دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات آیت الله عبدالله اصفهانی افندی

No image
تالیفات آیت الله عبدالله اصفهانی افندی

آثـار

1. رساله وجوب نماز جمعه: افندى این رساله را در آغاز بلوغش، به عنوان ردّ بر رساله ملا خلیل قزوینى تألیف کرد. این رساله در اولین سفر وى به حجّ همراه دیگر آثارش مفقود شد.

2. شرح فارسى بر شافیه ابن حاجب که ناتمام ماند و مفقود شد.

3. شرح بزرگى بر شافیه ابن مالک که ناتمام ماند و مفقود شده است. وى در این شرح به یاد آورى مناقشاتى که با ملاّى جامى داشته است، پرداخته است.

4. شرح متوسط دیگرى بر الفیه ابن مالک، وى این شرح را در اوایل بلوغش تدوین کرد که هنگام مراجعت از اولین سفر حجّش، همراه با کتاب ها و پاره اى از مؤلفات و تعلیقاتش که جمعاً صد مجلّد مى شد، به انضمام اموالى که همراه داشت، مفقود شد.

5. حواشى بر شرح مختصر الاصول و متعلقات آن، که نا تمام مانده است.

6. حواشى بر تهذیب الحدیث که به اتمام نرسیده است.

7. حواشى بر مختلف علاّمه که ناتمام مانده است.

8 . حواشى بر من لایحضره الفقیه که برخى از این حواشى به طور مجزّا جمع آورى شده و بعضى از آنها بر حواشى کتاب باقى مانده است.

9. حواشى بر آیات الاحکام شیخ جواد کاظمى ، شاگرد شیخ بهائى.

10. تعلیقاتى بر حاشیه قدیمه جلالیه.

11. تفسیر فارسى سوره واقعه که در ضمن تفسیر این سوره به بخشى از اخبار وارده و مربوط به آن سوره اشاره کرده است.

12. بساتین الخطباء که به نام عونة الخطیب و ریاض الازهار و یا ریاحین القدس نامیده مى شود.

این کتاب در سه مجلد تألیف شده است و مؤلف، نزدیک به هزار فقره خطبه که در نماز جمعه و اعیاد و امثال آن ها قرائت مى کرده، در آن گرد آورده است و این کتاب مشتمل بر یک مقدمه و یک خاتمه و دوازده باب که باب اول آن مشتمل بر دوازده فصل است و دیگر ابواب آن مشتمل بر فصل هاى معدودى است و در مقدمه آن به آداب خطیب و خطبه اى که از سوى او انشاء مى شود، اشاره کرده است و در خاتمه آن که از ملحقات کتاب به شمار مى آید بسیارى از خطبه هاى ارزنده رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) و ائمه هدى ـ صلوات الله علیهم اجمعین ـ را متعرض شده است و در ضمن آن به نقل برخى از خطبه هایى که علماء انشاد کرده اند پرداخته است.

صاحب زهر الریاض مى نویسد: بخشى از این خطبه ها را در روزگار اقامتش در اسلامبولانشاء کرده و در پایان آن اشاره به نام پادشاه عثمانى کرده است و نسخه اى از آن کتاب در کتابخانه ما موجود است.

13. روضة الشهد مشتمل بر دوازده باب است و به سه زبان عربى و فارسى و ترکى تدوین شده است.

14. حاشیه کتاب وافى مولى محسن فیض کاشانى.

15. حاشیه الهیات شفاى ابوعلى سینا که ناتمام است.

16. حاشیه بر اشارات و متعلقات آن که ناتمام مانده است.

17. حاشیه بر مقدمه اصولیه ملامحمّد طاهر قمى.

18. حاشیه بر صحیفه کامله سجادیه.

19. شرح اختلافات وقوع شکل العروس از تحریر اقلیدس.

20. شرح مصادرات پنجمین از تحریر القلیدس.

21. رساله فارسى در ترسیم خطهاى ساعات بر سطوح دایره هاى متداول آسمانى و نصف النهار و افق وامثال این ها.

22. ثمار المجالس و نثار العرائس: به سبک کشکول شیخ بهائى(رحمه الله) نوشته شده و مشتمل بر دوازده باب است و اشعار نادره و امور عجیبه و مسأله هاى تازه و حکایات بى سابقه و اکثر از واژه هاى مردمى و فایده هاى دیگر و تفسیر بخشى از آیات و توضیح روایات مشکله و حل مشکلات متفرقه و امثال این ها در آن ایراد شده است.

23. وثیقة النجات من ورطة الهلکات خود دراین باره مى گوید: «در ضمن چندین مجلد ضخیم تدوین شده و مشتمل بر پنج قسم بوده است. اول در الهیّات، دوم در نبوّات، سوم در امامیّات، چهارم در معادیّات، پنجم در فقهیّات. قسم اول آن مصدر به مقدمه اى است در منطق و قسم پنجم آن مصدر بر مقدمه اى است در اصول از قبیل معالم شیخ حسن(رحمه الله) در قسم اول با همه ملتهاى کفر و ارباب دیانتهاى مختلف گفتگو داریم و در این قسم دلیل هایى از کتاب هاى مورد اعتمادشان از قبیل تورات و انجیل و زبور و دیگر کتابهاى آسمانى ایراد کرده ایم و در قسم امامیّات با همگى ارباب مذاهب هفتاد و دو ملت (فرقه) به مباحثه نشسته ایم.»

24. لسان الواعظین و جنان المتعظین: این کتاب در چندین مجلد تدوین شده است. خود در این باره مى گوید: «در این کتاب به دستورهاى اعمال سال و عبادات و دعاهاى ارزشمند و مطالب دیگرى که مناسب با آن ها بوده، پرداخته ایم و پیش آمدهاى اکثر روزهاى ماه و سال را متعرض شده ایم.»

25. الامان من النیران در تفسیر قرآن: وى درباره این کتاب مى نویسد: «در این کتاب در ذیل آیات شریفه به حداکثر اخبارى که از ائمّه طاهرین صلوات الله علیهم اجمعین روایت شده اشاره کرده ایم.»

26. رساله خراجیه در احکام اراضى خراجیه.

27. الاجازات یا مجموعة الاجازات یا مجمع الاجازات: در این کتاب صورت اجازات قدما و متأخران و اجازات مشایخ و اجازاتى که خود به دیگران داده، آورده شده است.

28. الرسالة الانفعالیه: در بیان این که آب قلیل به مجرد ملاقات با نجس یا متنجس، نجس مى شود.

29. ترجمه جاماسب نامه.

30. صحیفه علویه ثانویه.

31. رساله فارسى در اخصاى کودکان و بردگان: و این عمل فجیع و دردناک در روزگاران گذشته در دربار پادشاهان و ثروتمندان معمول بوده است و از شخص خصى به خواجه یا اَخته یاد مى کردند.

32. تعلیقه بر شرح تجرید ملاّ على قوشجى.

33. تعلیقه بر نقد الرجال میر مصطفى تفریشى.

34. تعلیقه بر امل الآمل: سید عبدالله شوشترى(رحمه الله) در باره این کتاب مى نویسد: «آن گاه که مؤلف ریاض به خانه ما میهمان بود حواشى چندى بر کتاب امل الآمل که نسخه خود ما بوده به خط خود نوشته است و هم اکنون آن کتاب با همان تعلیقات در کتابخانه ما موجود مى باشد.»

35. صحیفه ثالثه سجادیه: مشتمل بر فواید بسیارى است که در دیگر صحیفه هاى معمول وجود ندارد و دو مرتبه به چاپ رسیده است و صحیفه چاپ شده وى در حال حاضر نزد ما موجود است و در مقدمه آن اشاره اى به صحیفه سجادیه معروفه به سندهاى دیگر کرده است و در ضمن آن از صحیفه دوم که گرد آورى شده شیخ حُرّ عاملى(رحمه الله) مى باشد یاد کرده است و نیز به مطالبى که لازم مى دانسته تذکر داده است.

36. تحفه حسینیه در شرح صحیفه ادریسیه: این کتاب را به دستور سلطان حسین صفوى نوشته است.

37. حاشیه بر تمهید القواعد شهید اول.

38. حاشیه بر مجدى در انساب.

39. حاشیه بر مشارق محقق خوانسارى.

40. حاشیه بر منهج المقال: ناتمام است.

41. ریاض العلماء: معروف ترین اثر او کتاب رجال و تراجم اوست که به نام «ریاض العلماء و حیاض الفضلاء» موسوم است.([14])

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

Powered by TayaCMS