دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

توکل

هر کس به خدا منقطع شود و امور خود را به او واگذارد، خدا او را از هر امری کفایت می کند، و روزی او را از جایی برساند که به گمان او نرسد، و هرکه به دنیا منقطع شود، خدا او را به دنیا واگذار نماید. (جامع السعادات، ج2، ص387)
توکل
توکل

توکل

قال رسول الله(ص): «مَن اِنقطَعَ الی الله کَفاه الله کُل مؤنةٍ و َرزقه مِن حیثُ لا یَحتسب و مَن اِنقطع الی الدنیا، وَکَلَه الله الیها»

توکل عبارتست از اعتماد قلبی به خداوند متعال در جمیع امور و تکیه بر حول و قوه الهی که این امر متوقف بر اعتقاد استوار بر فاعلیت خداوند در همه کارهاست.[1] توکل یعنی انسان همیشه به آنچه مقتضای حق است عمل کند و در این راه به خدا اعتماد کند، که خداوند حامی و پشتیبان کسانی است که حامی و پشتیبان حق باشند؛ توکل تضمین الهی است برای کسی که همیشه حامی و پشتیبان حق است.

معنای توکل این نیست که کاری نکنید و یکجا بنشینید و به خدا اعتماد کنید که او به جای شما وظیفه را انجام دهد؛ آیه ذیل در کمال صراحت توکل را امری پیمودنی و فارغ از گوشه‌نشینی و سکون معرفی می‌کند.[2] قرآن می‌گوید:

«وَ ما لَنا أَلاَّ نَتَوَکَّلَ عَلَى اللَّهِ وَ قَدْ هَدانا سُبُلَنا وَ لَنَصْبِرَنَّ عَلى‌ ما آذَیْتُمُونا وَ عَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ»[3]

«و چرا بر خدا توکّل نکنیم، با اینکه ما را به راه‌هاى (سعادت) رهبرى کرده است؟! و ما به ‌طور مسلّم در برابر آزارهاى شما صبر خواهیم کرد (و دست از رسالت خویش بر نمى‌داریم)! و توکّل‌کنندگان، باید فقط بر خدا توکّل کنند.»

گفت پیغمبر به آواز بلند        با توکل زانوی اشتر ببند

گر توکل می‌کنی در کار کن         کشت کن پس تکیه بر جبار کن

ریشه توکّل‌

بنابر عبارات قرآنی، توکل ریشه در ایمان واقعی به خداوند متعال دارد.

«وَ عَلَى اللَّهِ فَتَوَکَّلُوا انْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ: اگر مؤمنید بر خدا توکل کنید.[4]»

امام على(ع) مى‌فرماید:

«التَّوَکُّلُ مِنْ قُوَّةِ الْیَقینِ:[5] توکل نتیجه یقین قوى به خداوند است.»

علامت توکل

بدان که علامت حصول صفت توکل آن است که فرد مطلقاً مضطرب نشود و از زوال نعمت متزلزل نگردد؛ پس اگر سرمایه او را بدزدند، یا تجارت او زیان کند، یا باران کم آید و زرع او رشد نکند، راضی و خشنود و در کمال اطمینان خاطر باشد.[6]

توکّل، مهم‌ترین عامل پیروزى امام خمینی(ره)‌

علت استوارى ایشان، اتّکاى حقیقى بر قدرت لایزال پروردگار بود و دل را به خدا سپرده بود و جز او کسى را مؤثّر نمى‌دانست.

رهبرکبیر انقلاب اسلامى، در نامه‌اى خطاب به فرزندش مى‌نویسد: پسرم تلاش کن که دل را به خدا بسپارى و مؤثرى را جز او ندانى. مسلمانان، در شبانه‌روز چندین مرتبه «ایَّاکَ نَعْبُدُ وَ ایَّاکَ نَسْتَعینُ» مى‌گویند و عبادت و کمک را خاص خدا (بیان) مى‌کنند، ولی تنها کسانی بر هر دانشمند و قدرتمند و ثروتمندی کرنش مى‌کنند و از هر کس استعانت مى‌جویند که جزو مؤمنان واقعی نباشند.[7]

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

امام علی (علیه‌السلام) فرمود: «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید»
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: «ثواب صله رحم را از ثواب همه اطاعات زودتر میدهند» الکافی، ج 4 ص 68، ح 2(
عن ابی عبد الله (علیه‌السّلام) قال: قال امیرالمؤمنین(ع):«إن الله جمیلٌ یُحِبُّ الجمال، و یُحِبُّ اَنْ یَری اَثَر النِعمة علی عَبْدِه»

عن ابی عبد الله (علیه‌السّلام) قال: قال امیرالمؤمنین(ع):«إن الله جمیلٌ یُحِبُّ الجمال، و یُحِبُّ اَنْ یَری اَثَر النِعمة علی عَبْدِه»

امام صادق (علیه‌السّلام) از جدّ گرامیش علی (علیها‌السّلام) روایت کرده است که فرمود: «خداوند جمیل است و جمال و زیبایی را دوست دارد و همچنین دوست دارد که اثر نعمت‌های خود را در مردم مشاهده نماید» (کافی، ج6، ص 438)
Powered by TayaCMS