دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

معجزات پیامبر(ص) (پرسش و پاسخ)

رسول اکرم(ص) غیر از قرآن مجید- که بزرگ‌ترین معجزه پیامبر اسلام است - معجزات متعدد دیگری هم داشته‌اند، که بعضی از آنها را قرآن مجید نقل کرده و برخی در کتب سیره و تاریخ درخشان آن حضرت آمده است.
معجزات پیامبر(ص) (پرسش و پاسخ)
معجزات پیامبر(ص) (پرسش و پاسخ)

پرسش:

آیا پیامبر گرامی اسلام(ص) غیر از قرآن معجزات دیگری هم داشته‌اند؟

پاسخ:

رسول اکرم(ص) غیر از قرآن مجید- که بزرگ‌ترین معجزه پیامبر اسلام است - معجزات متعدد دیگری هم داشته‌اند، که بعضی از آنها را قرآن مجید نقل کرده و برخی در کتب سیره و تاریخ درخشان آن حضرت آمده است. «شق‌القمر» یعنی دو نیمه شدن ماه، از آن معجزات درخشان است. منکرین اسلام و مشرکین مکه از رسول خدا(ص) تقاضا کردند ماه دو نیمه شود و حضرت از درگاه خداوند متعال مسئلت کرد و ماه دو نیمه شد و مردم آن را مشاهده کردند.(1) قرآن کریم این معجزه را این گونه بازگو می‌کند: «اقتربت الساعه وانشق القمر» (القمر- 1)؛ قیامت نزدیک شد و ماه، منشق و دو نیمه شد.

یکی دیگر از معجزات آن حضرت را علی(ص) نقل کرده، می‌فرماید: گروهی از اشراف قریش محضر رسول خدا(ص) آمدند و گفتند: یا محمد(ص) تو ادعای بزرگی کردی که هیچ‌ یک از پدران و خاندانت چنین ادعایی نکردند، ما یک سؤال و درخواست داریم، اگر اجابت کردی، ما به تو ایمان می‌آوریم.

حضرت فرمود: چه چیزی است؟

گفتند: کاری بکن که این درخت که رو به روی ما است، از جا کنده شود و پیش ما بیاید.

حضرت فرمود: اگر این کار را بکنم شما قول می‌دهید مسلمان شوید؟

گفتند: بلی.

حضرت فرمود: من این کار را می‌کنم، این درخت هم می‌آید، ولی هیچ‌ کدام از شما به خیر و حق برنمی‌گردید و من می‌بینم در بین شما کسانی هستند که پیکرشان به چاه افکنده می‌شود و بعضی از شما احزاب را بر ضد ما بسیج می‌کند. نهایتاً حضرت اجابت کرد و خطاب به درخت فرمود: ای درخت، اگر تو به خدا و من ایمان داری و می‌دانی که من فرستاده خدا هستم، از جا کنده شو و نزد من بیا.

علی(ص) می‌فرماید: درخت به صورت کامل با همان ریشه از جا کنده شد و با سر و صدا در حالی که شاخه‌هایش به هم می‌خورد، آمد و رو به روی رسول خدا(ص) ایستاد.

آن گروه گفتند: خوب، عیبی ندارد، حالا اگر راست می‌گویی نصف این درخت سرجایش برگردد و نصف دیگر آن بماند، حضرت از خدا درخواست کرد و این کار شد، گفتند: این نصفه‌ای که رفته، بیاید و این نصفه دیگر برود، همین‌طور هم شد، نهایتاً گفتند: به راستی تو ساحر بزرگی هستی.(2)

علاوه بر آن معجزه معراج پیامبر(ص) و مباهله آن حضرت با مسیحیان نجران نیز در قرآن کریم آمده است.

بنابراین معجزات بسیاری از این دست به پیامبر اسلام(ص) نسبت داده شده است. ابن جوزی از منابعی یاد می‌کند که بالغ بر 1000 معجزه را برای حضرت آورده‌اند.(3) ابن کثیر در معجزات النبی، شمار بسیاری از این معجزات را نقل کرده است. در این کتاب معجزات به دو دسته معجزات معنوی و حسی تقسیم شده است. از قرآن کریم و اخلاق و سیره پیامبر(ص) در زمره معجزات معنوی ایشان یاد شده است و معجزات حسی آن حضرت به معجزات مربوط به حوادث آسمانی و معجزات زمینی دسته‌بندی شده‌اند و در معجزات حس زمینی، معجزات متعلق به جمادات و حیوانات از یکدیگر جدا شده است.

___________________

1- مجمع‌البیان، طبرسی، ج 9، ص 186.

2- نهج‌البلاغه، خطبه 192.

3- المنتظم، ابن جوزی، ج 15، ص 129.

روزنامه کیهان

تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 آبان ماه 1396

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

Powered by TayaCMS