دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آداب و رسوم مسلمانان نروژ در ماه مبارک رمضان

No image
آداب و رسوم مسلمانان نروژ در ماه مبارک رمضان مسلمانان کشورهای غیر اسلامی چون نروژ مانند دیگر مسلمانان، ماه مبارک رمضان را با مراسم خاصی برگزار می کنند. اگر چه موقعیت جغرافیایی این کشور مشکلات فقهی برای روزه‌داران ایجاد کرده است، اما آنها از این فرصت برای احیای شعائر دینی خود بهره‌مند می شوند.
ماه مبارک رمضان برای مسلمانان مقیم نروژ فرصتی است تا بتوانند ارزشهای روحی و معنوی دین اسلام را افزایش دهند، از این رو سعی دارند تا از این فرصتی که بسیار کم پیش می آید، بهترین بهره را ببرند و در انجام امور خیر از یکدیگر پیشی گیرند. بنابراین در این ایام آنها اختلافات خود را کنار می گذارند تا درجات ایمان و تقوای خود را تقویت کنند.
اما مسلمانان در آغاز ماه مبارک رمضان با مشکلاتی روبه رو هستند که با موقعیت جغرافیایی آنها در ارتباط است. زیرا نروژ کشوری کوهستانی در شمال اقیانوس منجمد شمالی با آب و هوای سرد است. بنابراین در آغاز ماه رمضان هوا تیره و مه گرفته بوده و تگرگ و طوفان در طول سال می بارد . این مسئله در اوقات شرعی آنها مشکلاتی را ایجاد کرده است . به گونه ای که شبهای فصل زمستان 18 تا 24 ساعت طول می کشد و حتی این وضع در تابستان هم ادامه دارد. بنابراین آنچه که آنها در این ایام نیاز دارند، حکم فقهی درباره زمان روزه و نماز آنها است.
اگر چه تحقیقات فقهی و اجتهادی در مسئله نماز و روزه آنها در حال انجام است، اما آنها روزه خود را بر اساس نزدیکترین شهری که در آن شب از روز مشخص است، می گیرند و مانند آن کشور افطار می کنند و گاهی نیز با مکه مکرمه وقت خود را تنظیم می کنند . اما با وجود مشکلاتی که دارند، به مساجد می روند و در آنجا با مسلمانان دیگر روزه می گیرند و شعائر دینی خود را اجرا می کنند .
عمده فعالیت مسلمانان نروژ ماه مبارک رمضان یکی عبادت و دیگری گردهم آمدن و آماده کردن غذاهای مختلف بر اساس شیوه کشورهای اسلامی است. در این ایام مسلمانان از ائمه و علمای مسلمان که از کشورهای اسلامی آمده اند، استقبال می کنند و با تجمع در مساجد، علاوه بر اینکه نماز تراویح می خوانند، از دروس وعظ و ارشاد نیز در ماه مبارک رمضان بهره مند می شوند.
مساجد این کشور در ماه مبارک رمضان مملو از نمازگزاران است که سعی در احیای شعائر دینی خود دارند تا از این فرصت برای انجام امور دینی واجب و مستحب خود استفاده کنند و این تنها فرصتی است که خانواده های مسلمان را کنار هم جمع می کند. آنها زمان کاری خود را نیز تغییر می دهند تا کمتر کار کرده و بیشتر عبادت کنند و پس از ماه رمضان این کم کاریها را جبران می کنند، اما برخی از غیر مسلمانان با این اقدام مخالفت می کنند.
در ماه مبارک رمضان خدمات خیرخواهانه در نروژ از سوی اقلیت مسلمانان این کشور افزایش چشمگیری می یابد حتی سفره های رحمان به منظور ارتقاء احساسات دینی مسلمانان گسترانده می شود و مسلمانان عادات دیرینه خود را که در هر کدام از کشورهای اسلامی داشتند، در این کشور نیز اجرا می کنند، مانند غذاهایی که میان مسلمانان مصر و دیگر کشورهای اسلامی رواج دارد. آنها این ایام را فرصتی برای احیای شعائر اسلامی می دانند که می توانند آن را برای غیرمسلمانان این کشور غیراسلامی تبیین کنند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بسته فرهنگی امام مهدی تولید شد

بسته فرهنگی امام مهدی تولید شد

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، این بسته فرهنگی شامل 5 پوستر تزئینی با طرح هایی از اشعاری درباره حضرت مهدی (عج) از قیصر امین پور، دعای فرج و دعای نیمه شعبان است.
ترجمه «خلاصه تعالیم اسلام» نوشته علامه طباطبایی به ایتالیایی

ترجمه «خلاصه تعالیم اسلام» نوشته علامه طباطبایی به ایتالیایی

خبرگزاری فارس: کتاب «خلاصه تعالیم اسلام» اثر علامه محمدحسین طباطبائی به تازگی توسط انتشارات بین‌ا‌‌لمللی الهدی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به زبان ایتالیایی ترجمه و منتشر شد.
ارائه 94 مقاله از دانشگاه تبریز در 23 کشور جهان

ارائه 94 مقاله از دانشگاه تبریز در 23 کشور جهان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز گفت: طی 9 ماهه نخست امسال 94 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز با حضور در مجامع علمی 23 کشور اروپایی و آسیایی آخرین دستاوردهای علمی پژوهشی خود را ارائه کردند.
حضور بانوان طلبه در جشنواره پژوهشی علامه حلی

حضور بانوان طلبه در جشنواره پژوهشی علامه حلی

به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از روابط عمومی جشنواره علامه حلی(ره)، حجت الاسلام زارعی، مدیر اداره امور پژوهشی طلاب حوزه علمیه قم و دبیر جشنواره علامه حلی در نشستی با مدیران اداره ساماندهی تحقیقات حوزه علمیه خواهران گفت
پایان همایش بین‌المللی گفت‌وگوی بین اسلام و مسیحیت در طرابلس

پایان همایش بین‌المللی گفت‌وگوی بین اسلام و مسیحیت در طرابلس

همایش بین‌‌المللی گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت که از روز پنجشنبه 13 دی ماه درطرابلس پایتخت لیبی آغاز شده‌بود، شب به کار خود پایان‌داد.
Powered by TayaCMS