دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

شرایط توبه و استغفار

میوه توبه، بازیافت کردن تقصیرات نفس و جبران و تدارک آن است.
شرایط توبه و استغفار
شرایط توبه و استغفار

شرایط توبه و استغفار

قال علی(ع): «ثَمَرَهُ التوبهِ إستِدرَاکُ فَوَارِطِ النّفسِ»( غررالحکم و دررالکلم، ج1، حدیث1062/11، ص174)

خداوند انسان را از گناه بازداشته و او را به پاکی و درستی ترغیب و تشویق کرده و با انذار و تبشیر در راه کسب فضائل و اهداف والای انسانی به او کمک نموده است. چه‌بسا انسان بر اثر غفلت و یا جهل و نادانی در راه رسیدن به هدف، که همان قرب الهی است، از این راه منحرف شود. در این میان خداوند، راه توبه و بازگشت را نیز بازگذاشته و توبه‌کاران را مورد لطف و محبت خود قرار داده است:

«إنّ اللهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ»[1]

خداوند، توبه‌کنندگان را دوست می‌دارد.

امّا شاید در میان مردم، افرادی باشند که خیال می‌کنند توبه و بازگشت به خدا تنها با پشیمانی و گریه و زاری و یا خواندن دعا و قرآن تحقق پیدا می‌کند؛ ولی آنها از این نکته غافل هستند که توبه از هر گناه، باید متناسب با همان گناه صورت بگیرد. مثلاً توبه کسی که نماز و روزه و سایر عبادات را در گذشته ترک کرده، قضا کردن همه آنها است و توبه کسی که به هر عنوان مال مردم و یا حقّی از آنها را ضایع کرده است، باز گرداندن آن مال و آن حقّ به مردم است و همین طور سایر گناهان و اموری که از روی جهل و غفلت و یا به هر جهت دیگری از انسان واقع شده است، به‌نوعی باید جبران شود و صرفا به آه و ناله نمی‌توان اکتفاء نمود.[2] شخصی (شاید با همین تصور)، روزی در مقابل حضرت علی(ع) بدون توجه به شرایط توبه و استغفار، گفت: استغفرالله! امام رو به آن مرد کرد و فرمود: مادرت به‌عزایت بنشیند! آیا معنای استغفار و توبه را می‌دانی؟

بعد خود حضرت شروع کردند به توضیح معنای استغفار و فرمودند: استغفار درجه انسان‌های برگزیده است و دارای شش معنی است:

1. انسان باید از آنچه در گذشته انجام داده، پشیمان شود.

2. تصمیم جدّی داشته باشد که دیگر آن گناه را انجام ندهد.

3. اگر حقّی را از مردم ضایع کرده، آن‌را جبران و خدا را پاک دیدار کند، به‌طوری که چیزی بر عهده او نباشد.

4. تمام واجب‌هایی را که ضایع ساخته ادا کند.

5. گوشتی که از راه حرام بر بدن خود رویانیده، با حزن و اندوه آب کند، به‌طوری که پوست به استخوان بچسبد، و دوباره گوشت تازه بروید.

6. رنج طاعت و بندگی را به بدن بچشاند، همانگونه که شیرینی و لذت گناه را به آن چشانیده بود.

بعد حضرت علی(ع) رو به آن مرد کرده و فرمودند: بعد از اینکه این کارها را انجام دادی، بگو استغفرالله![3]

بنابراین به صرف گفتن یک استغفار و با ریختن اشک چشم، توبه حقیقی به‌دست نمی‌آید؛ بلکه انسان باید در صدد جبران گناهی را که مرتکب آن شده برآید؛ که در این صورت توبه حقیقی کرده و از گناهی که کرده پاک می‌شود. حضرت امام باقر(ع) می‌فرمایند:

«التائبُ مِنَ الذَنبِ کمَن لا ذَنبَ لَهُ وَ المُقِیمُ علی الذَنبِ وَ هو مُستَغفِرٌ کَالمُستَهزِءِ»[4]

کسی که از گناه توبه می‌کند، مانند کسی است که هیچ گناهی انجام نداده است و کسی که بر گناهی که انجام داده، باقی می‌ماند [یعنی آن گناه را باز انجام می‌دهد] و از خداوند طلب استغفار می‌کند، مانند کسی است که دیگری را به مسخره گرفته است.

آری کسی که اصرار بر گناهی که انجام داده است می‌کند و باز آن‌را نه یک بار، بلکه بارها و بارها مرتکب می‌شود و تصمیم جدّی بر ترک آن نگرفته و با این حال از خدا طلب استغفار و بخشش می‌کند، در واقع خدا را مسخره کرده است و قطعاً چنین کسی روی سعادت را نخواهد دید.

    پی نوشت:
  • [1]. بقره/222
  • [2]. انصاریان، حسین؛ عرفان اسلامی، اصفهان، حجت، چاپ سوم، ج12و11، ص138.
  • [3]. نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، قم، لقمان، 1379، چاپ سوم، حکمت 417.
  • [4]. محمد بن یعقوب، کلینی؛ کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1365، ج2، ص435.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
عن ابی عبد الله (علیه‌السّلام) قال: قال امیرالمؤمنین(ع):«إن الله جمیلٌ یُحِبُّ الجمال، و یُحِبُّ اَنْ یَری اَثَر النِعمة علی عَبْدِه»

عن ابی عبد الله (علیه‌السّلام) قال: قال امیرالمؤمنین(ع):«إن الله جمیلٌ یُحِبُّ الجمال، و یُحِبُّ اَنْ یَری اَثَر النِعمة علی عَبْدِه»

امام صادق (علیه‌السّلام) از جدّ گرامیش علی (علیها‌السّلام) روایت کرده است که فرمود: «خداوند جمیل است و جمال و زیبایی را دوست دارد و همچنین دوست دارد که اثر نعمت‌های خود را در مردم مشاهده نماید» (کافی، ج6، ص 438)
صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: «ثواب صله رحم را از ثواب همه اطاعات زودتر میدهند» الکافی، ج 4 ص 68، ح 2(
قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

امام علی (علیه‌السلام) فرمود: «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید»
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
Powered by TayaCMS