دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

...و ما ادریک ما یوم الحسین

No image
...و ما ادریک ما یوم الحسین

...و ما ادريك ما يوم الحسين

در شب 17 رمضان خاتم انبیا به معراج رفت و همه معنا و اضلاع خلقت از ابتدا تا انتها بر حضرت نمایان شد. خاتم رسل (ع) از لحظه خلقت آدم و حوا تا زمان حشر و نشر فرزندانشان را مشاهده کرد! پیامبر در آن شب، لحظه تلخ رانده شدن آدم و حوا و هبوط و ناله و انابه جانگذار آن دو و لحظه وحشتناک فوران آب از تنور خانه پیرزن و بارش باران ترسناک و وقوع سیل جهان افکن و غرق شدن خداگریزان را در عصر نوح و لحظه دهشتناک در آتش افکندن ابراهیم توسط نمرودیان و آن غربت دلسوز ابراهیم در میان آتش و لحظه امتحان سخت ابراهیم برای به مسلخ بردن اسماعیل جوان و مثله کردن زکریا با اره توسط بنی‌اسرائیل و بریده شدن سر یحیی در عمیق‌ترین غربت دوران و شکافته شدن رود نیل و گذر بنی اسرائیل از متن آن و غرق شدن فرعونیان و صحنه‌های تلخ و دلسوز و مظلومیت‌ها و مصیبت‌ها از اول تا پایان عالم را دید و این دیدگان که حامل جوامع الکلم است و همه و همه را دیده آنگاه که به حسین(ع) می‌رسد فریاد می‌زند: «لایوم کیوم الحسین!» هیچ روز مانند روز حسین نمی‌شود. حقیقتاً این چه روزی است که آن روزها در برابرش دیده نمی شوند!؟

فقط و فقط او نیست که صاحب چنین صلا و ندایی است. علی که غریو «انی اعلم بعلوم السموات» او را همراه «سلونی قبل ان تفقدونی» همه گوش‌ها شنیده است او هم در بازگشت از صفین در راه کوفه در سرزمینی غریب از اسب فرود آمد و خم شد و مشتی خاک برداشت و بویید و اشک ریخت و فرمود «لایوم کیومک یا ابا عبدالله.» یوم الحسین را احدی از اولین تا آخرین ادراک و افهام نکرده است. اما این همه بیان کننده این حقیقت است که ما درباره این روز و صاحب آن و آنچه توسط او در جریان قیامش رخ داد تامل کنیم و به سوگ بنشینیم.یوم الحسین (ع) هم مقتل دارد هم مطلب و همانقدر که مقتلش عمیق و جانسوز است مطلبش هم جان افروز است.پیرو حسین همانطور که از مقتل یوم‌الحسین آگاه و مجذوب آن است؛ باید به مطلب آن عالم و عامل باشد و مطلب آن نه آن است که برخی قلم بزنند که فلسفه قیام را از دریچه محدود خود تندیس سازی کنند؛ بلکه مطلب یوم‌الحسین باید مانند مقتلش که نقل مظلومیت و غربت است، روایت معصومیت و طهارت باشد تا اخلاق را صیقل و روح را پرواز دهد؛ چنان که مقتلش چنین می‌کند. اهل افهام باید بنشینند و مطلب‌های یوم‌الحسین را مانند مقتل یوم‌الحسین فصل بندی و موضوع سازی کنند و در کنار مقتلش، سیاست، اقتصاد، گفتار، همسرداری، تربیت فرزند، حق خالق، حقوق مخلوق و غیره را بازگو کنند.

آری یوم الحسین(ص) دارای 2 بال است که هر کس بخواهد در متن و آسمانش پرواز کند باید به هر دو بال مفتخر و مسلح شود. بال اول حسن فطرت و سوز درون و اشک چشم و بال دوم تدبر در متن و عمق عظمت کار ابا عبدالله برای درس گرفتن و پیروی نمودن.

پیامبر اکرم(ع) فرمود هر کس نسبت به حسین بی تفاوت باشد و بغض او را در دل داشته باشد در قیامت شفاعت من به او نمی رسد «بحار، ج43، ص270). فرمود «احب الله من احب الحسین»؛ هر کس حسین را دوست بدارد خدا او را دوست دارد. سوز درون و اشک روان که امام رضا (ع) فرمود «ان المحرم شهر کان اهل الجاهلیه یحرمون فیه القتال فاستحلت فیه دماونا و هتکت فیه حرمتنا و سبی فیه ذرارینا و نساونا...» بعد فرمود «ان یوم الحسین اقرح جفوننا و اسبل دموعنا»، روز حسین اشک‌های ما را جاری کرده تا آن حد گریه می کنیم که پلک چشم هایمان زخم می شود! (بحار، ج44، ص 284).

در حالات امام کاظم(ع) است از روز اول محرم تا 10 روز «کانت الکابه تغلب علیه»؛ بر اثر مصیبت امام حسین هرگز خندان نبود و در عذاب و رنج سختی بود. ریان بن شبیب می گوید در اول ماه محرم بر امام هشتم شرف ورود یافتم حضرت فرمود روزه داری؟ عرض کردم خیر! فرمود روز اول محرم روزی است که دعای زکریا مستجاب شد پس هر کس این روز را روزه بگیرد و سپس دعا کند دعایش مانند زکریا مستجاب می شود. امام صادق(ع) در زیارت امام حسین(ع) چنین جملات رشیقی دارند که احدی تا به ابد ژرفای معنای آن را درک نمی‌کند و خود حضرت با اشک چشم این سلام‌ها را ادا می‌فرمود: «السلام علیکم یا حجه الله و ابن حجته، السلام علیکم یا قتیل الله و ابن قتیله... اشهد ان دمک سکن فی الخلد و اقشعرت له اظله العرش و بکی له جمیع الخلائق و بکت له السماوات السبع و الرضون السبع و ما فیهن و ما بینهن» و عمیق ترین و بالاترین متن این زیارت متین که احدی آن را نمی‌تواند تفسیر و معنا کند این فراز زیارت است که امام صادق(ع) می‌فرماید: «بکت من فی الجنه و النار من خلق ربنا ما یری و ما لایری!». مگر بهشت جای شادی نیست؟ پس روز حسین چه روزی است که من خلق فی الجنه؛ آنانی که بهشتی هستند و در بهشت قرار دارند هم برای او اشک می ریزند و یوم الحسین چه روزی است که اهل جهنم هم برای حسین اشک می‌ریزند و هر آنچه که دیده شود و هر آنچه که به چشم نیاید بر حسین گریانند... و اینها یعنی چه؟ کسی نمی‌داند! اما بال دوم، درس آموختن از صاحب این روز است! اینکه انسان بیاموزد که او چگونه برای اطاعت از امر خدا و حفظ دین خدا هیچ سستی و بهانه‌ای را بها نداد و خود به همراه بهترین از خلایق که نه در قبل و نه هرگز در بعد نظیر و مانند دارند به مذبح رفت و فرمود «والذی نفس حسین بیده لایهنی بنی امیه ملکهم حتی یقتلونی... لاتقوم الساعه و علی الارض هاشمی یطرف»؛ سوگند به خدایی که جان حسین در دست اوست بنی امیه از حکومت خود لذت نمی برند تا اینکه مرا بکشند و تا فرزندی از اولاد رسول الله (هاشمی) پلک می زند و زنده است قیامت برپا نمی شود. در حقیقت این معنا که باید به یوم الحسین و آفریننده آن اقتدا کرد و درباره فعل او تدبر نمود این روایت محیرالافهام از امیر بیان حضرت علی (ع) بسیار رسا و تمام کننده است.

آن حضرت به فرزندش امام حسین فرمودند: یا ابا عبدالله اسوه انت قدما؛ حسین از قدیم تو را الگو معرفی کرده‌اند! بنابراین هرکس می خواهد از حسینی که پیامبر در شب معراج دید بر طاق عرش نوشته است «ان الحسین مصباح هدی و سفینئ نجائ» حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است؛ پیروی کند هم باید آه سوزان داشته باشد هم فهمی خلاق، پیرو حسین هم اشک دارد هم فکر! و اینکه روایت معروف «ان الحسین مصباح هدی و سفینئ نجائ» بدون وجود «ال» در اول «هدی و نجات» ثبت شد خود خبر از بسط معنا می دهد که بر اهل فهم پوشیده نیست و لذا این روایت در هیچ ماخذی و منبعی با «ال» ثبت و ضبط نشده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
رابطه علم و عمل

رابطه علم و عمل

علم و دانش بشری زمانی برای جامعه و مردم سودمند و مفید است که با عمل و اجرا همراه گردد یعنی عالم به علم و دانسته‌های خود عمل کرده و آن را با اشتیاق به دیگران نیز بیاموزد.
الخیر فی ماوقع

الخیر فی ماوقع

برای خیلی‌ها این پرسش مطرح می‌شود که چرا ما هر گاه با مصیبت و گرفتاری مواجه می‌شویم، و نخستین تحلیل و توصیف ما از آن این است که در آن خیری بوده است؟
Powered by TayaCMS