دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

انتشار کتاب اندیشه ‌های سیاسی آیت‌ الله میرزا محمد حسین نائینی

No image
انتشار کتاب اندیشه ‌های سیاسی آیت‌ الله میرزا محمد حسین نائینی برای نخستین بار منتشر شد؛
اندیشه سیاسی آیت ‌الله نائینی
برای نخستین بار کتاب «اندیشه ‌های سیاسی آیت‌ الله میرزا محمد حسین نائینی» منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «اندیشه ‌های سیاسی آیت‌ الله میرزا محمد حسین نائینی» به قلم حجت ‌الاسلام عباس حیدری بهنوئیه و به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی منتشر شد.
حجت ‌الاسلام حیدری بهنوئیه این کتاب را در پنج فصل، یک مقدمه و یک خاتمه سامان داده است.
وی در مقدمه کتاب با بیان این‌که «متخصصان متعهد با آغاز دوره غیبت کبرا (329 ه.ق) خط تولید افکار کلامی،‌ فقهی، تفسیری و غیره را برای رفع مشکلات شیعیان به راه انداختند»، می‌گوید: « ... می‌ توان ادعا کرد که در خط اصلی نظریه ‌پردازی در مورد قدرت سیاسی و مباحث مربوط به آن تا قبل از نائینی یکنواختی حاکم است، اما با ورود نائینی به حوزه نظریه ‌پردازی سیاسی به تدریج گفتمان عدم تعطیل حکومت در زمان غیبت قوت گرفت».
نویسنده،‌ ویژگی مرحوم نائینی را در این می‌ داند که «در برخورد با مدنیت غربی و مفاهیم نوظهور در گفتمان غربی، روشی را برگزیده که به او امکان مواجهه فعال را می ‌دهد. لذا ایشان به دامن تقلید محض از غرب و یا انکار مطلق دستاوردهای بشری نیفتاد و هرگونه پذیرش یا طردی را در چارچوب اندیشیده شده ‌ای صورت داد.
فصل اول کتاب به زندگی و زمانه آیت ‌الله نائینی اختصاص یافته است که شامل سه بخش «دوره رشد و تحصیل»، «دوره فعالیت اجتماعی ـ‌ سیاسی»، «دوره انزوای سیاسی» و «جمع‌بندی» است.
فصل دوم «کلیات» نام دارد که از هفت بخش با عناوین «اندیشه و فقه سیاسی نائینی»، «هدف فقه سیاسی از دیدگاه نائینی»، «ظرفیت منابع فقه سیاسی از دیدگاه نائینی»، «ویژگی‌ های روش نائینی در فقه سیاسی»، «مبانی اندیشه سیاسی نائینی»، «مفهوم سیاست از دیدگاه نائینی» و «شریعت و سیاست از دیدگاه نائینی» تشکیل شده است.
در فصل سوم با عنوان «عقلانیت و فقه سیاسی»، مباحثی چون مدرنیته و اندیشه سیاسی نائینی و عناصر عقلانیت نائینی در فقه سیاسی (که خود شامل زیربخش‌ های عقلانیت اصولی، عقلانیت فلسفی و عقلانیت اجتماعی است) مورد بررسی قرار می‌ گیرد.
حجت ‌الاسلام حیدری بهنوئیه در فصل چهارم سه اصل و سه قاعده را به عنوان «اصول و قواعد فقه سیاسی» بیان کرده است: اصل مشورت، اصل اکثریت (عندالدَوران)، اصل امر به معروف و نهی از منکر، قاعده نفی سبیل، قاعده حرمت اعانت بر گناه و قاعده ملازمه بین حکم عقل و شرع.
«مؤلفه‌ها و عناصر اندیشه سیاسی نائینی» نیز در فصل پنجم مورد بررسی قرار گرفته است. در این فصل، که بیشترین حجم را در میان فصل‌ های پنج ‌گانه کتاب به خود اختصاص داده است، موضوعات کلیدی و مهمی چون فرد و جامعه، مفهوم حکومت، آزادی، اصل مساوات، قانون اساسی، تفکیک قوا و استبداد از دیدگاه آیت ‌الله نائینی بررسی شده است.
در بخش پایانی کتاب نویسنده با بیان این‌که «اروپائیان از درون منابع مسلمانان اصول تمدن و احکام سیاسیه را استخراج کردند، ذهنیت خود را از این اصول سرشار کردند و سپس برای تحقق آن کوشیدند»، آورده است؛ «از دیدگاه نائینی نائینی تمدن غرب در حوزه سیاست همان مفاهیم اسلامی است که عینیت یافته است».
در کتاب‌نامه کتاب نیز بیش از صد و ده کتاب برای مطالعه بیشتر درباره اندیشه سیاسی شیعه معرفی شده است.
«اندیشه سیاسی آیت‌ الله میرزا محمد حسین نائینی» زمستان 1386 در 155 صفحه، دو هزار نسخه و به قیممت 1750 تومان از سوی بوستان کتاب منتشر شده است.
گفتنی است، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی از زیرمجموعه‌ های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی است که پاسخ گویی به پرسش ها و معضل های فکری مربوط به حوزه پژوهشی خود و فراهم ساختن زمینه های لازم برای باز تولید فرهنگ سیاسی ـ دینی و ارائه دانش سیاسی مبتنی بر منابع علوم اسلامی، هویت شناسی و هویت سازی در زمینه فلسفه سیاسی، فقه سیاسی و علوم سیاسی را به عنوان مهم ترین اهداف خود دنبال می کند.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رزق حلال

رزق حلال

امام صادق (ع) قرمودند: «ترک یک لقمه‌ حرام‌ نزد خدا، محبوب تر است از هزار رکعت نماز مستحبی.» (بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‌90، ص373)
نفاق

نفاق

امیرالمؤمنین علی (ع):«از نفاق دوری کن، به درستی که فرد دو رو نزد خداوند متعال دارای جایگاه و منزلت نیست.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌2، ص304)
عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

عفت در کلام امیرالمومنین(ع)

حضرت علی(ع) فرمودند: «هرکس اعضا و جوارح خویش را از حرام بازدارد، اخلاقش نیکو می گردد.» (شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌5، ص432).
دوری از موضع تهمت

دوری از موضع تهمت

امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه مؤمن به برادر [دینی] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان می‌رود، هم چنان که نمک در آب، ذوب می‌شود. (مشکاةالأنوار فی غررالأخبار، طبرسی، علی بن حسن، ص319)
قناعت

قناعت

حضرت علی (ع) فرمودند: «به جستجوی بی‌نیازی برخاستم، آن را جز در قناعت نیافتم؛ همواره قناعت کنید، تا بی‌نیاز باشید.» (جامع الأخبار (للشعیری)، محمد بن محمد،ص123)

پر بازدیدترین ها

صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: «ثواب صله رحم را از ثواب همه اطاعات زودتر میدهند» الکافی، ج 4 ص 68، ح 2(
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

امام علی (علیه‌السلام) فرمود: «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید»
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
قال الباقر(علیه السلام): «لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان»‌

قال الباقر(علیه السلام): «لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان»‌

امام باقر (علیه السلام) فرمود: «برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن، ماه رمضان است» (الکافی، ج 2، ص 630)
Powered by TayaCMS