دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ابن خلدون؛ نظریه پرداز مقدم بر فیلسوفان غرب

No image
ابن خلدون؛ نظریه پرداز مقدم بر فیلسوفان غرب

ابن خلدون؛ نظريه پرداز مقدم بر فيلسوفان غرب

ابراهیم علوی زادگان

زندگینامه: ابن خلدون فیلسوف و مورخ بزرگ مسلمان در سال‌های 732 الی 808 هـ .ق می‌‌زیسته است، وی در تونس به دنیا آمد، ادبیات و علوم عصر خویش را ابتدا نزد پدر خویش و سپس دیگر استادان زمانه خویش یاد گرفت. در اوان جوانی خویش در عین اینکه به فراگیری علم و دانش می‌‌پرداخت، به کارهای سیاسی و دولتی نیز می‌‌پرداخت. از این رو در کشورهای آندولس و آفریقا به مقامات دولتی قابل توجهی رسید. بعد از مدتی به مصر رفت و در جامعه الازهر به تدریس پرداخت. دیری نپایید که وی مورد توجه سلطان مصر قرار گرفت و به مقام قاضی القضاتی نایل گشت. همچنین وی در مسیر زیارت خانه خدا با تیمور لنگ در شام دیداری داشت و مورد عنایت وی نیز قرار گرفت.

آثار و تالیفات: مهم‌ترین اثر ابن خلدون کتابی است به نام «کتاب العبر و دیوان المبتدا و الخیر فی ایام العرب و العجم و البریر» در تاریخ عمومی که مقدمه آن یکی از شاهکارهای فلسفی و تاریخی عالم اسلام است و نخستین تصنیف در علم الاجتماع و فلسفه تاریخ به شمار می‌‌رود و همین مقدمه است که ابن خلدون را در ردیف یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان تاریخ قرار می‌‌دهد. در این مقدمه برای نخستین بار از فلسفه تاریخ و جامعه شناسی و مبادی علم اقتصاد سیاسی و عدالت اجتماعی بحث می‌‌شود. وی در این مقدمه فلسفه‌ای خاص و ممتاز را برای تاریخ ابداع نموده که در نوع خود بی‌نظیر و قابل توجه است.

آراء و نظرات جامعه شناسی ابن خلدون: ابن خلدون، در دیدگاه خود معتقد به فلسفه اثباتی بود و مطالعه و بررسی خود را مانند متفکران قرن‌ها بعد مغرب زمین، چون منتسکیو و بکل با نظریه‌های اثباتی آغاز می‌‌کند. تاثیرات جغرافیایی و ویژگی‌های طبیعی را بر روی ایجاد و توسعه فرهنگ‌های بزرگ موثر می‌‌داند، بخصوص عوامل آب و هوایی را در ایجاد تمدن‌ها و فرهنگ بسیار مهم تر از دیگر عوامل می‌‌دانست.

به نظر او مردمی که در نواحی معتدل زندگی می‌‌کنند «از حیث جسم و رنگ و اخلاق و ادیان مستقیم تر و راست تراند.» اینان در تمام مظاهر زندگی از لحاظ خانه و پوشیدنی و خوراک و صنایع نهایت میانه روی و اعتدال را در نظر می‌‌گیرند. غذا نیز در برانگیختن آدمی به کارها و فعالیت‌های متعالی سهم فراوان دارد. از همه اینها معلوم می‌‌شود که امکان به وجود آمدن فرهنگ‌های عالی در نواحی معتدل بیشتر است تا نواحی دیگر.

ابن خلدون می‌‌گوید: «انسان دارای سرشت مدنی است، یعنی ناگزیر است اجتماعی تشکیل دهد که در اصطلاح آن را مدنیت گویند و معنی عمران همین است.» انسان چنان آفریده شده است که زندگانی و بقایش بدون تغذیه امکان پذیر نیست. او به لحاظ ذاتی و جسمی به غذا نیاز دارد ولی توانایی و قدرت بدنی و ذهنی او در حدی نیست که به تنهایی بتواند نیازهای غذایی خود را تامین نماید و از این لحاظ به نیروهای دیگر انسان‌ها نیازمند است. در سایه تعاون و همکاری می‌‌تواند نیازهای خود و دیگران را به صورت اجتماعی و مشترک تامین نماید.

همچنین هر یک از افراد بشر برای دفاع خود در مقابل عوامل طبیعی و انسانی، به یاری و مساعدت همنوعان خود نیازمند است. یک فرد به تنهایی قادر نیست نیازهای غذایی و تدافعی خود را رفع سازد و نیازمند زندگی اجتماعی است. اگر همکاری و تعاون میان افراد بشر وجود نداشته باشد، زندگانی و حیات بشری امکان پذیر نیست. از این رو اجتماع برای نوع انسان اجتناب ناپذیر و ضروری است و انسان بالفطره موجودی اجتماعی است.

با توجه به گفته‌های فوق می‌‌توان گفت که بنیانگذار واقعی علم جامعه شناسی، ابن خلدون فیلسوف و اندیشمند مسلمان می‌‌باشد نه چنان که جوامع غرب آگوست کنت فرانسوی را می‌‌دانند. البته برخی از نظریه پردازان و دانشمندان غربی به این مسئله اعتراف کرده‌اند، از جمله اشمیت دانشمند آمریکایی می‌‌گوید: «ابن خلدون در دانش جامعه شناسی به مقامی نایل آمده است که حتی آگوست کنت در نیمه قرن نوزدهم بدان نرسیده است.»

آرای تاریخی ابن خلدون: نظریات و دیدگاه‌های ابن خلدون بیشتر در زمینه علم تاریخ، جامعه شناسی و فلسفه می‌‌باشد. ابن خلدون چهار قرن پیش از «ویکو» تاریخ را علم نامید، و از این جهت بر ویکو برتری دارد، چرا که او تاریخ را جزئی از علوم اجتماعی محسوب کرد و در کتاب خود درباره تاریخ چنین نوشت: «حقیقت تاریخ خبردادن از اجتماع انسانی، یعنی اجتماع جهان و کیفیاتی است که بر طبیعت این اجتماع عارض می‌‌شود، چون توحش، همزیستی، عصبیت‌ها و انواع جهانگشایی‌های بشر و چیرگی گروهی بر گروه دیگر؛ و آنچه از این اجتماع ایجاد می‌‌شود، مانند تشکیل سلطنت و دولت و مراتب و درجات پیشینه‌ها و معاش و دانش‌ها و هنرها و دیگر عادات و احوالی که در نتیجه طبیعت این اجتماع روی می‌‌دهد.»

در نظر ابن خلدون تاریخ مفهومی بسیار عام دارد. و همه فرهنگ‌ها و تمدن یک قوم را شامل می‌‌شود. «تاریخ ما را به حال آفریدگان آشنا می‌‌کند که چگونه اوضاع و احوال آنها، منقلب می‌‌گردد و دولت هایی که به آبادانی زمین می‌‌پردازند..» این صورت ظاهر تاریخ است اما تاریخ در باطن اندیشه و تحقیق درباره حوادث و مبادی آنها و جستجوی دقیق برای یافتن علل آنهاست، و علمی است که درباره کیفیات وقایع و موجبات و علل حقیقی آنها تحقیق می‌‌کند. به همین سبب تاریخ از حکمت سرچشمه می‌‌گیرد و می‌‌باید یکی از شعب و دانش‌های آن محسوب گردد.حاصل چنین فلسفه و روشی کتاب ارجمند «العبر» و مقدمه گران بهای آن است که نام ابن خلدون را در میان فلاسفه تاریخ و جامعه شناسان دنیا، جاویدان نگه داشته است. وی بر ماکیاولی، منتسکیو و ویکو در ایجاد وضع دانش نوین و افتخار بنیانگذاری نظریه جبر اجتماع پیشی دارد. این مورخ بزرگ، اصول نظریات عدالت اجتماعی و اقتصاد سیاسی را پنج قرن پیش از کونسیدران، مارکس و باکونین کشف کرده است. عقاید او درباره نقش کار و مالکیت و مزد نیز او را پیشوا و پیشقدم دانشمندان اقتصاد این عصر قرار می‌‌دهد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب نقد فمینیسم از منظر نویسندگان غرب

کتاب نقد فمینیسم از منظر نویسندگان غرب

کتاب «نقد فمینیسم از منظر نویسندگان غرب» مجموعه مقالاتی است که در فضای جامعه غرب در انتقاد از ابعاد نظری و عملی فمینیسم نگاشته شده است.

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
رابطه علم و عمل

رابطه علم و عمل

علم و دانش بشری زمانی برای جامعه و مردم سودمند و مفید است که با عمل و اجرا همراه گردد یعنی عالم به علم و دانسته‌های خود عمل کرده و آن را با اشتیاق به دیگران نیز بیاموزد.
الخیر فی ماوقع

الخیر فی ماوقع

برای خیلی‌ها این پرسش مطرح می‌شود که چرا ما هر گاه با مصیبت و گرفتاری مواجه می‌شویم، و نخستین تحلیل و توصیف ما از آن این است که در آن خیری بوده است؟
Powered by TayaCMS