دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب مجموعه مقالات توسعه فرهنگ ديني

مجموعه مقالات توسعه فرهنگ دینی دربردارنده بیست و هفت مقاله با موضوع راه ها و موانع توسعه فرهنگ دینی به همت مؤسسه فرهنگی هنری عرش پژوه و پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام تهیه گردیده است.
کتاب مجموعه مقالات توسعه فرهنگ ديني
کتاب مجموعه مقالات توسعه فرهنگ ديني

عناوین این کتاب در سه بخش تدوین شده است. جلد اول این کتاب که شامل بخش اول با عنوان «مسئولیت ها و اختیارات دولت اسلامی در برابر دین» است،‌ از 10 فصل زیر تشکیل شده است: «وظایف و مسئولیت های حکومت اسلامی در قبال دین»، «تعامل دین و دولت در ایران باستان»، «تعامل دولت با دین در دوران صفویه»، «تعامل دولت و علما در عصر صفویه»، «دین و دولت در عصر پهلوی»، «آسیب شناسی رابطه دین، دولت، فرهنگ»، «تعامل دین و دولت در عرصه حاکمیت دینی»، «روابط متقابل دین و مردم ـ تأملی در گوهر دین»، «تعیین مرزهای عدم دخالت دولت در قبال اعتقادات» و «بررسی قلمرو مداخلات دولت در فرآیند توسعه».

«توسعه فرهنگ دینی؛ مبانی، موانع و آسیب ها» و «الزامات و ابزار ها در توسعه فرهنگ دینی» عنوان بخش دوم و سوم در جلد دوم این اثر است.

بخش دول شامل این یازده فصل است: «بررسی آسیب شناسی فرهنگ دینی در دو دهه»، «آسیب شناسی فرهنگ دینی در دو دهه گذشته نظام»، «آسیب شناسی معرفت و فرهنگ دینی»، «آسیب شناسی فرهنگ دینی با تأکید بر دو دهه»، «مروری اجمالی بر مهم ترین چالش های دهه سوم»، «آسیب شناسی فرهنگ دینی انقلاب اسلامی»، «آسیب شناسی رویکرد دولتی در تربیت دینی»، «تعیین ارزیابی چالشهای موجود در عرصه اندیشه»، «تنگناهای مطالعاتی در زمینه توسعه فرهنگ دینی»، «حکومت و دولت دینی» و «تعامل دین و توسعه ـ امکان یا امتناع».

بخش سوم این کتاب نیز شامل شش مقاله است: «زیر ساختهای مورد نیاز برای توسعه»، «قوانین، ابزارها و روش های ترویج دین داری»، «توجه به برنامه درسی پنهان ضرورتی آشکارا»، «توسعه فرهنگ دینی از طریق برنامه درسی»، «توسعه فرهنگی دینی و بازنگری در الگوی آموزش دینی جوانان و نوجوانان» و «ارائه مدلی برای برنامه ریزی استراتژیک».

در بخشی از این کتاب با عنوان مروری اجمالی بر مهم ترین چالش های دهه سوم می خوانید: «امام علی علیه السلام، در تعابیری، فراوانی مال و دوستی شدید آن را موجب تباهی قلب ها، فراموشی گناهان، تباه کننده دین، سستی در دین، تباه کننده یقین و سر کشی و هلاک می دانند.

آیا بسیاری از آسیب های اجتماعی جامعه ما، انحرافات و گناهان (در تعبیر دین)، نتیجه غفلت ناشی از انبوه داری و غرق شدن در انواع هوس ها و خواسته های مادی نیست؟ بنابراین، برای هموار شدن راه مقتضی تربیت و دین فطری، باید فقر و تنگدستی زدوده شود و مناسبات اقتصادی به گونه ای تنظیم شود که فقر، ظهور و شیوع نیابد و چناچه موجود است باید همواره در صدد رفع آن بر آمد و علل پدید آورنده آن را هر کجا هست (در افراد، در مقررات، در مناسبات، ...) نابود کرد، و همچنین باید با انبوه داری و تکاثر مقابله کرد و راه های منتهی به چنین تباهی مسدود شود و با تأمین معقول و معتدل، زمینه تربیت و دین را سامان داد و إلا سستی در دین، به دین گریزی و سپس دین ستیزی خواهد انجامید.»

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی

پر بازدیدترین ها

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
Powered by TayaCMS