دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آثار صله رحم

No image
آثار صله رحم

با توجه به آثار و بركات ارزشمند صله رحم بي‌توجهي و كاهلي در انجام اين واجب ديني موجب خسران بزرگي در دنيا و آخرت خواهد بود.

مقدمه

ارتباط با نزديكان و آشنايان و احسان و نيكي به ايشان يكي از مهم‌ترين راه‌هاي تعالي و تقرب به سوي خداوند متعال است، كه در منابع و آموزه‌هاي اسلامي بر آن تأكيد و سفارش فراوان شده است. در اين نوشتار سعي داريم به ‌طور اختصار به جايگاه و اهميت ارتباط خويشاوندي و يا همان صله ارحام اشاره كنيم.

جايگاه صله ارحام در آموزه‌های اسلامی

در اهميت و ارزش صله رحم و ارتباط با خويشاوند همين بس كه خداوند متعال كساني كه به اين واجب ديني بي تفاوتي نشان مي‌دهند را در در زمره افراد زيانكار واقعي معرفي مي‌نمايد: «الّذين ينْقُضُون عهْد ا... مِنْ بعْدِ ميثاقِهِ و يقْطعُون ما امر ا... بِهِ انْ يوصل و يفْسِدُون فِي الْارْضِ اُولئِك هُمُ الْخاسِرُون؛ [بقره/۲۷] فاسقان كسانى هستند كه پيمان خدا را، پس از محكم ساختن آن، مي‌شكنند و پيوندهايى را كه خدا دستور داده برقرار سازند، قطع نموده، و در روى زمين فساد مي‌كنند اينها زيانكارانند».

آثار شگفت‌انگيز صله ارحام

در روايتي از امام باقر (ع) نقل شده است كه فرمودند: «صِلهُ الْارْحامِ تُزكِّي الْاعْمال و تُنْمِي الْامْوال و تدْفعُ الْبلْوى و تُيسِّرُ الْحِساب و تُنْسِئُ فِي الْاجلِ؛ صله ارحام اعمال را پاك كند و اموال را فزونى دهد و بلا را بگرداند و حساب را آسان كند و اجل را تأخير اندازد».

پاك شدن اعمال: در اين روايت بسيار زيبا پنج اثر شگفت انگيز براي صله ارحام ذكر شده است در فراز ابتدايي روايت موضوع پاك شدن اعمال مطرح شده است نيكي به نزديكان و ديدار با ايشان از آنجایی كه مصداق بارز عمل صالح است موجب پاك شدن اعمال از بدي‌هاست كما اينكه در قرآن كريم مي‌آموزيم: «إِنّ الْحسناتِ يذْهِبْن؛ [هود/۱۱۴] چرا كه حسنات، سيئات (و آثار آنها را) از بين مى‌برند».

فزونی در بركات الهی: دومين و زيباترين اثر صله ارحام مورد اشاره در روايت، بهرمندي از بركات الهي و فزوني در آن است. «و تُنْمِي الْامْوال و اموال را فزونى دهد». در متون روايي نقل شده است اميرالمؤمنين (ع) در خطبه خود فرمود: «پناه برم به خدا از گناهانى كه زود نابود كنند، عبد ا... بن كوّاء يشكرى خدمت آن حضرت برخاست و گفت: يا اميرالمؤمنين! آيا گناهانى هستند كه زود نابود كنند؟ فرمود: آرى، واى بر تو، آن قطع رحم است، راستى كه خاندانى با هم فراهم شوند و با هم كمك كنند و با اينكه بد كارند خدا به آنها روزى مى‌دهد، و به راستى خاندانى از هم جدا مى‌شوند و با يك ديگر قطع رحم مى‌كنند و خدا آنها را محروم مى‌كند با اينكه پرهيزكارند».

نجات از بلاياي ارضی و آسمانی: «تدْفعُ الْبلْوى؛ و بلا را بگرداند».

طول عمر در سايه صله رحم: «تُنْسِئُ فِي الْاجلِ؛ و اجل را تأخير اندازد». در روايت ديگري از پيامبر اكرم (ص) نقل شده است: قال رسُولُ‌ا... (ص): صِلهُ الرّحِمِ تزِيدُ فِي الْعُمُرِ.

سخن آخر

با توجه به آثار و بركات ارزشمند صله رحم بي‌توجهي و كاهلي در انجام اين واجب ديني موجب خسران بزرگي در دنيا و آخرت خواهد بود.

به چه چیزهایی فکر کنید

افراد خوشبین، موفق و کارآمد، علاوه بر جست‌وجوی چیزهای خوب و ارزشمند، هفت جهت یابی یا روش کلی دارند. مواردی که در این مقاله می‌آید، هفت موردی است که این افراد، اکثر اوقات به آنها فکر می‌کنند:

۱.درباره آینده فکر می‌کنند: افراد خوش بین، ضمن اینکه در زمان حال زندگی می‌کنند آینده‌نگر نیز هستند. آنها اکثر اوقات به آینده فکر می‌کنند و درباره آن حرف می‌زنند، آنها بیشتر به چیزی که می‌خواهند برسند فکر می‌کنند و درباره آن حرف می‌زنند، نه درباره آنچه که در گذشته اتفاق افتاده است. آنها در مورد آنچه که در آینده برایشان امکان پذیر است، یک تصویر واضح و هیجان انگیز می‌سازند.

۲. در مورد اهداف شان فکر می‌کنند: آنها هدفمند هستند. آنها اکثر اوقات به اهداف شان فکر می‌کنند و درباره آنها حرف می‌زنند. آنها اهداف و طرح‌هایشان را به طور واضح و مشخص روی کاغذ می‌آورند و هر روز روی آنها کار می‌کنند. آنها تمام توجه و انرژی خود را بر آن متمرکز می‌کنند و با استفاده از اهداف شان روی آینده خود کنترل دارند.

۳.به برتری فکر کنید: افراد خوش بین، برتری جو هستند. آنها تعهد می‌کنند تا در هر کاری که انجام می‌دهند بهترین باشند و به ۱۰ درصد افراد برتر در زمینه تخصصی خود، هر چه که باشد، بپیوندند. آنها زمینه‌های نتیجه بخش کلیدی خود را شناسایی می‌کنند و برای خود معیارهای عملکرد برتر را در هر کدام از زمینه‌ها تعیین می‌کنند و هر روز روی رشد و پیشرفت خود کار می‌کنند.

۴.به راه حل فکر می‌کنند: آنها به دنبال راه حل هستند. آنها بیشتر به راه حل فکر می‌کنند تا به مشکل پیش آمده. آنها در مورد آنچه که باید انجام گیرد فکر می‌کنند نه در مورد کسی که باید سرزنش شود. آنها به اهداف شان به عنوان مشکلاتی نگاه می‌کنند که باید حل شوند و بر این باورند که هر نوع مشکلی، راه حل منطقی دارد که باید پیدا شود.

۵. به نتایج فکر می‌کنند: افراد خوشبخت و موفق، شدیداً به نتیجه فکر می‌کنند. آنها از قبل برای هر روز خود به دقت برنامه ریزی می‌کنند. آنها کارهای روزمره خود را به ترتیب اولویت فهرست وار می‌نویسند. سپس روی فعالیت‌هایی که با انجام آنها می‌توانند از وقت خود به بهترین نحو استفاده کنند. آنها آنقدر کار انجام می‌دهند که به عنوان سودمندترین افراد از لحاظ اقتصادی شناخته می‌شوند. آنها به خاطر کار زیادی که انجام می‌دهند به قدری مؤثر و کارا هستند که خیلی زود به جلو حرکت می‌کنند و در کار و دنیای اطراف، نقش بزرگی ایفا می‌کنند.

۶. به رشد و ترقی فکر می‌کنند: افراد با عملکرد بالا، رشد و ترقی را مدنظر خود قرار می‌دهند. آنها دائماً مطالعه می‌کنند، به برنامه‌های آموزشی - شنیداری گوش می‌کنند و در واحدهای درسی اضافی و سمینارها شرکت می‌کنند. آنها مصمم هستند تا در زمینه تخصصی خود همیشه در اوج باشند. آنها می‌دانند که آینده متعلق به افراد صاحب صلاحیت است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS