دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

روش های تخریبی اهل باطل علیه اهل حق

در طول تاریخ گروه باطل و طبقه اشراف و سران مشرک قوم همواره روش‌های تخریبی گوناگونی را علیه گروه حق و انبیاء به کار بردند.
روش های تخریبی اهل باطل علیه اهل حق
روش های تخریبی اهل باطل علیه اهل حق
نویسنده: علی حمیدیان

در طول تاریخ گروه باطل و طبقه اشراف و سران مشرک قوم همواره روش‌های تخریبی گوناگونی را علیه گروه حق و انبیاء به کار بردند. از جمله روش‌های مشرکین و مرتدین علیه انبیاء تبلیغات منفی و تهمت‌ها و نسبت‌های ناروایی چون ضلالت و گمراهی است که نسبت به انبیا(ص) روا می‌داشتند. این تبلیغات که عمدتاً به منظور بی اثر کردن رسالت انبیا(ص) و در نتیجه به مخالفت وا داشتن مردم صورت می‌گیرد، ناشی از نگرش و گرایش طبقه باطل و مشرک به قدرت و نفوذ سیاسی آنان در جامعه است. این طبقه با در اختیار داشتن تبلیغات، به منزله حربه ای موثر، می‌توانند پایه‌های اعتقاد عوام را دستخوش تغییر و آنان را نسبت به پذیرش حقیقت دچار تردید سازند. این نوع تبلیغ که با اهدافی غیر ارزشمند در آمیخته است، به تبلیغ سوء مرسوم است. در واقع قدرت و نفوذ زیاد این گروه در جامعه و با در اختیار داشتن ثروت و منابع لازم برای این کار، از پیامبران ، تصویری نادرست و اشتباه در جامعه ایجاد می‌کردند.

این گونه تبلیغات سوء علیه رسالت بوده است که به مواردی از این دست تبلیغات اشاره می‌شود. یکی از مهمترین آنها نسبت‌های ناروایی است که طبقه کفار پیامبران را به آن متهم ساخته اند. قرآن کریم به هنگام نقل داستان حضرت نوح(ع) نسبت‌هایی را که سران و اشراف قوم نوح به حضرت می‌گفتند بیان کرده است: عقیده ما درباره تو این است که تو از راه حق دور و گمراه هستی. و اگر با این تاکید شدید، به پیامبر خدا نسبت ضلالت و گمراهی داده‌اند، برای این است که این طبقه هرگز توقع نداشتند که یک نفر پیدا شود و به بت پرستی آنان اعتراضی نموده، صریحاً پیشنهاد ترک خدایانشان را کند و از این عمل انذارشان نماید، لذا وقتی با چنین کسی مواجه شدند تعجب نموده، او را با تاکید هر چه تمام تر گمراه خوانده‌اند.

قوم ثمود نیز همین برخورد را با پیامبر خویش، حضرت صالح (ع) داشتند آنها هم پیروی از حضرتش را مرادف با ضلالت و گمراهی شمرده و گفتند: «...ابشراً منا واحداً نتبعه انا اذا لفی ضلال و سعر» آیا بشری از جنس خودمان را پیروی کنیم؟ در این صورت ما در گمراهی و ضلالت سخت افتاده‌ایم.

خداوند متعال به این گونه اتهام‌ها به مناسبت‌های گوناگون پاسخ فرموده و کافران را از مصادیق ضلالت و گمراهی خوانده است. خداوند در مورد فرعون و خاندان وی که در مقابل پیامبر ایستاده‌اند، آیات خداوند را تکذیب کردند، کفر ورزیدند، به تعداد زیاد افراد خویش مغرور شدند ومرتکب فساد و جرم شدند، می‌فرماید: «انّ المجرمین فی ضلال و سعر». مجرمان به طور قطع در گمراهی و معذب در آتش دوزخ هستند. همچنین می‌فرماید: این عذاب را، برای کافران فراهم آورده‌ایم و بسیار بد منزلگاه و جایگاهی است. پس از ذکر سختی‌های آتش جهنم و وصف آن می‌گوید: خازنان جهنم به کافران می‌گویند: آیا نذیری برای شما نیامد؟ و قرآن پاسخ آنان را با این جمله بیان می‌دارد: آری به سوی ما پیامبری آمد ولی ما تکذیب کردیم و گفتیم که خدا چیزی نفرستاده و جز اینکه شما و رسولان، در گمراهی و ضلالت بزرگی هستید هیچ نیست.

خداوند در آخرین آیات سوره ملک خطاب به رسول اکرم (ص) در مقابل کافرین و مکذبین می‌فرماید: «قل هوالرحمن امنا به و علیه توکلنا، فستعلمون من هو فی ضلال مبین». بگو او خداوند مهربانی است که ما به وی ایمان آورده و بر او توکل کرده ایم. سپس بزودی بر شما معلوم می‌شود که چه کسی در ضلالت و گمراهی آشکار است. و قران کریم با بیان‌های صریح و رسای خود به دشمنان دینداری و رستگاری پاسخ داده و عاقبت عناد و کفرورزی را آتش جهنم معرفی می‌کند.

مقاله

نویسنده علی حمیدیان

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون

افلاطون احتمالا 427 سال پیش از میلاد مسیح در آتن بدنیا آمد. تولد او مصادف با دورانی بود که یونان باستان به اوج عظمت خود رسیده و شاید اندکی هم از قله عظمت گذشته در نشیب انحطاط افتاده بود.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
Powered by TayaCMS