دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اخلاص در نیت

نزدیکی بنده به خداوند با خلوص نیّت به دست می آید.
اخلاص در نیت
اخلاص در نیت

اخلاص در نیت

قال علی (ع):« تقرّب العبد الی الله سبحانه باخلاص نیّته » (تصنیف غررالحکم ودررالکلم /حدیث1617)

اخلاص در کارها یعنی خالص کردن نیت از شائبه ها، این همان چیزی است که در همه شوون زندگی از ما خواسته شده است.اخلاص در کارها باعث می شود انسان به سعادت و رستگاری برسد. ریا و عدم خلوص نیت، موجب خسران خواهد بود و انسان را از سعادت محروم می‌سازد.[1] در آیات زیادی از قرآن به مسأله اخلاص در عمل اشاره شده است خداوند در قرآن می‌فرماید:

« وما امروا الا لیعبدوا الله مخلصین له الدین»[2]

وامر نشدند مگر اینکه خدا را خالصانه عبادت کنند.

البته اخلاص دارای درجاتی است که حضرت علی(ع) در نهج البلاغه به آن اشاره فرموده اند

حضرت میفرمایند: گروهی خدا را به امید بخشش پرستش کرده،که این عبادت بازرگانان و تجار است.وگروهی او را از روی ترس عبادت کرده که این عبادت بردگان است وگروهی خدا را از روی شکر و سپاسگزاری گرستیدند که این عبادت و پرستش ابرار و آزادگان است.[3]

اساس و پایه هر عملی را نیت آن عمل شکل می‌دهد و بر همین اساس انسان پاداش می بیند. بعد از پیروزی امیرالمومنین در جنگ جمل یکی از یاران امام گفت: دوست داشتم برادرم با ما بود و می‌‌‌دید که چگونه خداوند تو را بر دشمنانت پیروز کرد. امام پرسید آیا فکر و دل برادرت با ما بود؟ گفت: آری. امام فرمود: پس او در این جنگ با ما بود بلکه با ما در این جنگ همراهند کسانی که حضور ندارند، در صلب پدران ورحم مادران می باشند ولی با ما همم عقیده و آرمانند، به زودی متولد می‌‌شوند و دین و ایمان به وسیله آنها تقویت می‌گردد.[4]

    پی نوشت:
  • [1] - سید عبد الله شبّر،اخلاق،ترجمه محمد رضا جباران،انتشارات هجرت،چاپ پنجم،1379هش،ص44
  • [2] - بینه/ 5
  • [3] - نهج البلاغه، محمد دشتی، نشر لقمان،چاپ سوم،1379هش،حکمت237
  • [4] - همان،خطبه 12

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رزق حلال

رزق حلال

امام صادق (ع) قرمودند: «ترک یک لقمه‌ حرام‌ نزد خدا، محبوب تر است از هزار رکعت نماز مستحبی.» (بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‌90، ص373)
نفاق

نفاق

امیرالمؤمنین علی (ع):«از نفاق دوری کن، به درستی که فرد دو رو نزد خداوند متعال دارای جایگاه و منزلت نیست.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌2، ص304)
عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

حضرت علی(ع) فرمودند: «هرکس اعضا و جوارح خویش را از حرام بازدارد، اخلاقش نیکو می گردد.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌5، ص432).
دوری از موضع تهمت

دوری از موضع تهمت

امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه مؤمن به برادر [دینی] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان می‌رود، هم چنان که نمک در آب، ذوب می‌شود. (مشکاةالأنوار فی غررالأخبار، طبرسی، علی بن حسن، ص319)
قناعت

قناعت

حضرت علی (ع) فرمودند: «به جستجوی بی‌نیازی برخاستم، آن را جز در قناعت نیافتم؛ همواره قناعت کنید، تا بی‌نیاز باشید.» (جامع الأخبار (للشعیری)، محمد بن محمد،ص123)

پر بازدیدترین ها

عن ام البنین (علیها السلام): «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»

عن ام البنین (علیها السلام): «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»

حضرت ام البنین (علیها السلام): «از ابا عبدالله الحسین (ع) به من خبر بده! …فرزندانم و تمام کسانی که زیر آسمان کبودند، همه به فدای ابا عبدالله الحسین (ع) باد!» (منتهی المقال، ج 2، ص 70؛ تذکره الشهداء، ص 443)
قال رسول الله (صلی‌الله علیه‌ وآله وسلم): «یا سلمان! مَنْ اَحَبَّ فاطمه ابنتی فهو فی الجنّة معی...»

قال رسول الله (صلی‌الله علیه‌ وآله وسلم): «یا سلمان! مَنْ اَحَبَّ فاطمه ابنتی فهو فی الجنّة معی...»

رسول خدا (صلی‌الله علیه وآله وسلم) فرمود: «ای سلمان! کسی که فاطمه دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است...» (فرائد السمطین، ج2، ص 68)
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
No image

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»

پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
Powered by TayaCMS