دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آتش‌بس یک‌طرفه...

✍️ حمیدرضا باقری
No image
آتش‌بس یک‌طرفه...
چرا ما آغازگر حمله به اسرائیل و آمریکا نیستیم؟! چرا صبر می‌کنیم آنها به ما حمله کنند و سپس پاسخ دهیم؟! آیا این همان سیاست ذلت و سازش با دشمنان نیست؟!

وقتی به سنت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله مراجعه می‌کنیم؛ حضرت چندگونه از جنگ را داشتند:
•  برخی جنگ‌ها بعد از اطلاع حضرت از تدارک دشمنان برای حمله به مسلمانان بود و ایشان حمله پیش‌دستانه کردند؛
•  برخی جنگ‌ها به‌تلافی خیانت یا غصب یا عهدشکنی دشمنان بود؛ به طور مثال جنگ بدر به دنبال تلاش حضرت برای مصادره کاروان قریش پس از مصادره اموال مسلمانان توسط مشرکین مکه بود یا حرکت حضرت به‌سوی مناطق یهودی‌نشین پس از عهدشکنی و خیانت آنها بود و حتی باوجود خیانت یهودی‌ها، حضرت ابتدا آنان را به اسلام‌آوردن و تسلیم‌شدن دعوت کردند و وقتی نپذیرفتند جنگ را با آنها آغاز کردند.
•  برخی جنگ‌ها نیز بدون مقدمه و با حمله دشمنان بود.

خداوند تبارک‌وتعالی در آیات ۲۲ و ۲۳ سوره مبارکه فتح یک سنت الهی را در مورد جنگ‌های مؤمنان و کافران ذکر می‌کند که قدرمتیقن آن قسم سوم از جنگ‌های اشاره شده است.
این سنت بیانگر چرایی نوع رفتار ما در جنگ کنونی با اسرائیل نیز هست. حضرت آقا در ۱ فروردین ۱۳۹۱ این سنت الهی را چنین توضیح می‌دهند:
«قرآن کریم به ما نوید داده است: «وَ لَوْ قَاتَلَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوَلَّوُا الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا يَجِدُونَ وَلِيًّا وَ لَا نَصِيرًا» (الفتح: ۲۲) «سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا» (الفتح: ۲۳) هیچ جا در قرآن نیامده است که اگر شما شروع به جنگ کردید، حمله کردید، حتماً پیروز خواهید شد؛ ممکن است پیروز بشوید، ممکن است شکست بخورید - همچنان که در جنگ‌های صدر اسلام، آنجائی که مسلمانان حمله کردند، گاهی شکست خوردند، گاهی هم پیروز شدند - اما وعده داده است که اگر دشمن ابتدا به [شما] حمله کرد، آن دشمن قطعاً شکست خواهد خورد. نباید بگوئید این مخصوص صدر اسلام است؛ نه، «سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا»؛ این قانونِ الهی است. ملت ایران عازم است، بانشاط است، در فکر تهاجم و تجاوز نیست؛ اما به هستی خود، به ثروت خود، به هویت خود، به اسلام خود، به جمهوری اسلامی خود با تمام وجود دلبسته و علاقه‌مند است.»👇
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=19301
............
پی‌نوشت: 
1.  استفاده رهبری از اینکه دشمن به شما حمله کند از عبارت: «لَوْ قَاتَلَكُمُ» است؛ در این تعبیر فاعل قتال دشمنان هستند و مفعول آن مومنین یعنی دشمنان جنگ را بر شما تحمیل کردند.
2.  ممکن از در بررسی موارد تاریخی جنگ احد به عنوان نقض این برداشت گفته شود اما این جنگ نیز اگرچه جزو جنگ‌های مورد سوم بود اما روایت درست این جنگ پیروزی اولیه مسلمانان و فرار کفار بود ولی به جهت غفلت گروهی از مسلمانان و اطاعت نکردن از امر پیامبر در حمله دوم مسلمانان غافلگیر شدند و این نشان می‌دهد که این سنت پشت کردن و فرار کفار از میدان جنگ حتی در میدان جنگ نیز دائمی نیست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

وفای به عهد

وفای به عهد

امام علی(ع): هيچ‏ يك‏ از فرائض‏ و دستورات خداوند عزّوجلّ، همچون ارج نهادن به وفاي عهد نيست كه مردم- با تمام اختلافاتي كه در خواسته‏ها و عقائدشان مي‏باشد- در رعايت آن متّفق و هم آواز باشند
نفاق

نفاق

اميرالمؤمنين علي (ع):«از نفاق دوري كن، به درستي كه فرد دو رو نزد خداوند متعال داراي جايگاه و منزلت نيست.»
مشورت کردن

مشورت کردن

حضرت علي (ع) فرمودند: بر خردمند لازم است كه نظر خردمندان را بر نظر خويش بيفزايد و دانش‏هاي‏ حكيمان را نيز به دانش خود ضميمه كند
مدارا

مدارا

امام علی(ع): بدان كه بس از ایمان به خدای بزرگ، رأس خردمندی مدارا کردن با مردم است و کسی که با مردم به نیکی معاشرت نکند، خیری در او نیست.
گریه بر سیدالشهداء

گریه بر سیدالشهداء

امام رضا(ع): گریه کنندگان باید بر کسی همچون حسین علیه السلام گریه کنند، چرا که گریستن برای او، گناهان بزرگ را فرو میریزد

پر بازدیدترین ها

قال الامام الباقر (ع): «مَنْ قُسمَ لَهُ الْخُرْقُ حَُجبَ عَنْهُ الإِیمانُ»

قال الامام الباقر (ع): «مَنْ قُسمَ لَهُ الْخُرْقُ حَُجبَ عَنْهُ الإِیمانُ»

امام باقر (ع) فرمودند:‌ «بدخویی نصیب هر که شد، ایمان از او پوشیده ماند [دور شد].»
تواضع و فروتنی

تواضع و فروتنی

پیامبر اکرم(ص): فروتنی جز بر سربلندی بنده نیفزاید، پس تواضع کنید، خدایتان شما را رحمت کند
گریه بر سیدالشهداء

گریه بر سیدالشهداء

امام رضا(ع): گریه کنندگان باید بر کسی همچون حسین علیه السلام گریه کنند، چرا که گریستن برای او، گناهان بزرگ را فرو میریزد
حسادت

حسادت

امام صادق(ع): ریشه حسد کوری و تاریکی قلب همراه با انکار فضل پروردگار متعال است و این دو صفت دو بال کفر به خدا هستند.
غیرتمندی

غیرتمندی

امام علی(ع): خداوند برای مؤمن، غیرت می ورزد، پس او نیز باید غیرات اورد
Powered by TayaCMS