دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

امام صادق(ع):«ما کان مِن هذا اشدَّ فالثوابُ فیه علی قدر الخوف و مَن خاف فی اتیانه آمَن اللهُ رَوْعَتَهُ یَوْمَ یقومُ الناسُ لربِّ العالمین»

«هر چه این مسأله (زیارت قبر امام حسین (علیه‌السّلام)) دشوارتر و پر مخاطره‌تر باشد، پاداش زیارت هم به اندازۀ آن هراس است. هر کس در راه زیارت حسین (علیه‌السّلام) به خطر و هراس افتد خداوند او را از ترس و وحشت در روز قیامت، ایمن می‌سازد».(بحارالانوار، ج98، ص 11)
No image
امام صادق(ع):«ما کان مِن هذا اشدَّ فالثوابُ فیه علی قدر الخوف و مَن خاف فی اتیانه آمَن اللهُ رَوْعَتَهُ یَوْمَ یقومُ الناسُ لربِّ العالمین» امام صادق

امام صادق (علیه‌السّلام):

«ما کان مِن هذا اشدَّ فالثوابُ فیه علی قدر الخوف و مَن خاف فی اتیانه آمَن اللهُ رَوْعَتَهُ یَوْمَ یقومُ الناسُ لربِّ العالمین» (بحارالانوار، ج98، ص 11)

«هر چه این مسأله (زیارت قبر امام حسین (علیه‌السّلام)) دشوارتر و پر مخاطره‌تر باشد، پاداش زیارت هم به اندازۀ آن هراس است. هر کس در راه زیارت حسین (علیه‌السّلام) به خطر و هراس افتد خداوند او را از ترس و وحشت در روز قیامت، ایمن می‌سازد».

توضیح: زیارت کربلا از آنجا که منشأ حرکت و نهضت و تجمع هواداران انقلابی اهل بیت بود، پیوسته محدود و ممنوع بود و زائران، آرامش و آزادی کامل نداشتند. پس از قیام زید بن علی در کوفه و شهادتش در سال 121 هجری منع و مراقبت نسبت به زیارت کربلا بیشتر شده و هشام بن عبدالملک مأمورانی برای کنترل رفت و آمدها بر آنجا گماشت. در زمان هارون الرشید و متوکل بارها قبر حسین بن علی (علیه‌السّلام) را تخریب و زیارت را ممنوع کردند.
حتی در زمان هارون، درخت سِدری را که در آن حوالی، نشانۀ قبر حسین (علیه‌السّلام) بود، قطع کردند تا مردم جای قبر را گم کنند و دیگر آنجا تجمع نکنند.
به دستور متوکل هفده بار قبر امام حسین (علیه‌السّلام) را تخریب کردند. ولی سختگیری‌های مداوم خلفا هرگز نتوانست رابطۀ مردم را با قبر الهام بخش حسین بن علی (علیه‌السّلام) قطع کند. مأموران و والیان به متوکل خبر می‌دادند که مردم در سرزمین نینوا برای زیارت قبر حسین (علیه‌السّلام) جمع می‌شوند و از این رهگذر، جمعیت انبوهی پدید می‌آید و کانون خطری تشکیل می‌شود. او هم مأموران خود را گسیل می‌داشت تا مردم را متفرق کنند و آثار قبر را ویران سازند و در کمین زائران سید الشهداء بنشینند.
 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
عن ابی عبد الله (علیه‌السّلام) قال: قال امیرالمؤمنین(ع):«إن الله جمیلٌ یُحِبُّ الجمال، و یُحِبُّ اَنْ یَری اَثَر النِعمة علی عَبْدِه»

عن ابی عبد الله (علیه‌السّلام) قال: قال امیرالمؤمنین(ع):«إن الله جمیلٌ یُحِبُّ الجمال، و یُحِبُّ اَنْ یَری اَثَر النِعمة علی عَبْدِه»

امام صادق (علیه‌السّلام) از جدّ گرامیش علی (علیها‌السّلام) روایت کرده است که فرمود: «خداوند جمیل است و جمال و زیبایی را دوست دارد و همچنین دوست دارد که اثر نعمت‌های خود را در مردم مشاهده نماید» (کافی، ج6، ص 438)
صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: «ثواب صله رحم را از ثواب همه اطاعات زودتر میدهند» الکافی، ج 4 ص 68، ح 2(
قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

امام علی (علیه‌السلام) فرمود: «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید»
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
Powered by TayaCMS