دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های سیاسی سید محمد بادکوبه ای

No image
فعالیت های سیاسی سید محمد بادکوبه ای

همگام با امام

مجاهد عالیقدر حضرت آیت الله بادکوبه اى از آغاز نهضت امام خمینى در سال 1342ش. در ردیف روحانیون مبارز قرار گرفته و حمایت و پشتیبانى خویش را از حرکت هاى انقلابى حضرت امام اعلام داشت.([20]) این عالم بزرگ با سخنرانى هاى شیرین و جذّاب خود در آگاهى مردم تبریز نقش اساسى داشت.

مبارزه با انجمن هاى ایالتى و ولایتى

با تصویب انجمن هاى ایالتى و ولایتى و تبدیل قسم به قرآن به قسم به کتاب آسمانى و دخالت زنان در انتخابات و حذف قید اسلام، حضرت آیت الله بادکوبه اى در کنار جامعه روحانیت آذربایجان در تاریخ (12/8/1341) با ارسال تلگرافى به آیت الله حاج سیّد محمّد بهبهانى خواستار لغو این تصویب نامه شدند. متن تلگرام چنین است:

حضرت مستطاب آیت الله العظمى آقاى بهبهانى (دام ظلّه العالى)

پس از تقدیم مراتب ادعیه خالصه و تشکرات صمیمانه، معروض مى دارد، در اقدامات حضرت مستطاب عالى و حضرات آیات عظام قم و نجف اشرف و سایر شهرستان ها دام ظلّهم در موضوع الغاء تصویب نامه دولت راجع به مداخله زنان در انتخابات و تبدیل حلف قرآن به کتاب آسمانى و الغاء قید اسلام، جامعه روحانیت آذربایجان و قاطبه مسلمانان این سامان هم رأى بوده و بدین وسیله به حضور مقدّس مراتب شرکت در تمام اقدامات آن ذوات مقدّس را ابراز و متمنى است مراتب معروضه را به جناب آقاى وزیر ابلاغ فرمایید.

الاحقر سیّد محمّد بادکوبه اى، الاحقر احمد اهرى، الاحقر جواد سلطان القرایى، الاحقر على الموسوى مولانا، الاحقر عبدالله مجتهدى، الاحقر سیّد ابوالفضل خسروشاهى، الاحقر سیّد احمد خسروشاهى، الاحقر جعفر الاشراقى، الاحقر مصطفى الموسوى مولانا، الاحقر الحاج سیّد مرتضى توتونچى، الاحقر محمّدعلى قاضى طباطبایى، الاحقر محمّد بن آقا شیخ حسین توتونچى، الاحقر عبدالله مجتهدى سرابى، الاحقر حسن الحسینى انگجى، الاحقر الجانى على الغروى العلى یارى، الاحقر شیخ حسن ویجویه، الاحقر سیّد مهدى دروازه اى، الاحقر سیّد مرتضى خلخالى، الاحقر محمّدحسین سبحانى، الاحقر سیّد یوسف هاشمى، الاحقر على بن حسین شهیدى، الاحقر محسن آیت زاده شربیانى، الاحقر عبدالحسین غروى، الاحقر على شفیعى، الاحقر رضا باغمیشه، الاحقر میرزا على لمسه چى، الاحقر محمود الموسوى خلخالى، الاحقر عبدمناف واعظى، الاحقر میرزا آقا عظیمى، الاحقر على اکبر محدّث، واعظ چرندابى، اقل ابوالقاسم گرگرى.([21])

6/ج2/82

همچنین در تعقیب تلگرافات ارسال شده در مورد تصویب نامه انجمن هاى ایالتى و ولایتى، آیت الله بادکوبه اى به اتّفاق علما و روحانیون تبریز در آبان ماه 1341 اعلامیه اى بدین شرح صادر کردند:

بسمه تعالى و شأنه العزیز

در تعقیب تلگرافات عدیده حضرات مراجع و آیات عظام قم و نجف دامت برکاتهم درباره تصویب نامه اخیر دولت، که بر خلاف آیین مقدّس اسلام و قانون اساسى شرط اسلام و مرد بودن انتخاب کننده و شونده را حذف نموده و قسم به قرآن مجید را مبدل به قسم به کتاب آسمانى نموده اند، بدین وسیله جامعه روحانیت آذربایجان تا حصول نتیجه قطعى و اعلام الغاى مواد سه گانه، پشتیبانى کامل خود را از مراجع بزرگ و پیشوایان دینى اظهار نموده و در دفاع از حریم مقدّس اسلام و قرآن از انجام هیچ گونه وظیفه دینى خوددارى نخواهند کرد.

الاحقر احمد اهرى، العبد ابوالقاسم گرگرى، الاحقر سیّد محمّد بادکوبه اى، الاحقر حسن الحسینى انگجى، الاحقر کاظم دینورى، الاحقر الحاج سیّد مرتضى مستنبط، الاحقر سیّد احمد خسروشاهى، الاحقر عبدالله مجتهدى، الاحقر سیّد ابوالفضل خسروشاهى، الاحقر جواد سلطان القرایى، الاحقر عبدالله سرابى، الاحقر محمّد توتونچى، الاحقر على الموسوى مولانا، الاحقر جعفر الاشراقى، الاحقر محمّدعلى قاضى طباطبایى، الاحقر سیّد یوسف الهاشمى، الاحقر سیّد مهدى دروازه اى، الاحقر سیّد محمّدعلى انگجى، الاحقر سیّد محمّد فقیه، الاحقر عبدالحسین غروى، الاحقر محمود الموسوى خلخالى، الاحقر محسن آیت الله زاده شربیانى، الاحقر سیّد کاظم الموسوىاهرابى، الاحقر حسین هشترودى، الاحقر سیّد مرتضى خلخالى، الاحقر مصطفى الموسوى مولانا، الاحقر زین العابدین نوبت، الاحقر سیّد محمّدعلى خلخالى.([22])

دشمنى با اسرائیل

پس از جنگ شش روزه بین اعراب و اسرائیل در خرداد ماه سال 1346 حضرت آیت الله بادکوبه اى تلاش و فعّالیت خویش را علیه اسرائیل آغاز نمود. در این زمینه از سوى علماى قم اعلامیه اى در جهت حمایت از اعراب و لزوم جمع آورى کمک هاى مادّى براى آسیب دیدگان و آوارگان فلسطینى صادر شد. فقیه مبارز حضرت آیت الله بادکوبه اى همراه آیات عظام سیّد ابوالفضل خسروشاهى، سیّد مرتضى مستنبط غروى، سیّد کاظم موسوى شبسترى و شهید سیّد محمّدعلى قاضى طباطبایى، با صدور اعلامیه اى در تبریز، براى کمک به آوارگان مسلمان فلسطینى مساعدت و یارى خواستند. متن اعلامیه چنین است:

بسم الله الرحمن الرحیم

برادران ایمانى، به منظور کمک به برادران مسلمان آسیب دیده، بازماندگان مقتولین در راه دفاع از حریم مقدّس اسلام که از طرف حضرات آیات عظام و مراجع تقلید که اعلام فرموده اند، امید است اهالى محترم آذربایجان از مساعدت دریغ نفرموده از کمک به برادران اسلامى به حساب شماره یک بانک صادرات شعبه قم از تادیه وجه خوددارى نفرمایند که عندالله مأجور خواهند شد.([23])

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

چگونه خود را از گمراهی نگه داریم؟

چگونه خود را از گمراهی نگه داریم؟

انسان به طور طبیعی گرایش به کمال و امور کمالی دارد و لذا عشق به زیبایی‌ها و بیزاری از کاستی‌ها و زشتی‌ها در وجود انسان نهادینه شده است.
علم آموزی و تأمین رزق و روزی (پرسش و پاسخ؟)

علم آموزی و تأمین رزق و روزی (پرسش و پاسخ؟)

پرسش: بر اساس آموزه‌های وحیانی چگونه علم آموزی موجبات از بین رفتن فقر و تنگدستی را فراهم آورده و مستوجب تضمین رزق و روزی انسان می‌گردد؟ لطفاً به نحو اجمال پاسخ دهید.
بخل و آثار زیانبار آن

بخل و آثار زیانبار آن

برخی از رفتارهای اجتماعی بیانگر بینش و نگرش افراد است.
انسان از خاک تا افلاک

انسان از خاک تا افلاک

انسان موجودی مرکب است ولی آنچه هویت انسانی را معنا می‌بخشد، بخش معنوی و روحانی اوست که جایگاه خلافت الهی را به همین سبب کسب کرده است؛ زیرا خداوند پس از آنکه در کالبد خاکی انسان روح خویش را دمید و همه صفات خویش را در انسان با تعلیم اسمایی به ودیعت گذاشت، آنگاه بود که فرمان سجده را صادر کرد و از همه ما سوی الله خواست تا بر انسان سجده کنند.
بی احترامی به بهانه رفاقت!

بی احترامی به بهانه رفاقت!

با توجه به اینکه انسان موجودی اجتماعی است و برای ارائه حیات خویش نیاز به ارتباطات در جامعه دارد.

پر بازدیدترین ها

شخصیت روحی و اخلاقی پیامبر اسلام

شخصیت روحی و اخلاقی پیامبر اسلام

اسلام جدای از خصوصیات معنوی و نورانیت و اتصال به غیب و آن مراتب و درجاتی که امثال بنده از فهمیدن آنها هم حتی قاصر هستیم، از لحاظ شخصیت انسانی و بشری، یک انسان فوق‌‌العاده، طراز اول و بی‌نظیر است.
عالم مرگ از نگاه قرآن

عالم مرگ از نگاه قرآن

مرگ حالتی در موجودات است که از مقامی به مقام دیگر در می‌آیند.
الخیر فی ماوقع

الخیر فی ماوقع

برای خیلی‌ها این پرسش مطرح می‌شود که چرا ما هر گاه با مصیبت و گرفتاری مواجه می‌شویم، و نخستین تحلیل و توصیف ما از آن این است که در آن خیری بوده است؟
رابطه علم و عمل

رابطه علم و عمل

علم و دانش بشری زمانی برای جامعه و مردم سودمند و مفید است که با عمل و اجرا همراه گردد یعنی عالم به علم و دانسته‌های خود عمل کرده و آن را با اشتیاق به دیگران نیز بیاموزد.
Powered by TayaCMS