دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

با حضور آیت الله سبحانی برگزار شد؛ دومین نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم

No image
با حضور آیت الله سبحانی برگزار شد؛ دومین نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم دومین نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با حضور علما و شخصیت های علمی حوزه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم، با حضور علما و شخصیت های علمی حوزه، پنجم خرداد ماه، در مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی قم، برگزار شد.
در این نشست، آیت الله جعفر سبحانی با اشاره به نامگذاری سال نوآوری و شکوفایی گفت: باید حوزه مظهر نوآوری و شکوفایی در مسائل علمی و دینی باشد، مقصود از نوآوری این نیست که اصول را زیر پا بگذاریم؛ بلکه مقصود آن است که از همان فقه جواهری و اصول نورانی اسلام، اندیشه های نو را استنباط کرده و پاسخگوی مشکلات امروز باشیم.
رییس مؤسسه تحقیقاتی امام صادق(ع) در ادامه افزود: باید جمعی برای گردآوری نوآوری های علوم انسانی که در حوزه مطرح است، انتخاب شوند تا حوزه نیز در این کار، همگام با دیگر مراکز علمی شود.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: پایان نامه ها می تواند مظهر نوآوری و شکوفایی باشد؛ ولی باید این نوع نوشته ها، تحت پوشش علمای حوزه قرار گیرد و مبادا به خاطر شعار نوآوری از اصول تجاوز شود.
آیت الله جعفر سبحانی بر تقویت مراکز تحصصی تأکید و تصریح کرد: خوشبختانه یکی از گام هایی که برخی از شخصیت های علمی برداشته اند، تأسیس مدارس تخصصی فقهی است، این مدارس اگر با حمایت همه جانبه پیش رود می تواند در آینده، فقیهان بزرگ و اندیشمندانی را تحویل جامعه دهد.
همچنین در این نشست، اساتید در سطوح مختلف به ایراد سخنرانی پرداخته و دیدگاه های خود را بیان کردند.
برپایی دروس شبهه شناسی، برگزاری دوره های تابستانی، سامان دهی برخی دروس سطح عالی و هماهنگی میان اساتید برای تقویت مدارس علمیه شهرستان ها، بخشی از پیشنهاد ها و دغدغه های اساتید در این نشست بوده است.
حجت الاسلام عصاری از اساتید حوزه علمیه قم، در این نشست گفت: بسیاری از طلاب، در فصل تابستان، در قم بسر می برند که پسندیده است حوزه علمیه قم در این زمینه برای بهینه سازی اوقات فراغت طلاب برنامه ریزی کند.
وی ادامه داد: باید از برنامه های تابستانی برای پاسخ گویی به شبهات استفاده کرد تا طلاب با بهره گیری از اساتید برجسته حوزه، بتوانند با آمادگی بیشتر در برابر شبهات از خود مقاومت نشان دهند.
این استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: تألیف، مقاله نویسی و نشر سالنامه علمی، از دیگر اولویت های کاری حوزه است و باید برای طرح تابستانه حوزه علمیه، برنامه ریزی کرد.
حجت الاسلام حسنعلی خزائلی از دیگر اساتید حوزه علمیه قم، بر اجرای طرح تابستانه دروس حوزه علمیه در شهرستان ها تأکید کرد و اظهار داشت: باید با برنامه ریزی دقیق، این طرح در مدارس علمیه شهرستان ها اجرایی شود و اساتید از قم برای تبلیغ و همچنین تقویت حوزه های علمیه شهرستان ها، هجرت کنند.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از زیادی حجم دروس سطح عالی انتقاد کرد و افزود: بسیاری از درس ها با زمان معین شده همخوانی ندارد و در پایان سال ناتمام می‌ ماند که اساتید باید در این زمینه برنامه ریزی دقیق تری داشته باشند.
حجت الاسلام منصوری، استاد دیگر حوزه علمیه قم، در این نشست اظهار داشت: باید گروهای تخصصی را برای اساتید در رشته های فقه، اصول، حدیث، کلام و فلسفه، تشکیل داد تا طلاب در مدت سال تحصیلی، در سه زمینه علمی، تهذیبی و تعلیمی، بهرمند شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تأسیس صندوق قرض الحسنه را برای اساتید مهم خواند و افزود: هم اکنون بسیاری از اساتید حوزه علمیه هستند که از بعد علمی بسیار قوی و دارای تألیف اند؛ ولی آثار آن ها به دلیل وجود برخی مشکلات مالی به چاپ نمی رسد که با تأسیس این صندوق، می‌توان برخی از این مشکلات را کاهش داد.
حجت الاسلام منصوری در پایان سخنانش، اختصاص عمره ویژه اساتید حوزه علمیه را برای تشویق اساتید، بسیار سومند دانست.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
Powered by TayaCMS