دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

دوستت را امتحان كن

No image
دوستت را امتحان كن

زهرا اجلال

امام صادق (ع) درباره اينكه دوستان خود را به داشتن چه خصلت‌هايي امتحان كنيم،فرمودند: برادران خود را به دو خصلت بيازماييد. اگر آن دو خصلت را داشتند با آنها دوستي كن و گرنه از ايشان دوري كن، دوري كن، دوري كن. آن دو خصلت اين‌‌هاست: پايبندي به خواندن نماز در وقت خود و نيكي كردن به برادران در روزگار سختي و آسايش. دوستى، رفاقت و برادرى را مى توان يكى از شاخ و برگ ‌هاى درخت اجتماع و از جمله نعمت‌ هاى بزرگ الهى به حساب آورد كه خداوند نيز به آن عنايت خاصى دارد، تا آنجا كه مى‌فرمايد: به ياد آريد نعمت ‌هاى خداوند را كه دشمن يكديگر بوديد و او ميان دل هاى شما الفت ايجاد كرد و به بركت نعمت او برادر شديد (آل عمران / 103). بنابراين اسلام نه ‌تنها دوستى و رفاقت با افراد واجد شرايط را تأييد مى‌كند، بلكه ما را به برادرى و دوستى و رفاقت امر فرموده است. چرا كه مصاحبت با صالحان رنج و تعب را مى ‌برد، به روح و روان نشاط مى‌ بخشد و هنگام گرفتارى، بسيارى از مشكلات بدين وسيله حل مى ‌شود و بالاتر از همه اينكه زندگى را از بیهودگی و پوچى نجات مى ‌دهد و با ارزش‌ هاى متعالى آشنا مى ‌كند و موجب قرب به خدا مى ‌شود. چنانچه در روايتى پيامبر (ص) مى ‌فرمايند: بنگريد با چه كسى هم سخن مى‌شويد، زيرا هر كس كه مرگش فرا رسد، در پيشگاه خداوند يارانش در برابرش مجسّم مى ‌شوند. اگر از نيكان باشند، او نيز در زمره نيكان قرار مى‌ گيرد و اگر از بدانند، او نيز در زمره بدان قرار مى‌ گيرد. (اصول كافى، ج 4، ص 451) در اين ميان اسلام براي اينكه چه كساني را براي دوستي خود انتخاب كنيم راهكارها و كدهايي ارائه نموده است كه در اين فرصت به چند نمونه از اين كدها با توجه به روايات مي‌پردازيم: رسول خدا (ص) مي‌فرمايد: اى ابوذر، همنشين و دوست صالح بهتر از تنهايى است و تنهايى بهتر از همنشين بد است (بحارالانوار، ج 77، ص 84).

سعه صدر در مقابل عصبانيت

در جمع‌هاي دوستانه اين طور نيست كه همه امور و برخوردها رضايت بخش و با سليقه و ميل و روحيات يكايك افراد سازگار باشد. به جز معصومان (ع)، انسان‌هاي ديگر مصون از خطا و اشتباه نيستند و ممكن است از روي عمد يا خطا لغزش‌هايي از سوي برخي دوستان صورت گرفته و سبب رنجش ديگران شوند. از اين رو هر يك از دوستان بر اساس حكم عقل و آموزه‌هاي ديني بايد قبل از هر چيز با تمرين و ممارست، سعه صدر و قدرت لازم براي تحمل اين قبيل لغزش‌ها را كسب كنند تا بتوانند با اخلاق نيكو و برخوردي شايسته و به دور از عصبانيت و خشم و متوسل شدن به ابزار ناروا از كنار آنها عبور كنند و بر دوستي‌هاي خود تداوم بخشند. بزرگان دين، ظرفيت نداشتن و برخوردار نبودن از سعه صدر و قدرت تحمل لغزش‌هاي دوستان را از جمله عوامل منفي و از صفات ناپسند دوستان دانسته و توصيه كرده‌اند دوستان خود را با توجه به اين نكته انتخاب كنيد. امام صادق(ع) به بعضي از اصحاب خود فرمود: كسي كه سه بار به تو خشمگين شد و در حق تو بد نگفت، او را دوست خود كن (بحارالانوار، ج 78، ص 251). آن حضرت در جايي ديگر مي‌فرمايد: كسي را به علامت دوستي نشناس تا او را در سه چيز آزمايش كني: 1ـ به خشمش بنگر كه آيا او را از حق به باطل مي‌كشاند يا خير 2ـ در درهم و دينار 3- مسافرت كردن (همان منبع). دوست واقعي كسي است كه به ستم و جفاي دوست خود بردبار باشد و رضايت او را بر رضاي خود مقدم دارد. امام ‌باقر(ع) فرمود: بدترين دوست كسي است كه تو را به هنگام بي‌‌نيازيت حفظ كند و به وقت تنگدستي رها سازد (ميزان الحكمه، ج 1، ص 53).

به نماز اهميت بدهد

قرآن مي‌فرمايد: «اي اهل ايمان با آن گروه از اهل كتاب و كافران كه دين شما را به بازيچه گرفتند دوستي مكنيد. زماني كه شما نداي نماز بلند مي‌كنيد آن را به مسخره و بازي مي‌گيرند زيرا آن قوم مردمي نادان و بي‌خردند.» (مائده، آيه 57). ان شاء ا... كه بتوانيم با انتخاب دوستان شايسته مسير قرب الي‌ا... را به راحتي و زيبايي طي كنيم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

No image

عوامل مخرب زندگی

رابطه بین هویت اسلامی و سبک زندگی اسلامی

رابطه بین هویت اسلامی و سبک زندگی اسلامی

مقاله قصد آن دارد تا بر مبنای روشی کیفی و توصیفی و با الهام از آموزه‌های اسلام و مکتب تشیع، سبک ایده‌آل زندگی اسلامی را ارائه داده و ...
بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر آیات و روایات

بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر آیات و روایات

این مقاله‌ی هرچند کوتاه می‌کوشد تا نشان دهد که آموزش مبتنی بر از آیات و روایات چگونه بر کاهش اضطراب مؤثر خواهد بود...
شادی و نشاط در سبک زندگی اسلامی

شادی و نشاط در سبک زندگی اسلامی

ساختار وجودی انسان به‌گونه‌ای است که تفریح و شادی و نشاط از نیازهای اساسی او محسوب می‌شود؛ چراکه روح و جسم انسان بعد از مدتی فعالیت خسته شده و نیاز دارد با راهکارهایی این خستگی را از خود دور کند. اما روش‌هایی که شهروندان برای شادی و نشاط بر می‌گزینند مختلف بوده ...
Powered by TayaCMS