دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

باور شهید قدوسی بر ارائه عمیق و دنیا پسند دروس حوزوی

No image
باور شهید قدوسی بر ارائه عمیق و دنیا پسند دروس حوزوی
مسؤول مؤسسه پیام امام هادی(ع) قم گفت: مدیران حوزه باید با الگو قراردادن شهید قدوسی از کثرت‌گرایی شغلی پرهیز کنند؛ زیرا با این کار پایه‌های نظام را سست خواهند کرد.
حجت‌الاسلام رفیعی اصفهانی، مسؤول مؤسسه پیام امام هادی(ع) قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تشریح ابعاد شخصیتی شهید آیت‌الله قدوسی پرداخت و ضمن انتقاد از چند مسؤولیتی بودن برخی از مدیران حوزه گفت: آیت الله شهید قدوسی هیچ‌گاه حاضر نشد در یک زمان چندین مسؤولیت مختلف را قبول کند؛ زیرا ایشان معتقد بود یک مدیر با داشتن چندین مسؤولیت نمی‌تواند مدیریت موفقی داشته باشد.
وی با بیان این‌که مدیران ما در شیوه مدیریتی خود باید شهید قدوسی را با عنوان الگو انتخاب کنند، اظهار داشت: وقتی آیت‌الله میرزا هاشم آملی، مدرسه ولی‌عصر(عج) واقع در خیابان معلم را تأسیس کرد، از شهید قدوسی خواست تا مدیریت این مدرسه را قبول کند؛ اما شهید قدوسی قبول نکرد و گفت: سبب موفقیت من در مدرسه حقانی این بود که وقتم را برای عده‌ای خاص و محدود صرف کرده‌ام و اگر بخواهم مدیریتم را توسعه دهم، چنین موفقیتی حاصل نمی‌شود.
این محقق حوزه علمیه قم ادامه داد: متأسفانه امروزه مدیران ما این‌گونه نمی‌اندیشند و همزمان در چندین جایگاه مدیریتی مشغول به کار هستند؛ اما وقتی شهید قدوسی طلبگی می‌کرد؛ دیگر دنبال حج و عمره و پول و ریاست نبود.
مسؤول مؤسسه پیام امام هادی(ع) بیان داشت: مسؤولان ما باید کثرت‌طلبی شغلی را کنار بگذارند؛ زیرا با این کار پایه‌های نظام را سست خواهند کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: با وجود این‌که شهید قدوسی برای مجریان ما بهترین الگو است؛ اما تمایلی برای مطرح کردن چنین الگوهایی نیست، چنانچه برای شاگردان وی همایش‌ها و بزرگداشت‌هایی برگزار می‌شود؛ اما شخصیت خودش هنوز درحوزه‌های علمیه محجور است.
محقق حوزه علمیه قم با اشاره به فضای سنگین فکری حوزه در زمان مدیریت شهید قدوسی تأکید کرد: فضای حوزه علمیه در آن زمان بسیار محدود بود، به‌طوری که اگر می‌خواستید، درس تاریخ اسلام یا تفسیر دائر کنید، استادی پیدا نمی‌شد. یادم می‌آید ایشان یک استاد اعتقادات می‌خواستند تا این مبحث ر ابه صورت عمیق، زیبا و دنیا‌پسند مطرح کند؛ اما کسی را پیدا نکردند؛ حتی برخی از بزرگان حوزه هم که آمدند، نتوانستند با این شرائط تدریس کنند.
حجت‌الاسلام رفیعی همچنین به تشریح دیدگاه شهید آیت‌الله قدوسی درباره کتاب‌های حوزه پرداخت و ادامه داد: زمانی که شهید قدوسی درس اصول فقه را جایگزین قوانین کردند، در حوزه می‌گفتند؛ سواد از بین رفت و اصول کشته شد؛ اما حقیقتاً این طور نبود؛ زیرا دیدگاه شهید قدوسی این بود که کتاب‌های درسی یک مسأله است و کتاب‌های علمی مسئله‌ای دیگر، مثلاً ایشان کتاب شرح منظومه ملا‌هادی سبزواری را علمی می‌دانستند؛ اما درسی نمی‌دانستند.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار رسا مبنی بر این‌که آیا شهید قدوسی قصد داشت، روشنفکری اسلامی را در حوزه نهادینه کند؟ گفت: اگر روشنفکری را به معنای غربی آن لحاظ کنیم که عده‌ای هم با همین معنا در مقابل امام راحل(ره) قرارگرفتند، نه؛ اما اگر به معنای قرآنی آن که نور است و سبب روشنی بخشیدن به جامعه و انسان‌ها می‌شود، شهید قدوسی از پیشگامان روشنفکری اسلامی در حوزه بوده و توانست شاگردانی را تربیت کند که در کنار اصولگرا‌بودن، متحجر نباشند.
حجت الاسلام رفیعی اصفهانی همکاری میان شهید آیت‌الله قدوسی و شهید آیت‌الله بهشتی را در حوزه مثال‌زدنی دانست و خاطر نشان کرد: شیرین‌ترین، خالص‌ترین و بی‌ریا‌ترین همکاری را این دو عزیز و بزرگوارانی مانند آیت‌الله مشکینی، جنتی، مصباح یزدی و خزعلی برقرارکرده بودند؛ اما همه این بزرگان، احترام ویژه برای شهید بهشتی قائل بودند.
وی در پایان بزرگ‌ترین خصوصیت شهید آیت‌الله قدوسی را در کنار ایمان و اخلاص، نظم وی دانست و افزود: اگر شهید قدوسی امروز زنده بود، امام نظم بود؛ زیرا نظم با گوشت، پوست و خون او عجین شده بود.
 
منبع: www.rasanews.com
 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

درگذشت علامه فضل الله

درگذشت علامه فضل الله

علامه "سید‌محمد حسین فضل‌الله " مرجع عالی شیعیان در لبنان که بر اثر خونریزی شدید معده، امروز دار فانی را وداع گفت، در سال 1935م (1354ق) در نجف اشرف در خانواده روحانی دیده به جهان گشود.
حضور بانوان طلبه در جشنواره پژوهشی علامه حلی

حضور بانوان طلبه در جشنواره پژوهشی علامه حلی

به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از روابط عمومی جشنواره علامه حلی(ره)، حجت الاسلام زارعی، مدیر اداره امور پژوهشی طلاب حوزه علمیه قم و دبیر جشنواره علامه حلی در نشستی با مدیران اداره ساماندهی تحقیقات حوزه علمیه خواهران گفت
ارائه 94 مقاله از دانشگاه تبریز در 23 کشور جهان

ارائه 94 مقاله از دانشگاه تبریز در 23 کشور جهان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز گفت: طی 9 ماهه نخست امسال 94 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز با حضور در مجامع علمی 23 کشور اروپایی و آسیایی آخرین دستاوردهای علمی پژوهشی خود را ارائه کردند.
Powered by TayaCMS