دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

دیدار ‌اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری با مراجع

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، با هدف تشریح برنامه‌ها و عملکرد نیروی انتظامی در طرح ارتقای امنیت اجتماعی و بهره گیری از راهکارهای عملی در این باره، ‌صبح امروز، 23 آبان‌ماه، با تعدادی از مراجع تقلید و علما در قم دیدار کرد.
دیدار ‌اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری با مراجع
دیدار ‌اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری با مراجع

‌اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، با هدف تشریح برنامه‌ها و عملکرد نیروی انتظامی در طرح ارتقای امنیت اجتماعی و بهره گیری از راهکارهای عملی در این باره، ‌صبح امروز، 23 آبان‌ماه، با تعدادی از مراجع تقلید و علما در قم دیدار کرد.

احمدی مقدم با حضرات آیات لطف الله صافی گلپایگانی، حسین نوری همدانی از مراجع تقلید و آیات جعفر سبحانی و حسن حسن زاده آملی از علمای حوزه علمیه قم دیدار و گفت‌وگو کرد.

حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی موفقیت نیروی انتظامی را قابل تقدیر دانست و افزود: نیروی انتظامی باید در مقابله با مفاسد، تلاش بیشتری کند تا اسباب آسایش و آرامش مردم برای همیشه فراهم شود.

وی خطاب به حاضران افزود: در مبارزه با مفاسد اجتماعی دقت زیادی داشته باشید تا حق کسی در جامعه تضییع نشود و در این باره توجه بیشتری به حق ضعیفان داشته باشید.

این مرجع تقلید در ادامه خواستار همکاری همه ارگان‌ها برای مقابله با مفاسد اجتماعی در جامعه شد و افزود: همه مردم وظیفه دارند که برای ایجاد امنیت در جامعه با نیروی انتظامی همکاری کنند؛ زیرا این خود نوعی امر به معروف و نهی از منکر است و تحقق آن به همکاری همگان بستگی دارد.

وی با بیان این‌که کسانی که در زمینه مبارزه با مفاسد فعالیت می‌کنند، باید آن را از نظر اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و غیره ریشه یابی کنند و ریشه آن را بخشکانند، تصریح کرد: این کاری است که باید از مدرسه و خانه شروع شود و البته برخی وظایف درباره رعایت وضع ظاهری به عهده نیروی انتظامی است که با چشمان بازش می‌تواند به خوبی آن‌ها را ببیند.

وی در ادامه توجه به معنویات، اخلاق و احساس مسؤولیت را مهم خواند و افزود: اگر پلیس باطنی در انسان‌ها همیشه بیدار نباشد، هیچ نظم و انضباطی برقرار نخواهد شد.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی از سوی نیروی انتظامی و کاهش جرائم در این مدت‌ گفت: روحانیت نیز در کاهش این جرائم سهم بسزایی داشته است، ولی ارائه نتیجه فعالیت آنان با آمار ممکن نیست.

وی فعالیت حوزه‌های علمیه را در این زمینه مهم دانست و اظهار داشت: هم‌اکنون علما و روحانیان با سخنرانی و انذار مردم در منبر‌ها در موفقیت طرح امنیت اجتماعی بسیار تأثیر گذار بوده‌اند.

آیت الله جعفر سبحانی نیز تلاش نیروی انتظامی را برای ارتقای امنیت اجتماعی شایان تقدیر دانست و گفت: نیروی انتظامی با همت و تلاش و توکل به خداوند، نیروهای خود را تربیت کرده و به مقابله با اراذل و اوباش و مفسدان بپردازد.

وی با بیان این‌که امنیت و بهداشت از مواردی هستند که هر موقع نیاز داشته باشیم، به فکر ایجاد آن‌ها می‌افتیم، افزود: برای برقراری امنیت در جامعه همیشه باید تلاش کنیم.

این استاد عالی حوزه علمیه قم در ادامه اظهار داشت: برقراری امنیت نه تنها عقلی است، بلکه می‌توان از نظر شرعی نیز به آن نگاه کرد؛ بنابراین تلاش برای برقرای امنیت کامل باید سرلوحه برنامه‌های نیروی انتظامی قرار گیرد.

رییس مؤسسه علمی و آموزشی امام صادق(ع) همچنین خواستار توجه بیشتر به مسائل امنیتی در شهر قم شد و خاطرنشان کرد: باتوجه به این‌که بارگاه مطهر حضرت معصومه(س) و حوزه‌های علمیه چشم انداز ایران است، شایسته است توجه بیشتری به امنیت آن شود.

وی در پایان از عبور مواد مخدر از استان قم انتقاد کرد و اظهار داشت: متأسفانه این وضعیت در حال توسعه در قم است و مسؤولان نیروی انتظامی باید برای رفع این معضل تلاش بیشتری کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی نیزگفتند: پیشرفت اقتصاد، سیاسیت و فرهنگ کشور در گرو امنیت اجتماعی است.

وی با بیان این‌که دولت اسلامی وظیفه دارد امنیت را در کشور برقرار کند،‌ اظهار داشت: امنیت از مسائل مهم در هر کشوری به شمار می‌آید و تا امنیت برقرار نباشد، آرامش نخواهد بود.

این مرجع تقلید پیشرفت کشور را مدیون پیروزی انقلاب اسلامی دانست و افزود: امروز به برکت انقلاب اسلامی و با قیام امام خمینی(ره) علیه طاغوت، امنیت خوبی در کشور وجود دارد.

وی در ادامه تلاش دولت نهم برای تحقق عدالت در جامعه را مهم خواند و تصریح کرد: ایجاد عدالت و فراوانی نعمت از دیگر وظایف دولت اسلامی است که خوشبختانه در دولت نهم رشد خوبی داشته است.

حضرت آیت الله نوری همدانی همچنین ‌ایجاد امنیت فکری، مالی و آبرو را منوط به همکاری قوای سه گانه با نیروی انتظامی دانست و خاطرنشان کرد: اگر همه قوا با نیروی انتظامی همکاری کنند، مفاسد اجتماعی صد درصد کاهش خواهد داشت.

در این دیدار همچنین اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی نیز گزارشی از آخرین اقدامات و برنامه‌های نیروی انتظامی برای ارتقای امنیت در کشور ارائه کرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ارائه 70 مقاله پاسخ به شبهات الحادی

ارائه 70 مقاله پاسخ به شبهات الحادی

در پروژۀ گفتمان های الحادی ....
No image

آماده سازی کتاب فرهنگ تاریخ ادوار مسیحیت

فاز اول پروژۀ مسیحیت شناسی، در قالب معرفی تفصیلی تاریخ ادوار مسیحیت مشتمل بر 50 مدخل که به بررسی تاریخی مسیحیت از قبل از میلاد مسیح تا قرن اخیر پرداخته است،
درگذشت علامه فضل الله

درگذشت علامه فضل الله

علامه "سید‌محمد حسین فضل‌الله " مرجع عالی شیعیان در لبنان که بر اثر خونریزی شدید معده، امروز دار فانی را وداع گفت، در سال 1935م (1354ق) در نجف اشرف در خانواده روحانی دیده به جهان گشود.
تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری

تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری

عنصر محوری این گردهمایی وزین ارزیابی رهاورد وحی و نبوت از یک سو، بررسی یافته‌های بشری از سوی دیگر و مقدور و کیفیت تأثیر داده‌های آسمانی در داشته‌های زمینی از سوی سوم است تا در تلو این تحقیق مُضلّع نوآوری و شکوفایی تمدن انسانی که عصاره تلفیق عقل و نقل است، روشن شود.

پر بازدیدترین ها

No image

اساس نواندیشی دینی ترکیب تغییر و ثبات است

استاد مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل در نشستی که عصر امروز در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، گفت: مبنای جامعه‌شناختی نواندیشان دینی دو اصل تغییر و مداومت هستند. در قرآن و سنت نیز اصل تغییر بر مبنای مداومت و حفظ سنت مورد تأیید قرار گرفته‌اند. به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز در نشست "نگاهی به افکار فقهی و درون فقهی نواندیشان دینی معاصر" که در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، دکتر احمد کاظمی موسوی، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل، به اندیشه‌های پنج نواندیش دینی در عصر حاضر، محمد اقبال لاهوری، محمود طه، ابوسلیمان، طه جابر و نصر حامد ابوزید پرداخت. دکتر کاظمی سخن خود را با اشاره به مبنای جامعه‌شناختی نواندیشان دینی آغاز کرد و آن را دو اصل تغییر و مداومت خواند و گفت: در قرآن و سنت نیز اصل تغییر بر مبنای مداومت و حفظ سنت مورد تأیید قرار گرفته‌اند و این اندیشمندان برای جلوگیری از تغییرات ناگهانی و انقلاب در اندیشه‌ها به تفسیر و نواندیشی می‌پردازند. وی که سالها به عنوان استاد دانشگاه مالزی به تدریس مطالعات اسلامی می‌پرداخته، در ادامه مهمترین شاخص اندیشه‌های محمد اقبال لاهوری را تأکید او بر خودباوری خواند و گفت: اقبال معتقد است که اگر انسان به خودش باور نداشته باشد، نمی‌تواند به سوژه مدرن بدل شود و همواره به صورت ابژه باقی می‌ماند. درحالی‌که در اصول دینی ما نیز بر بازگشت به خود تأکید شده است. او در کتاب "اسرار خودی"، به این موضوع با توجه به دو بحث انسان به عنوان خلیفه خدا در زمین و تخلق انسان به خلق خدا تأکید می‌کند. دکتر کاظمی سپس با تأکید بر اینکه از نگاه اقبال، با ختم نبوت عقل جانشین وحی می شود، به معرفی اندیشه‌های محمود طه، نواندیش سودانی پرداخت و گفت: محمود طه با رساله "رساله الثانویه"، که غوغایی در جهان عرب به پا کرد، کوشید نشان دهد که در اسلام عقیده به مساوات و عدالت طبی اصل است و انسانها، زن و مرد در پیشگاه خدا یکسانند. وی با اشاره به روش تفسیر طه از آیات مکی و مدنی قرآن، به تأثیر او بر دیگر نواندیش مسلمان، عبدالحمید ابوسلیمان اشاره کرد و گفت: ابوسلیمان که مدتها رئیس دانشگاه بین المللی مالزی بوده، همچون نقیب العطاس بحث اسلامی کردن علوم را دنبال می‌کرده و با تأکید بر اصول ضرورت و تلفیق، بر اهمیت نواندیشی در اصول فقهی اسلامی صحه می‌گذارد. دکتر کاظمی به تأثیر اندیشه‌های ابواسحاق شاطبی بر تفکر ابوسلیمان تأکید کرد و گفت: شاطبی انسان بسیار متدینی بوده که در دو کتاب "مقاصد الشریفه" و "الموافقات" کوشیده با تفاسیر قشری از کتاب و سنت مخالفت کند. ابوسلیمان با تأکید بر اصل تلفیق معتقد است که بحران فکری مسلمانان در عصر جدید تحجر و ناتوانی از تلفیق با شرایط جدید است. او به‌خصوص در روابط بین‌الملل به فقه شافعی نقد دارد و از تفاسیر جنگ‌طلبانه پرهیز دارد. دکتر کاظمی در ادامه به اندیشه‌های طه جابر الفیاض العوانی، متفکر عراقی پرداخت و گفت: عوانی که دانش آموخته الازهر است، معتقد است که اصول فقه مهمترین منبع برای فهم منابع اسلامی هستند، اما برای فهم درست از آن باید سه کار صورت بگیرد: نخست درک درست سنت، دوم تشکیل شورای علما که متاسفانه صورت نگرفته است و سوم فهم مقاصد شریعت در بستر آنها. دکتر کاظمی بخش پایانی سخن خود را به معرفی اجمالی اندیشه‌های نصر حامد ابوزید، متفکر مصری مقیم هلند اختصاص داد و عنصر محوری در اندیشه او را وارد کردن هرمنوتیک به تفسیر متون و نصوص دینی خواند و گفت: ابوزید معتقد است که تمدن اسلامی، تمدن متن است، بر خلاف تمدن یونانی که تمدن عقل است و این را از سیره امام علی(ع) نیز می‌توان استنباط کرد. وی گفت: ابوزید همچون پیتر نورث راس، معتقد است که فهم یک متن با خواندنش شروع نمی‌شود بلکه پیشتر با گفتگویی آغاز می‌شود که آن متن با فرهنگی که ادراک خواننده را تشکیل می‌دهد، شروع می‌شود. وی بر این اساس معتقد است که سه عامل باعث بدفهمی ما از دیالوگ نص با خودمان می‌شوند: نخست اشتباه گرفتن دلالت لغوی با دلالت شرعی، دوم تفسیر نادرست آیات مدنی و مکی که به نظریه اشاعره در مورد لوح محفوظ منجر شده است و سوم آشفته شدن بستر محتوایی آیات. دکتر کاظمی در پایان گفت: از نظر ابوزید، منطوق آیات قرآن بسته به ثابت است، اما مفهوم آنها قابل فهم در هر عصری است و با این حساب مسلمانان همیشه در تاریخ بسته به ضرورت، مناسبت، مقاصد و اولویت ها به اجتهاد در نص و تعویق بعضی از نصوص می‌پرداخته‌اند.
Powered by TayaCMS