

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS