دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات آیت الله محمد طه نجف

No image
تالیفات آیت الله محمد طه نجف

نوشتارها

الف آثار فقهى:

1 - رسالة النیّة 2 - رسالة الطهاره 3. رسالة الدماء 4 - رسالة فى قدر المسافة هل هى ثماینة فراسخ امتدادیة ام اربعة

5 - رسالة من ادرک من الوقت رکعة هل هى اداء ام قضاء

6 - کتاب الزکوة:» شرح زکات «شرایع الاسلام»

7 - الانصاف فى مسائل الخلاف: تعلیقه مختصر بر «جواهر الکلام».

8 - شرح على منظومه «السید مجو العلوم» در فقه

9 - شرح بر کتاب نکاح «جواهر الکلام»

10 - تعلیقة على اللمعة

11 - رسالة فیمن تیقن الطهارة و الحدث و شک فى المتاخر منهما.

12 - رسالة فى الحدث بعد التیمّم بدلا عن الغسل: هل یلزمه اعادة التیمّم ام کیفیة الوضوء

13 - رسالة فى الاستظهار من الحیض

14 - رسالة فى عقد النکاح المردد بین الدائم و المنقطع

15 - رسالة فى التقیه

16 دو رساله در حبوه

17 رسالة فى الخارج عن محل الاقامة عمادون المسافة در کشف الاستار عن الخارج عن دار الاقامة فى الاسفار»

18 - کشف الحجاب فى استصحاب الکریة و مطلق الاستصحاب.

19 - تعلیقة على المدارک

20 - مناسک الحج

21 - نعم الزاد: رساله عملیه که در سال 1309 هـ. ق در لکنهو هند به چاپ رسید.

اصول فقه

22 - الدعائم: در اصول فقه است و محمد طه از بیست سالگى آن را به نگارش در آورد.

23 - غناء المحصلین: حاشیه بر «معالم الاصول» است.

24 - القواعد النجیفة فى مهمات الفرائد المرتضویه: حاشیه عمیقى بر «رسائل» شیخ اعظم انصارى (ره) است.

25 - کتاب فى الرجال

26 - کتاب احیاء الموات فى احوال الرواة

27 - رسالة فى احوال جده الشیخ حسین الکبیر

28 - اتقان المقال علم الرجال: این کتاب را بعد از مقدمه در رموز مصطلحه بر سه قسم مرتب کردتقات، حسان و ضعاف. مؤلف در سال 1277ق تالیف این کتاب را به پایان رساند شیخ آقا بزرگ تهرانى مى نویسد: در سال 1341ق در نجف که ایشان نیز در جلسات حضور داشت. در شبهاى ماه مبارک رمضان نزد وى مى خواندند وى تجدید نظر و تصحیح مى کرد، من هم از آن اشخاص بودم که حاضر قرائت مى شدم.

رجالى بزرگوار شیخ محمد طه نجف اول این کتاب را در زمان نگارش به نام «احیاء الموات فى احوال الرواة» نامید.

و بعد از تجدید نظر در سال 1341 هـ. ق به نام «اتقان المقال» تغییر نام داد.[22]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

محمد طه نجف

محمد طه نجف

جدیدترین ها در این موضوع

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

نیروى سحر آفرین ایمان تا چه اندازه در سلامتى روانى و جسمانى انسان مفید و اثربخش است؟
آرزوهای طولانی و شیطان

آرزوهای طولانی و شیطان

ابلیس (پدر شیطان‌ها) سخت ناراحت گردید. و بالای کوهی در مکه به نام «تور» رفت و ‌فریادش بلند شد و همه یارانش را به تشکیل انجمن خود دعوت نمود. همه یاران و ‌فرزندان شیطان‌ جمع شدند.
چهار بال اخلاق در قرآن

چهار بال اخلاق در قرآن

چهار کلمه‌ى فوق چهار مرحله‌ى رفتارى را نشان مى‌دهد که بر حسب اراده و تقوا و تسلط بر نفس، انسان مى‌تواند در برابر کسانى که به او بدى مى‌کنند، عکس العمل نشان دهد.
No image

تناسخ و معاد

No image

نماز و امنیت‌

پر بازدیدترین ها

No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

رابطه ایمان و عمل صالح

در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
No image

معنا و مفهوم ایمان از دیدگاه علامه طباطبایی ره

موضوع نوشتار حاضر بررسی ایمان از نگاه مرحوم علامه طباطبایی (ره) می باشد. علامه طباطبایی ، با رویکرد قرآنی ، ایمان را فعلی قلبی و اعتمادی امیدوارانه و متوکلانه به امری قدسی می داند که لوازم عملی به همراه دارد. گرچه از نگاه وی عمل خارج از ایمان است اما پیوندی گسست ناپذیر میان ایمان و عمل صالح وجود دارد؛ وی معتقد است که متعلق ایمان دینی امری عینی ، واقعی و متعالی است و با توجه به ویژگی های ایمان ، عالی ترین...
No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

آفرینش انسان از دیدگاه فلسفه و عرفان اسلامى

خداوند به انسان اختیار داده و او را بر سر دوراهى قرار داده است تا با انتخاب خود، راه شناخت و پرستش خدا را برگزیند و در سایه ى آن به رحمت الهى و سعادت دست یابد و چون هرگونه رحمتى در نزدیکى به خداست، مى توان گفت: هدف نهایى از آفرینش انسان همان قرب الهى است...
Powered by TayaCMS