دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عن ابی عبدالله (ع) قال: «الناس ثلاثه: عالمٌ و متعلّمٌ و غثاءٌ»

امام صادق (ع) فرموده است: «مردم سه گروه‌اند: اوّل طبقه عالم و تحصیل کرده؛ دوّم گروه محصّل و دانشجو؛ سوّم کسانی که نه عالمند و نه در مقام فرا گرفتن علمند، اینان همانند خار و خاشاک روی سیل هستند» (کافی، ج 1، ص 34)
عن ابی عبدالله (ع) قال: «الناس ثلاثه: عالمٌ و متعلّمٌ و غثاءٌ»
عن ابی عبدالله (ع) قال: «الناس ثلاثه: عالمٌ و متعلّمٌ و غثاءٌ»

عن ابی عبدالله (ع) قال:

«الناس ثلاثه: عالمٌ و متعلّمٌ و غثاءٌ» (کافی، ج 1، ص 34)

امام صادق (ع) فرموده است:

«مردم سه گروه‌اند؛ اوّل طبقه عالم و تحصیل‌کرده، دوّم؛ گروه محصّل و دانشجو؛ سوّم کسانی که نه عالمند و نه در مقام فرا گرفتن علمند، اینان همانند خار و خاشاک روی سیل هستند»

توضیح:

ادیان الهی مخصوصا اسلام؛ بر علم، عالم و متعلم ارزش فوق‌العاده‌ای قائل شده‌اند، به طوری که اولین آیات نازل شده بر پیامبر حکایت از خواندن و تعلیم و تعلم می‌کند. در حدیث مذکور نیز امام صادق (علیه السلام) جامعه را به رود جوشان و سیل خروشانی تشبیه کرده است که گروه تحصیل کرده و همچنین طبقه دانش‌آموز، دانشجو و طلبه، مانند آبهای مواج آن رودند که حرکتشان اصیل و اساسی است و باعث عمران و آبادانی هستند، ولی گروهی که نه عالمند و نه متعلم، مانند چوب و شاخه، خار و خاشاک، و کفهای روی سیلند که از خود حرکت اصیل ندارند؛ بلکه حرکتشان تبعی است و با جریان آب به هر سو کشیده می‌شوند و گاهی هم در یکجا به هم می‌پیوندند و مانع جریان آب می‌گردند. نتیجه آن که انسان تا آخر عمر باید در مسیر تعلیم و تعلم قرار گیرد تا مشمول گروه سوم حدیث نگردد.

چنین گفت پیغمبر راستگوی

زگهواره تا گور دانش بجوی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

پایه‌هاى سلوک اخلاقى و عرفانى امام(ره)

انسان با توجه به محدودیت‌هاى خاص ذهنى و عملى خود، بیشتر نگاه جامع به مسائل را فرو مى‌نهد و در میدان باور و عمل گرفتار افراط و تفریط مى‌شود. از این‌رو در زمینه تزکیه معنوى و اخلاقى نیز گروهى کاملا ظاهرگرا و عده‌اى به شدت باطن‌گرا شده‌اند. در حالى که آیین متعالى براى امت وسط، اعتدال در تمسک به ظاهر و اهتمام به باطن است، به طورى که هیچ‌کدام آسیب نبیند و حق هر یک ادا شود. امام در این زمینه مى‌نویسد:...
صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

با استفاده از بیانات عارف کامل و عالم عامل میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب ارزشمند"المراقبات" پیرامون عید فطر سخن می گوئیم.
«رمضان» در کلام معصومین علیهما السلام

«رمضان» در کلام معصومین علیهما السلام

به درستی که خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه خلق خود ساخته تا به وسیله طاعتش به رضای او سبقت گیرند .
No image

مردی که با یک جمله آدم می‌ساخت

ر سال 1239 هـ . ق در روستاى «شوند درگزین» از توابع همدان، نوزادى به این عالم خاکى قدم نهاد که در اثر نشو و نما در خانواده‌اى که مهد اخلاق و تقوا بود، به رفیع‌ترین قله‌هاى عرفان و تهذیب نفس صعود کرد.
No image

فضیلت مهمانداری

اصولا هر آنچه در جامعه بشری از ارزش و اهمیت والایی برخوردار است، اندیشه‌ای است که ریشه در اعتقادات، سنت‌ها و باورهای مردم دارد و در بین سایر جوامع زبانزد عام و خاص است.

پر بازدیدترین ها

صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

با استفاده از بیانات عارف کامل و عالم عامل میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب ارزشمند"المراقبات" پیرامون عید فطر سخن می گوئیم.
No image

پایه‌هاى سلوک اخلاقى و عرفانى امام(ره)

انسان با توجه به محدودیت‌هاى خاص ذهنى و عملى خود، بیشتر نگاه جامع به مسائل را فرو مى‌نهد و در میدان باور و عمل گرفتار افراط و تفریط مى‌شود. از این‌رو در زمینه تزکیه معنوى و اخلاقى نیز گروهى کاملا ظاهرگرا و عده‌اى به شدت باطن‌گرا شده‌اند. در حالى که آیین متعالى براى امت وسط، اعتدال در تمسک به ظاهر و اهتمام به باطن است، به طورى که هیچ‌کدام آسیب نبیند و حق هر یک ادا شود. امام در این زمینه مى‌نویسد:...
No image

مردی که با یک جمله آدم می‌ساخت

ر سال 1239 هـ . ق در روستاى «شوند درگزین» از توابع همدان، نوزادى به این عالم خاکى قدم نهاد که در اثر نشو و نما در خانواده‌اى که مهد اخلاق و تقوا بود، به رفیع‌ترین قله‌هاى عرفان و تهذیب نفس صعود کرد.
«رمضان» در کلام معصومین علیهما السلام

«رمضان» در کلام معصومین علیهما السلام

به درستی که خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه خلق خود ساخته تا به وسیله طاعتش به رضای او سبقت گیرند .
Powered by TayaCMS