دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

چرايی انتخاب كوفه-بخش چهارم

No image
چرايی انتخاب كوفه-بخش چهارم

پرسش:

چرا امام حسين(ع) براي قيام خود کوفه را انتخاب کرد و يمن را که سابقه اي شيعي داشت انتخاب نکرد؟

پاسخ:

در دو بخش قبلي پاسخ به اين سؤال به اموري که اين پرسش را از اهميت مضاعفي برخوردار کرده و نظريه شهادت به عنوان پاسخي به اين سؤال و نقد آن و نظريه تشکيل حکومت اسلامي پرداخته شد. اينک در ادامه دنباله مطلب را پي مي گيريم.

در راه اثبات اين مسئله مي توان از دلايلي به قرار زير بهره گرفت:

1- مهم ترين دليل، سخنان امام حسين(ع) است كه در هنگام خروج از مدينه سه هدف اصلاح، امر به معروف و عمل به سيره پيامبر صلي الله عليه و آله و حضرت علي(ع) را به عنوان اهداف قيام خود مطرح مي كند. روشن است كه اصلاح كلان، جز در سايه تشكيل حكومت نمي باشد و مرتبه اعلاي امر به معروف و نهي از منكر با تشكيل حكومت امكان پذير است كه در آن حاكم مشروع، داراي بسط يد و قدرت كافي است. از همه مهم تر سخن از سيره پيامبر(ص) و امام علي(ع) است كه نشانگر اشاره آن حضرت(ع) به سيره حكومتي آن دو بزرگوار است و بدين گونه داعيه حكومت خواهي خود را در راه ادامه سيره آن دو، اعلام مي دارد.

2- نوع نامه نگاري هاي كوفيان كه در آن سخن از لشكري آماده و نيز نداشتن امام است نشانگر آن است كه آنان حكومت يزيد را مشروع ندانسته و از امام حسين(ع) مي خواهند تا به كوفه آيد و براي آنها به عنوان امام حكومت كند و آن حضرت به منظور پاسخ گويي به اين نياز اساسي كوفيان، حركت خود را آغاز كرد. به عنوان مثال در يكي از اين نامه ها كه به وسيله بزرگان شيعي كوفه همانند سليمان بن صرد خزاعي، مسيب بن نجبه و حبيب بن مظاهر نگاشته شده چنين آمده است: «انه ليس علينا امام، فاقبل لعل الله ان يجمعنا بك علي الحق»؛ «ما پيشوايي نداريم، به سمت ما بيا كه اميد است خداوند ما را به وسيله تو بر حق مجتمع سازد ...».

3- پاسخ اوليه امام حسين(ع) به اين نامه ها كه همراه با فرستادن مسلم بن عقيل به كوفه است نشان از مسئله امامت و تشكيل حكومت دارد. جالب آن است كه آن حضرت در نامه اي هنگام فرستادن مسلم خطاب به كوفيان مي فرمايد: «من همه آنچه را گفتيد، فهميدم، گفته عمده شما آن بود كه ما امام نداريم ...».

با توجّه به اين نامه، امام حسين(ع) رفتن خود به كوفه را مشروط به تأييد مسلم نسبت به محتواي نامه ها مي كند.

4- بيان شرايط امام حسين(ع) در نامه هاي آن حضرت كه به خوبي تطبيق و انحصار اين شرايط در خودش، در آنها مشهود است مي تواند به گونه اي ديگر به كمك اثبات اين نظريه بيايد. جالب آن است كه امام(ع) در اين عبارات، بيشتر به بيان ابعاد اجرايي و حكومتي امامت پرداخته و از ابعادي همچون بيان احكام شريعت كه بعدها برخي امامت را منحصر در آن دانستند سخني به ميان نياورده است.

عبارت امام حسين(ع) در اين باره كه در ادامه نامه پيشين آن حضرت آمده چنين است: «به جانم سوگند! تنها كسي مي تواند به عنوان امام مطرح باشد كه عالم به كتاب خداوند، اجرا كننده قسط و عدالت، عمل كننده به حق بوده و تمام تلاش هاي خود را در راه خداوند انجام دهد».

5- نوع فعاليت هاي جناب مسلم كه شامل مواردي همچون بيعت گرفتن از مردم مبني بر عمل به پيمان خود در ياري رساندن به امام حسين(ع) و ثبت اسامي بيعت كنندگان در ديوان (به گونه اي كه تعداد آنها را بين دوازده تا هجده هزار نفر نوشته اند) نيز نشانگر قصد تشكيل حكومت در كوفه از سوي امام حسين(ع) مي باشد.

6- در نامه نگاري هاي طرفداران بني اميه به يزيد، هنگام روزافزون شدن طرفداران مسلم، مي توان اين نكته را دريافت كه آنان در صورت ادامه اين فعاليت ها، كوفه را از دست رفته می‌ديدند. عبارت زير به خوبي اين مطلب را آشكار مي سازد:

«اگر نياز به كوفه داري، مردي قوي را به ولايت آن بگمار كه امر تو را اجرا كرده و مانند تو نسبت به دشمنت عمل كند».

7- گزارش مسلم به امام حسين(ع) مبني بر تأييد انگيزه و عمل كوفيان در ياري آن حضرت كه موجبات حركت امام(ع) به سمت كوفه را فراهم آورد خود بهترين شاهد بر اين مدّعا است. امام حسين(ع) در ميانه راه نامه اي خطاب به كوفيان نگاشت و آن را به وسيله قيس بن مسهّر صيداوي روانه كرد كه در آن ضمن اشاره به تاييد نامه مسلم، حركت خود به سمت كوفه را در هشتم ذي حجه اعلام فرمود و از آنها خواست كه در تلاش هاي خود جديت به خرج دهند تا امام عليه السلام به شهر آنها برسد:

« ... نامه مسلم به من رسيد كه از حُسن راي شما و اينكه همه آماده ياري ما هستيد و حق ما را از دشمنان ما خواهيد گرفت، حكايت مي كرد. از خداوند مي خواهم كارهاي ما را نيكو گرداند و به شما پاداش بزرگ عنايت كند. به تعقيب اين نامه در روز سه شنبه هشتم ذي حجه كه روز ترويه بود، از مكه به جانب شما حركت كردم. به مجردي كه فرستاده من بر شما وارد شد، با سرعت خود را آماده سازيد و در كار خود جدّيت كنيد كه من به همين زودي بر شما وارد خواهم شد».

روزنامه كيهان، شماره 21730 به تاريخ 2/7/96، صفحه 6 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

ولیعهد فتحعلی‌شاه و مرگ نابهنگام

ولیعهد فتحعلی‌شاه و مرگ نابهنگام

شب از نیمه گذشته بود که نفس نایب‌السلطنه به شماره افتاد.
مروری بر 12 اثر شهید آیت ا... سیدمصطفی خمینی

مروری بر 12 اثر شهید آیت ا... سیدمصطفی خمینی

آیت‌ا... سیدمصطفی خمینی، در نخستین روز آبان ماه سال 1356، در حالی که تنها 46 سال از عمر بابرکتش می‌گذشت و همراه با پدر بزرگوارش، ایام تبعید در نجف را می گذراند، به شهادت رسید.
مرگ دومین شاه قاجار

مرگ دومین شاه قاجار

اول آبان ماه ۱۲۱۳ فتحعلی‌شاه قاجار، پس از ۳۶ سال و ۸ ماه حکومت، در جریان سفر به اصفهان درگذشت.
تاریخچه «کاپیتولاسیون»؛ از قاجار تا پهلوی

تاریخچه «کاپیتولاسیون»؛ از قاجار تا پهلوی

کاپیتولاسیون یا «قضاوت کنسولی»، نخستین بار پس از شکست ایران در جنگ‌های طولانی با روسیه تزاری، در سال 1207 (1828 میلادی)، در عهدنامه ترکمنچای، به ایران تحمیل شد
کدام شکست های مأمون، زمینه ساز به شهادت رساندن امام رضا(ع) شد؟

کدام شکست های مأمون، زمینه ساز به شهادت رساندن امام رضا(ع) شد؟

نقشه‌ای که مأمون با همکاری استاد و راهنمایش، «فضل بن سهل» طراحی کرده‌ بود، به ظاهر هیچ عیب و نقصی نداشت؛ با پذیرش ولایتعهدی توسط امام رضا(ع)، مأمون و وزیرش می‌توانستند هر اقدام و دستور حکومتی را به آن حضرت منتسب کنند.
Powered by TayaCMS