دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اصالة الصحة یا قاعدة الصحة

No image
اصالة الصحة یا قاعدة الصحة

كلمات كليدي : اصالة الصحة، قاعدة الصحة، فعل مسلمان

نویسنده : محمدرضا منافی

معنی قاعده این است که فعل مسلمان را حمل بر صحة کرده و آثار فعل صحیح را بر آن مترتب کنیم؛ به طور مثال جنازه مسلمانی روی زمین قرار داده شده تا نماز میّت بر آن خوانده شود در این حال کسی مشغول نماز بر جنازه او شد. با توجه به اینکه نماز بر میّت واجب کفایی می‌باشد حال اگر نماز آن کس صحیح باشد وجوب نماز میت از ما ساقط می‌شود و اگر صحیح نباشد هم چنان واجب است تا کسی آن را انجام دهد.در این حال اگر برای ما در صحت نماز آن شخص شک پیدا شود از این جهت که شاید میت را به پشت نخوابانده‌اند و به رو گذاشته‌اند در این صورت چه باید کرد ؟ قاعده صحت می‌گوید که شما می‌توانید نماز او را صحیح فرض کنید در نتیجه وجوب آن از شما ساقط می‌شود.

برای اجرای این قاعده باید اصل وجود فعل احراز شود وشک فقط در صحت وفساد آن باشد. برای اثبات حجیت و اعتبار این قاعده به ادلّه‌ای از قران کریم و روایات و اجماع و سیره استدلال شده است که محکم‌ترین آنها استناد به سیره مسلمین می‌باشد؛بدین معنی که در طول زمان‌ چنین روشی را در رفتار خود با دیگر مسلمین داشته‌اند و پیشوایان معصوم(ع) هم آنها را از این‌ کار نهی نکرده‌اند. البته بحث وسیعی درباره این قاعده در کتب استدلالی فقه مطرح شده است که آیا این قاعده علاوه بر فعل شامل قول هم می‌شود یا نه ؟ و آیا این قاعده برای خود شخص در مورد افعال خودش نیز کاربرد دارد یا نه ؟ و آیا شامل غیر مسلمین هم می‌شود یا نه ؟ و....

مقاله

نویسنده محمدرضا منافی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رزق حلال

رزق حلال

امام صادق (ع) قرمودند: «ترک یک لقمه‌ حرام‌ نزد خدا، محبوب تر است از هزار رکعت نماز مستحبی.» (بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‌90، ص373)
نفاق

نفاق

امیرالمؤمنین علی (ع):«از نفاق دوری کن، به درستی که فرد دو رو نزد خداوند متعال دارای جایگاه و منزلت نیست.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌2، ص304)
عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

حضرت علی(ع) فرمودند: «هرکس اعضا و جوارح خویش را از حرام بازدارد، اخلاقش نیکو می گردد.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌5، ص432).
دوری از موضع تهمت

دوری از موضع تهمت

امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه مؤمن به برادر [دینی] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان می‌رود، هم چنان که نمک در آب، ذوب می‌شود. (مشکاةالأنوار فی غررالأخبار، طبرسی، علی بن حسن، ص319)
قناعت

قناعت

حضرت علی (ع) فرمودند: «به جستجوی بی‌نیازی برخاستم، آن را جز در قناعت نیافتم؛ همواره قناعت کنید، تا بی‌نیاز باشید.» (جامع الأخبار (للشعیری)، محمد بن محمد،ص123)

پر بازدیدترین ها

صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: «ثواب صله رحم را از ثواب همه اطاعات زودتر میدهند» الکافی، ج 4 ص 68، ح 2(
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

امام علی (علیه‌السلام) فرمود: «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید»
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
قال الباقر(علیه السلام): «لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان»‌

قال الباقر(علیه السلام): «لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان»‌

امام باقر (علیه السلام) فرمود: «برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن، ماه رمضان است» (الکافی، ج 2، ص 630)
Powered by TayaCMS