دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

درس هایی از مکتب سیاسی امام رضا(ع)

No image
درس هایی از مکتب سیاسی امام رضا(ع)

درس هايي از مكتب سياسي امام رضا(ع)

4 - مسئولیت سنگین رهبر و زمامدار اسلامی در مبارزه با نفوذ و شیوع فساد و تباهی در تشکیلات حکومتی

همچنان که در کلام حضرت امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) آمده است،‌ یکی از فلسفه‌های وجودی رهبر و زمامدار برای جامعه و کشور، مقابله با فساد و تباهی در ابعاد و انواع گوناگون و تحقق سلامت ناشی از عملکرد همه جانبه با عوامل گسترش این آفت و آسیب می‌باشد:

"فجعل علیهم قیم یمنعهم من الفساد"

"بر جامعه و کشور، رهبر و زمامدار گماشته شد تا مانع فساد‌انگیزی‌ها و تبهکاری‌ها شود."

پیش از این، درباره "فساد گروه‌هایی از مردم علیه یکدیگر" که به صورت تحرک کسانی که نفع‌طلبی و خلافکاری‌هایشان با تعدی و تجاوز به حقوق همنوعان تلازم پیدا می‌کند، توضیح دادیم و به تبیین جلوه‌‌های فساد اخلاقی، فساد جنسی، فساد جانی و فساد اقتصادی پرداختیم و مسئولیت رهبر و زمامدار اسلامی را در جلوگیری از این تباهی‌ها نمایاندیم.

اینک یکی از خطرناک‌ترین انواع فساد و تباهی را معرفی می‌کنیم و از ضرورت هوشیاری و کیاست رهبر و زمامدار برای مبارزه با آن سخن می‌گوئیم. این نوع فساد و تباهی، در تشکیلات و مراکز حکومتی به وقوع می‌پیوندد و در مقایسه با فساد و تعدی و ستمی که در جامعه و در میان مردم و علیه یکدیگر اتفاق می‌افتد، بسیار بزرگتر و خطرناک‌تر است، ضمن آن که این واقعیت انکارناپذیر را نیز نباید از نظر دور داریم که در موارد گوناگون، فساد و تباهی، از تشکیلات حکومتی و در اثر عملکرد برخی از کارگزاران به جامعه سرایت می‌کند و مردم را آلوده می‌سازد. زیرا بین گروهی از مردم که دارای توانمندی برای فعالیت‌های مخرب و تشکیل باندهای فساد اقتصادی در ابعاد وسیع هستند، با عناصر ناباب و ناصالح که در تشکیلات حکومت اسلامی رخنه و نفوذ می‌کنند زد و بند می‌شود و این گروه‌ها، از کارگزاران ناصالح به صورت "اهرم قدرت" و برای تبهکاری‌های مختلف خود بهره‌وری‌های خلاف شرع و قانون می‌نمایند و این واقعیتی بسیار تلخ و آزار دهنده‌ای است که در مقاطع تاریخی صدر اسلام ودر حکومت امیر مومنان(ع) نیز چهره ظاهر کرد و در مقطع تاریخی امروز نیز رخ نموده است، و موارد مختلف آن با رسیدگی‌ها و مجازات‌ها اثبات شده است، و البته اگر بخواهیم این عناصر ناصالح را از سیستم حکومتی و مراکزقدرت طرد کنیم، باید در این مبارزه از حضرت علی(ع) تبعیت نمائیم و بر دقت و مراقبت و شدت مقابله‌ها بیفزائیم.

مسولیت رهبر و زمامدار اسلامی در مبارزه با فساد و تباهی در تشکیلات حکومتی به آن دلیل حائز اهمیت بسیار می‌باشد که حکومت و دولت به طور طبیعی محل تجمع قدرت‌ها، و جایگاه انباشته شدن ثروت‌ها، و مرکز فراهم آمدن همه ابزارهای توانمندی سیاسی، نظامی، انتظامی، اداری و اجرایی می‌باشد. طبیعی است که مهار این همه قدرت و ثروت و مناصب و امکانات بسیار "حیاتی" و در همان حال "سخت" می‌باشد و برنامه‌ریزی رهبر و زمامدار اسلامی و تدبیر و مدیریت و نظارت همه جانبه و دقیق و عمیق او را برمی‌انگیزاند و هرگونه غفلت یا ضعف یا مسامحه،‌شکاف‌ها و آسیب‌ها و زیان‌‌های فراوانی را ایجاد می‌کند و ضرباتی بر پیکر "حکومت" و در پی آن بر "جامعه" و "مردم" وارد می‌آورد که جبران آن هرگز "سهل" و "ساده" نخواهد بود.

تردیدی وجود ندارد که وقتی حضرت امام رضا(ع) وجود ولی ‌امر و زمامدار را برای مقابله با فساد در بین گروه‌ها و اقشار مختلف مردم واجب و ضروری اعلام می‌نمایند،‌این ضرورت در حکومت و مراکز قدرتی که در حیطه اختیارات و مدیریت زمامدار اسلامی می‌باشد، بیشتر رخ می‌نمایاند و به طور طبیعی حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بر مسئولیت ولی امر و رهبر در مبارزه با رخنه فساد و تباهی در تشکیلات حکومتی تاکید و تصریح دارند که در صورت تحقق آن، هم در "دولت" و هم در میان "ملت" فساد و تعدی و تباهی روبه کاهش می‌رود و به این ترتیب و بر مبنای رهنمودهای سیاسی حضرت امام رضا(ع)، مفاهیم عام و مشخصه های مهم امامت و رهبری همچون "زمام‌الدین"[1]و "نظام المسلمین"[2] و "امین‌الله فی ارضه"[3] و خلیفه‌الله فی بلاده [4]،‌ مصداق عینی و عملی پیدا می‌کند. راستی آیا بدون مبارزه با فساد و تباهی و تعدی و جور در تشکیلات حکومتی و در جامعه و کشور، می‌توان زمام دین را در دست گرفت و امور مسلمین را به نظام آورد و امانت‌دار الهی و خلیفه او در زمین بود؟!

حضرت امام رضا(ع) در اثر سلطه بنی‌عباس و غصب خلافت اسلامی، موفق به تشکیل حکومت اسلامی و استقرار نظام سیاسی اسلام در ابعاد مختلف از جمله مقابله با رخنه و فساد در تشکیلات و مراکز قدرت و سیاست نشد،‌ لکن این مهم در دوران حیات حضرت امام علی(ع) تحقق یافت و آن حضرت در دوره کوتاه حکومت خویش با هرگونه فساد و تباهی در مراکز حکومت و در میان کارگزاران مبارزه نمود.

شیوه کارآمد حضرت علی(ع) در مقابله با نفوذ و شیوع فساد و بهره‌وری‌‌های خلاف شرع از قدرت و ثروت وامکانات انباشته شده در مراکز حکومتی، عالی‌ترین الگوی عملی امروز برای رهبر و زمامدار اسلامی می‌باشد و به همین دلیل در برخی از نمونه‌ها و مصادیق این روش موفق می‌اندیشیم و به پیام‌گیری می‌پردازیم.

حضرت علی(ع) در منشور حکومتی خویش خطاب به مالک اشتر و برای اداره سرزمین مصر، ابتدا به دقت در انتخاب "کارگزارن حکومتی" فرمان می‌دهد، زیرا گزینش دولتمردان و کارگزاران سالم و صالح و گماشتن آنان بر مصادر مهم، مانع نفوذ فساد و تباهی در تشکیلات حکومتی می‌گردد، چنان که در نقطه مقابل، گزینش ناصحیح و به کار گماردن کارگزاران ناسالم، زمینه‌ای است مساعد و آماده برای رخنه و فساد در مراکز قدرت و حکومت.

حضرت علی(ع) چنین می‌فرمایند:

"در امور کارگزارانت بیندیش، و پس از آزمایش،‌ به کارشان بگمار، و با تمایل شخصی و بدون مشورت با دیگران، آنان را به کارهای مختلف وادار کن."[5]

امام(ع) سپس برخی از معیارها و مشخصه‌ها را برای انتخاب صحیح کارگزاران معرفی می‌نمایند:

"کارگزاران دولتی را از میان مردمی با تجربه و با حیا، از خانواده‌های پاک و صالح،‌ که در مسلمانی سابقه درخشان دارند انتخاب کن،‌ زیرا اخلاق آنان گرامی‌تر، و آبرویشان محفوظ‌تر،‌ و طمع‌ورزی‌شان کمتر، و آینده‌نگری آنان بیشتر است."[6]

امیرالمومنین(ع) پس از این توصیه،‌ برای مراقبت از کارگزاران به منظور جلوگیری از نفوذ فساد و خیانت در حوزه مدیریت آنان و مقابله شدید با خلافکاران، این گونه فرمان می‌دهند:

"رفتار کارگزارانت را بررسی کن و مامورانی مراقب که راستگو باشند و وفا پیشه بر آنان بگمار. زیرا نظارت و بازرسی پنهانی تو از عملکرد کارگزاران،‌ سبب امانت‌داری و مهربانی آنان با مردم خواهد شد.

اگر یکی از آنان دست به خیانت زد و ماموران مراقب و راستگو و مخفی، خیانت او را تایید کرد، به گزارش او اکتفا کن و او را با تازیانه کیفر کن، و آنچه از اموال که در اختیار دارد از او بازپس‌گیر، سپس او را خوار گردان،‌و خیانتکار بشمار، و طوق بدنامی به گردنش بیفکن."[7]

در این دستورالعمل‌های حکومتی، معیارهای مهمی برای جلوگیری از رخنه فساد و تباهی در مراکز و سازمان‌های تحت مدیریت زمامدار اسلامی تعیین می‌گردد که عبارتند از:

- آزمودن کارگزاران قبل از دادن مسئولیت به آنان.

- مشورت با اهل صلاح و کاردانی و اجتناب از تمایلات شخصی در گزینش و به کار گماردن کارگزاران.

- در نظر گرفتن ویژگی‌های تجربه، حیا، انتساب به خانواده‌های صالح و دارای سابقه درخشان در دیانت، که اینان از حرص و طمع و در نتیجه گرایش به بهره‌برداری‌های ناشایست از ثروت و قدرت فراهم آماده در حکومت به دور هستند و دارای کرامت در اخلاق و آبروی پایدار و آینده نگری و عاقبت اندیشی می‌باشند.

- گماردن ماموران صادق و راستگو و وفادار بر کارگزاران در سراسر کشور و دریافت گزارش‌های لازم درباره افرادی که به فساد و خلاف افتاده‌اند.

- مجازات کارگزاران "نا صالح که در مراکز و سازمانها و در دایره مسئولیت و حکمرانی‌شان لغزیده‌اند و به فساد و ظلم گرفتار آمده‌اند...

عملکردهای حضرت علی (ع) در مسئولیت رهبری و زمامداری مسلمین علیه فساد و تعدی در مراکز حکومتی در سرتاسر زمین اسلامی به گونه‌ای بود که حلقه‌های محاصره فاسدان و چپاولگرانی را که در حکومت و دولت به قصد بهره‌برداری از مناصب و ثروت‌ها و امکانات نفوذ کرده بودند تنگ‌تر می‌کرد، به گونه‌ای که یا خیانتشان توسط ماموران مخفی و صادق و امین و زبده کشف می‌شدو توسط مولای متقیان(ع) به مجازات می‌رسیدند، یا در اثر مراقبت‌هایی که از آنها می‌شد به پرهیز از فساد و خیانت و امانت‌داری ترغیب و ناگزیر می‌شدند.

نامه ذیل از حضرت علی(ع) به یکی از کارگزارانش، نمونه‌ای است از مواجهه صریح و سریع امام(ع) با فساد و خیانتی که در حوزه حکمرانی او به وقوع پیوسته است:

"از تو خبری رسیده است که اگر چنان کرده باشی، پروردگار خود را به خشم آورده و امام خود را نافرمانی کرده و در امانت خود خیانت نموده‌ای.

به من خبر رسیده که حاصل زمین‌ها را برداشته، و آنچه را که می‌توانستی گرفته، و آنچه در اختیار داشتی به خیانت خورده‌ای. پس هر چه زودتر حساب اموال را برای من بفرست و بدان که حسابرسی خداوند از حسابرسی مردم سخت‌تر است...[8]

امیرمؤمنان(ع) در نامه‌ای دیگر به یکی از کارگزارانی که در امانت خیانت ورزیده و به فساد اقتصادی آلوده گردیده است، به شدت او را بازخواست می‌کند و اعلام می‌نماید که اموال چپاول شده را به صاحبان آن باز گردان و در غیر این صورت با شمشیرم تو را مجازات خواهم کرد.[9]

سیره و روش رهبری و زمامداری حضرت امام علی(ع) باید با صراحت و قاطعیت در این عصر و در مقابله با آن دسته از کارگزاران حکومتی که به لغزش افتاده و به فساد اقتصادی آلوده شده و به تعبیر حضرت علی(ع) "همچون گرگ‌های مهاجم که گوسفندان از پا افتاده را می‌ربایند"[10] به یغماگری اشتغال دارند و با زد و بندهای "سیاسی" به مطامع "اقتصادی" می‌رسند و سعی می‌کنند از ابزار "قدرت" و "حکومت" برای تاخت و تازهای بیشتر و غارت گری‌های افزون‌تر استفاده کنند، به مرحله عمل درآید.

رهبر و زمامدار اسلامی در هر عصر و زمان، باید از این "حقیقت" غفلت نورزد که نیابت و نمایندگی امام معصوم (ع) را در مدیریت کلان و راهبرد جامعه و کشور به عهده دارد و این مسئولیت به گونه‌ای حیاتی و خطرناک است که آرامش و قرار را می‌رباید و ذهن و فکر را حساس و گوش جان را شنوا و چشم دل را بیدار و عقل و خرد را مراقب می‌نماید تا مراکز قدرت و حکومت که باید تدبیر و اداره امور مردم را تنظیم و سامان‌دهی کنند و از فساد و تباهی در همه جا جلوگیری نمایند و داد مظلومان را از ظالمان باز ستانند، خود به فساد و ظلم عناصر ناباب و ناصالح گرفتار نیایند و چنانچه گرفتار شدند، با سرعت و صراحت مواجهه و برخورد کنند و به سالم سازی بپردازند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون

افلاطون احتمالا 427 سال پیش از میلاد مسیح در آتن بدنیا آمد. تولد او مصادف با دورانی بود که یونان باستان به اوج عظمت خود رسیده و شاید اندکی هم از قله عظمت گذشته در نشیب انحطاط افتاده بود.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
Powered by TayaCMS