دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تدریس آیت الله محمد آصف محسنی

No image
تدریس آیت الله محمد آصف محسنی

تدریس

ایشان همزمان با تحصیل و تحقیق در نجف اشرف، سطوح متوسط و عالى حوزه را نیز تدریس مى کرد. وى در سال 1346 ش. پس از بازگشت به وطن و تأسیس حوزه علمیه در مرکز شهر قندهار و در کنار کارهاى دیگر همچون گفت و گو با محصلین دانشگاه، رسیدگى به امور مؤمنان و جذب جوانان به فراگیرى علوم دینى، شخصاً اقدام به تدریس علوم دینى کرد. در سال 1357 ش که در افغانستان کودتاى کمونیستى رخ داد و تمام فعالیتهاى علماى دینى متوقف و یکى پس از دیگرى دستگیر شدند. کشور را به قصد زیارت خانه خدا ترک کرد و از عربستانراهى سوریه گردید و هشت ماه در حوزه علمیه زینبیه حومه شهر دمشق به تدریس سطح عالى حوزه پرداخت و در سال 1376ش که در پاکستان به سر مى برد، به سازماندهى مجاهدان و تهیه وسایل نظامى و دیگر برنامه هاى جهادى و براندازى علیه حاکمیت کمونیستى مشغول بود، سرانجام آن کشور را به قصد حوزه علمیه قمترک کرد. در این شهر نیز ضمن رسیدگى به امور سیاسى کشور و هدایت مجموعه هاى فرهنگى ـ سیاسى شیعه، مشغول تدریس خارج فقه و علم رجال گردید.[14]

شاگردان

این عالم وارسته شاگردان بسیارى را تربیت کرد و تحویل جامعه اسلامى داد شاگردانى که هر کدام در زمان خویش داراى موقعیت علمى و اجتماعى مناسب بودند. نام برخى از آنها عبارتند از حجج اسلام:

1. سید ناظر حسین هادى (ابوالهادى): وى از چهره هاى شناخته شده دوران جهاد و مسئول امور مالى حزب حرکت اسلامى افغانستان بود.

2. شیخ سلمان احمدى: محقق حوزه علمیه قم.

3. سید محمدباقر مصباح: مدرّس حوزه علمیه شیراز.

4. سید محمد موسوى مالستانى: مسئول فعلى حزب حرکت اسلامى افغانستان در تهران.

5. شیخ على نقى وحدت: مسئول دفتر حرکت اسلامى افغانستان در شهر مرزى زابل.

6. محرم على مجاهد: مسئول شهریه معظم له در حوزه علمیه قم.

7. عبدالکریم واثق سرپلى: از مشاوران و نزدیکان آیت الله محسنى در امور جهادى و اجتماعى.

8. امان الله میرزایى: استاد حوزه علمیه قم.

9. شیخ سلمان عارفى: استاد حوزه علمیه قم.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

محمد آصف محسنی

محمد آصف محسنی

پر بازدیدترین ها

No image

صدقه به فامیل واجبتر است یا دیگران؟!

نظر به این‌ که هر شخصی نسبت به بستگانش آگاهی بیشتری دارد و اگر در میان آنان شخص نیازمندی باشد وی را می‌شناسد بر این اساس، اگر همه ما به این وظیفه عمل کنیم دیگر در جامعه، نیازمند و فقیری موجود نخواهد بود.
No image

آداب معاشرت اجتماعی از نظر قرآن و اسلام

اینكه درمعاشرت چه معیارهایی را درنظر داشته باشیم تا معاشرت های ما انسان ساز و جامعه ساز باشد و ما را درمسیر اهداف و فلسفه آفرینش یاری رساند، موضوعی است كه درآیات دیگر قرآن به آن توجه داده شده است. در قرآن دست كم می توان هفت معیار و ملاك برای معاشرت های انسانی شناسایی كرد كه در اینجا به طور اجمال به آنها پرداخته می شود.
No image

 آثار و برکات دیدار با خویشاوندان در آیات و روایات

اگر روابط میان خویشان کم یا گسسته باشد هیچ یک از طرفین از این همه آثار و برکات خویشاوندی سود نخواهند برد. بنابراین انسان باید همواره به مسئله برقراری ارتباط و تحکیم و افزایش و بهبودی بیندیشد، زیرا خویشان در رفتارهای خود تنها به عنصر عدالت و قوانین بسنده نمی کنند بلکه آنچه حاکم میان روابط خویشاوندان است، قلب است و همین حکومت قلب است که گاه زمینه بی عدالتی و انحراف و ظلم و ستم به دیگران نیز می شود.
No image

بهترین روش رفتار با دیگران از کلام رسول ‏اکرم(ص)

اگر روشى را دوست دارید که مردم آن گونه با شما رفتار کنند، به همان روش با دیگران برخورد کنید. هر چه را براى دیگران پیشنهاد مى‏کنید همان بهترین روش است و شما نیز بر اساس آن با آنان رفتار کنید. زیرا انسان جز انتظار خوش رفتارى از مردم ندارد، کمترین اهانتى را از سوى آنان نمى‏پذیرد راضى نیست که کسى به او تهمت زند، و نمى‏پسندد که کسى از معایب او پیش دیگران سخن بگوید هر چند آن عیوب را واقعا داشته باشد.
No image

راهكارهای قرآنی برخورد با همسران و فرزندان نااهل

دشمنی زنان و فرزندان نااهل بر محور ایمان است: خداوند مؤمنان را خطاب قرار داده است و از جمله «عدو لكم» استفاده می شود كه فاصله و تضادی كه میان آنان و مؤمنین ایجاد می شود اختلافات خانوادگی معمول نیست بلكه اختلاف دینی است یعنی همسران و یا فرزندان نااهل رفتارهایی خلاف ایمان به خدا انجام می دهند.
Powered by TayaCMS