دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جامع العلوم و المعارف و الاحوال من الایات و الاخبار و الاقوال

No image
جامع العلوم و المعارف و الاحوال من الایات و الاخبار و الاقوال عوالم العلوم و المعارف موسوم به «جامع العلوم و المعارف و الاحوال من الایات و الاخبار و الاقوال»، این اثر گرانسنگ همچون بحارالانوار، از شاهکارهاى آثار شیعه بوده، حجمى بیشتر از بحار الانوار دارد. کتاب عوالم شامل موضوعاتى در توحید و نبوت، احوال مرگ، برزخ، احوال عالم، خلق، سماوات و ارض، سایر اصول عقاید، شرح احوال پیامبران، پیامبر گرامى اسلام و ائمه اطهارعلیهم السلام با استدلالات فراوان درباره صحت اعتقادات امامیه و روایات فراوان فقهى است. عوالم داراى صد کتاب است و برخى از کتابها خود داراى چند مجلد است و با حساب آوردن آنها تعداد مجلدات از 100 متجاوز است، عناوین این موسوعه بزرگ با تکیه بر جلدهاى آن به شرح ذیل است: 1 - مقدمه، 2 - کتاب العقل و ما جاء فى فضله و علامته و ضده على الجهل و ذمه، 3 - کتاب العلم 4 - کتاب المعرفه و اثبات الصانع 5 - کتاب التوحید 6 - کتاب العدل 7 - کتاب النبوه و فیه جوامع احوال الانبیاء 8 - کتاب قصص الانبیاء (در 4 جلد 9 - احوال الانبیاء (در 10 جلد) 10 - غصب الخلافه و الفتن التى وقعت بعد وفات النبى (در 10 جلد) 11 - احوال حضرت فاطمه‌علیها السلام‌ 12 - امامت و احوال ائمه اثنا عشر (در 4 جلد) 13 - احوال الثلاثة و مطاعنهم (در 3 جلد) 14 - احوال اربعه: طلحه، زبیر، عمرو عاص و معاویه(در 3 جلد) 15 - احوال امام على‌علیها السلام از ولادت تا شهادت (در 8 جلد) 16 - 26 - احوال امام حسن بن على تا امام قائم‌علیهم السلام‌ 27 - احوال عالم مطلق 28 - احوال عالم علوى، لوح، قلم، سماوات و.. 29 - نجوم و متعلقات آن 30 - ملائکه 31 - عالم سفلى، بحار، انهار و بلدان 32 - جمادات و طبایع 33 - نباتات 34 - کتاب حیوان35 - احوال الجن و الشیاطین 36 - احوال انسان، روح، نفس و سایر قوى و تعبیر رؤیا 37 - طب 38 - احوال دنیاو عیوب آن 39 - مرگ و عالم برزخ‌ 40 - علامت قیامت‌ 41 - آخرت و معاد 42 - ایمان و کفر 43 - مکارم و مساوى اخلاق‌44 - اوامر و نواهى 45 - کبائر و معاصى 46 - آداب و سنن 47 - احتجاجات (در 2 جلد) 48 - مواعظ و خطب‌ 49 - حکم و مواعظ 50 - کتاب العشرة 51 - 98 - در فروع و ابواب فقه (از طهارت تا دیات) 99 - ذکر بعض اقوال رجال‌ 100 - اجازات.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

نیروى سحر آفرین ایمان تا چه اندازه در سلامتى روانى و جسمانى انسان مفید و اثربخش است؟
آرزوهای طولانی و شیطان

آرزوهای طولانی و شیطان

ابلیس (پدر شیطان‌ها) سخت ناراحت گردید. و بالای کوهی در مکه به نام «تور» رفت و ‌فریادش بلند شد و همه یارانش را به تشکیل انجمن خود دعوت نمود. همه یاران و ‌فرزندان شیطان‌ جمع شدند.
چهار بال اخلاق در قرآن

چهار بال اخلاق در قرآن

چهار کلمه‌ى فوق چهار مرحله‌ى رفتارى را نشان مى‌دهد که بر حسب اراده و تقوا و تسلط بر نفس، انسان مى‌تواند در برابر کسانى که به او بدى مى‌کنند، عکس العمل نشان دهد.
No image

تناسخ و معاد

No image

نماز و امنیت‌

پر بازدیدترین ها

No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

رابطه ایمان و عمل صالح

در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

معنا و مفهوم ایمان از دیدگاه علامه طباطبایی ره

موضوع نوشتار حاضر بررسی ایمان از نگاه مرحوم علامه طباطبایی (ره) می باشد. علامه طباطبایی ، با رویکرد قرآنی ، ایمان را فعلی قلبی و اعتمادی امیدوارانه و متوکلانه به امری قدسی می داند که لوازم عملی به همراه دارد. گرچه از نگاه وی عمل خارج از ایمان است اما پیوندی گسست ناپذیر میان ایمان و عمل صالح وجود دارد؛ وی معتقد است که متعلق ایمان دینی امری عینی ، واقعی و متعالی است و با توجه به ویژگی های ایمان ، عالی ترین...
No image

آفرینش انسان از دیدگاه فلسفه و عرفان اسلامى

خداوند به انسان اختیار داده و او را بر سر دوراهى قرار داده است تا با انتخاب خود، راه شناخت و پرستش خدا را برگزیند و در سایه ى آن به رحمت الهى و سعادت دست یابد و چون هرگونه رحمتى در نزدیکى به خداست، مى توان گفت: هدف نهایى از آفرینش انسان همان قرب الهى است...
Powered by TayaCMS