دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

امام(ره) و مسئله حضور زنان در اجتماع

No image
امام(ره) و مسئله حضور زنان در اجتماع

کلمات کلیدی: امام(ره) و مسئله حضور زنان در اجتماع

نویسنده :فرشته روح افزا

به عقیده امام خمینی(ره) حضور زن تنها در خانه محدود نمی شود و زنان باید در صحنه های مختلف اجتماعی از جمله عرصه سیاسی حضور یابند.
امام خمینی(ره) زن را انسانی بزرگ معرفی کردند و در این خصوص فرمودند «زن مربی جامعه است».

امام خمینی(ره) در خصوص جایگاه زن بیان می کنند «عنایاتی که اسلام به بانوان دارد بیشتر از عنایاتی است که به مرد دارد»، «مقام زن مقامی والاست، عالی ترین رتبه است »، «بانوان در اسلام بلندپایه اند» و « قرآن کریم انسان ساز است و زنان نیز انسان ساز هستند». امام خمینی(ره) در خصوص حقوق زنان فرمودند «قوانین اسلام همه به صلاح زن و مرد است»، امام خمینی(ره) در این سخن اشاره به خانواده محور بودن قوانین کرده اند، این امر نشان دهنده وجود برابری بین اعضای خانواده است. امام خمینی(ره) در جایی دیگر مطرح کردند «اسلام زن را مانند مرد در همه شئون دخالت می دهد»، « زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کند»، ایشان خطاب به زنان فرمودند « همان طور که در نهضت ها نقش داشته اید اکنون هم باید در این پیروزی سهیم باشید»، این دیدگاه امام(ره) به زن نشان از عدالت امام(ره) در تمام موضوعات دارد، به عقیده امام(ره) زنانی که در تمام مراحل قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حضور داشتند باید در مقدرات اصلی آن نیز سهیم باشند.امام خمینی(ره) در خصوص حضور زنان در اجتماع از جمله عرصه سیاسی فرمودند «زنان حق دارند در سیاست دخالت کنند تکلیف شان این است»، به عقیده امام خمینی(ره) حضور زن تنها در خانه محدود نمی شود و زنان باید در صحنه های مختلف اجتماع از جمله عرصه سیاسی حضور یابند. دیدگاه امام خمینی (ره) مخالف با دیدگاه جاهلی نسبت به زن از جمله جاهلیت قرن بیستم بوده است؛ قبل از ظهور اسلام نیز تنها بُعد جسمی زن مطرح بوده است، جایگاه زن به حدی پَست بوده که در بدو تولد توسط والدین خود زنده به گور می شده است؛ اکنون نیز زن در برخی از جوامع از چنین جایگاهی برخوردار است تا جایی زن با ارزش محسوب می شود که بتواند خریدار نگاه و دستمایه لذت و چشم نوازی دیگران باشد.

امام خمینی(ره) حضور در عرصه سیاست را جزء تکالیف زن بر می‌شمردند و آن را واجب کفایی برای زنان تعریف کردند، امام خمینی(ره) در این خصوص فرمودند «امروز باید خانم ها وظایف اجتماعی خودشان را و وظایف دینی خودشان را عمل بکنند و عفت عمومی را حفظ بکنند» بدین معنی که زنان موظف هستند یکسری وظایفی که برای آنها در نظر گرفته شده از جمله وظایف دینی و اجتماعی خود را انجام دهند در ضمن عفت عمومی را نیز حفظ کنند.این امر خود انقلابی برای زنان است یعنی تمام زنان با هم عفت خود را حفظ کنند و با رعایت عفت عمومی فعالیت های اجتماعی و سیاسی انجام دهند؛ بنا به فرموده امام خمینی(ره) زن وقتی می تواند در جامعه حضور موثر داشته باشد تا با عفت خود در جامعه حضور یابد؛ زن اگر بدون عفت در جامعه حضور پیدا کند نه تنها به جامعه ضربه می زند بلکه خودش نیز با آسیب های مختلفی مواجه می شود.تقدیس زیبایی های زن باید در خانه باشد نه در خیابان، وقتی امام خمینی(ره) فرمودند باید عفت عمومی حفظ شود به این منظور است که باید تقدیس زن در خانه صورت گیرد، ارزش زن بالاتر از این است که تقدیس زیبایی‌های او در خیابان و از سوی هر رهگذری انجام شود.امام خمینی(ره) فرمودند «زن مظهر تحقق آمال بشر است ». امام خمینی(ره) در جایی دیگر خطاب به زنان فرمودند « مردان در دامن شما بزرگ شده اند، شما تربیت کننده مردها هستید قدر خودتان را بدانید اسلام قدر شما را می داند»؛ از سخنان امام(ره) در خصوص زن زمان زیادی نمی‌گذرد اما به دلیل اینکه جوامع از این اهداف و نگرش‌ها نسبت به زن فاصله گرفته‌اند، چنین تعابیری که امام خمینی(ره) نسبت به زن به کار برده است جدید به نظر می‌رسد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی بی تردید بزرگترین شاعری است که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را با نور خیره کننده اش روشن ساخت و آن روشنی با چنان تلألویی همراه بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد ماند.
استاد عرفان امام خمینی(ره)

استاد عرفان امام خمینی(ره)

آیت‌الله میرزا محمدعلی شاه آبادی در سال 1292 قمری در اصفهان در بیت فقیه ربانی آیت الله میرزا محمد جواد اصفهانی (حسین آبادی) دیده به جهان گشود.
No image

عید نوروز در اسلام

No image

وامداری غرب به اسلام در علم نجوم (قسمت دوم - سمت پایانی)

در عصر نوزایی آثار علمی مسلمانان و ایرانیان به دست اشخاصی چون کوپرنیک، تیکو براهه، گالیله، و دیگران رسید و آنان با استفاده از این آثار و دستاوردها، نظریاتِ مسلمانان را به اسم خود جا زدند، به گونه ای که حتی اسمی از کتاب ها و منابع و نام صاحبان آن نظریات هم به میان نیاوردند، بلکه همه دستاوردهای چند صد ساله مسلمانان را به اسم خود مطرح کرده‌اند...
No image

وامداری غرب به اسلام در علم نجوم (قسمت اول)

در عصر نوزایی آثار علمی مسلمانان و ایرانیان به دست اشخاصی چون کوپرنیک، تیکو براهه، گالیله، و دیگران رسید و آنان با استفاده از این آثار و دستاوردها، نظریاتِ مسلمانان را به اسم خود جا زدند، به گونه ای که حتی اسمی از کتاب ها و منابع و نام صاحبان آن نظریات هم به میان نیاوردند، بلکه همه دستاوردهای چند صد ساله مسلمانان را به اسم خود مطرح کرده‌اند...

پر بازدیدترین ها

No image

بررسی نگرش ادیان ایرانی به مسئله‌ی موعود

خبرگزاری فارس: این مقاله به بررسی نگرش موعودگرایی در ادیان ایران باستان خواهد پرداخت و با کاوش در آن سعی می‌کند به ریشه‌یابی نگرش ایرانیان به این مسئله پس از اسلام آوردن ایشان دست یابد. در این کاوش با ادیان سه‌گانه‌ای مواجه هستیم که عبارتند از: دین زرتشتی، دین مانوی و دین مزدکی...
استاد عرفان امام خمینی(ره)

استاد عرفان امام خمینی(ره)

آیت‌الله میرزا محمدعلی شاه آبادی در سال 1292 قمری در اصفهان در بیت فقیه ربانی آیت الله میرزا محمد جواد اصفهانی (حسین آبادی) دیده به جهان گشود.
No image

وامداری غرب به اسلام در علم نجوم (قسمت دوم - سمت پایانی)

در عصر نوزایی آثار علمی مسلمانان و ایرانیان به دست اشخاصی چون کوپرنیک، تیکو براهه، گالیله، و دیگران رسید و آنان با استفاده از این آثار و دستاوردها، نظریاتِ مسلمانان را به اسم خود جا زدند، به گونه ای که حتی اسمی از کتاب ها و منابع و نام صاحبان آن نظریات هم به میان نیاوردند، بلکه همه دستاوردهای چند صد ساله مسلمانان را به اسم خود مطرح کرده‌اند...
اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی بی تردید بزرگترین شاعری است که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را با نور خیره کننده اش روشن ساخت و آن روشنی با چنان تلألویی همراه بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد ماند.
پروفسور محمود حسابی(فیزیکدان برجسته ایران)

پروفسور محمود حسابی(فیزیکدان برجسته ایران)

پروفسور سید محمود حسابی فرزند سید عباس حسابی «معزالسلطنه» در سال 1281 هجری شمسی از پدر و مادری تفرشی در تهران متولد شد. پس از چهار سال، به همراه خانواده (پدر، مادر‌ و برادر) عازم شامات گردیدند. در هفت سالگی، تحصیلات ابتدایی خود را در بیروت، با تنگدستی و مرارت های دور از وطن، در مدرسه کشیش های فرانسوی آغاز، و همزمان توسط مادر فداکار، متدین و فاضله خود، خانم گوهرشاد حسابی، تحت آموزش تعلیمات مذهبی و ادبیات فارسی قرار گرفت.
Powered by TayaCMS