دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

منتهای حرکت

No image
منتهای حرکت

كلمات كليدي : منتهاي حركت، حركت افلاك، فعليت محض، تجرد

نویسنده : حسن رضايي

منتهی، اسم مکان به معنی نقطه پایان است[1] و در اصطلاح فلسفی، عبارت از مکانی است که حرکت به آن تمام می‌شود.[2]

انتها و ابتدای حرکت. امری است قراردادی و نسبی؛ یعنی هر منتهای حرکت نسبت به ما قبل خودش، منتهی و نسبت به ما بعد خود مبدأ است چنانکه مبدأ نسبت به جزء ما قبل خود، منتهی و نسبت به ما بعد خود، مبدأ است.[3]

منتهای حرکت در حرکات جوهری، تجرّد و فعلیت محض است؛ یعنی جوهر اشیاء به حدی می‌رسد که در نهایت فعلیت قرار می‌گیرد که هیچ قوه‌ای در آن وجود ندارد و در حرکات عرضی، پایان حرکت فعلیتی است که اگر چه حقیقتاً همراه با قوه است؛ (چون در حرکات عرضی طبیعی، به سکون مُنتهی می‌شوند، حرکت عرضی قسری هم به هیئتی که اثر قسر و اجبار در آن تمام می‌شود، پایان می‌یابد و حرکات نفسانی ارادی هم به آنچه که متحرک، کمال خود می‌داند، می‌رسد و هیچ یک از نقاط مذکور، خالی از قوه نیست).[4] امّا چون این قوه هیچ تأثیری در حرکت پیشین ندارد، عقل مُنتهای حرکت را فعلیت بدون قوه اعتبار می‌کند.[5]

البته اینکه ما فعلیت و تجرد محض را منتهای حرکت بدانیم، خالی از مسامحه نیست چون عنوان مُنتهی، از نهایت و آخر حرکت، انتزاع می‌شود و رابطه آن با حرکت، مثل رابطه نقطه با خط است که حیثیت آن عدمی است و هیچ بهره‌ای از وجود ندارد و صرف اعتبار ذهن است. در حالی که فعلیت و تجرد از اموری هستند که واقعیت دارند و صرف اعتبار نیستند. و از سوی دیگر، ضرورت لحاظ فعل در تعریف حرکت ثابت نیست و می‌توان گفت که برای انتزاع مفهوم حرکت، در نظر گرفتن چیزی جُز تدریجی بودن وجود جوهر و عرض، لزومی ندارد.[6]

اقوال در منتهای حرکت

در مورد لزوم وجود منتهای حرکت، دو نظر وجود دارد؛ مشهور فلاسفه منتهی را مثل مبدأ، از لوازم حرکت می‌دانند. این افراد، حرکت را چیزی می‌دانند که از جایی شروع می‌شود و به نقطه‌ای پایان می‌یابد. پس منتها، جزء لوازم حرکت است. هر چند از جنس خود حرکت نیست، چون هر جزئی از حرکت، دارای امتداد است و هر چقدر کوچک فرض شود، قابل تجزیه و انقسام خواهد بود و تصور اینکه منتهی، جزء حرکت و در متن آن باشد، مستلزم این است که منتهی هم دارای اجزایی بالقوه باشد پس دوباره بحث در مورد مبدأ و مُنتهای آن جزء می‌شود و همینطور این بحث و تقسیم ادامه می‌یابد و نهایتی نمی‌یابد و در نتیجه حرکت، نهایتی نخواهد داشت.[7]

در مقابل، عده‌ای معتقدند که حرکت، ذاتاً اقتضایی نسبت به منتهی ندارد و می‌توان حرکتی را فرض کرد که نهایتی ندارد (چنانکه فلاسفه سابق معتقد بوده‌اند که حرکت افلاک، ابدی و بی‌نهایت است) و منتهی هم مثل مبدأ حرکت فقط به خاطر تعیین جهت حرکت و اینکه حرکت به کدام سمت پیش می‌رود و پایان می‌یابد، آورده می‌شود نه اینکه از لوازم حرکت باشد.[8]

مقاله

نویسنده حسن رضايي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

No image

حواس ظاهری و باطنی

No image

مراتب و درجات عقل

صفات خداوند

صفات خداوند

No image

مُثُل افلاطونی

Powered by TayaCMS