13 مهر 1394, 14:54
انگیزه هاى جعل در روایات و راه ارزیابى احادیث
علامه محمودى درباره جعل حدیث مى گوید:
«از عوامل ورود جعل به احادیث، بغض داشتن به اهل حق و حبّ اهل باطل است. عامل دیگر، وسیله بودن جعل حدیث براى رونق دنیاى جاعلان و رسیدن آنها به مال و مقام و سایر اهداف مادى است. جهل را هم باید از عوامل پیدایش جعل در احادیث دانست.
براى ارزیابى حدیث، راه هایى وجود دارد که بارزترین آنها، موافقت با قرآن و مخالف نبودن با سنت قطعى الصدور است.
عقلاى متدین شیعى، پرمغز بودن حدیث و توافق آن با قرآن و عقل را معیار ارج حدیث مى دانند.
براى صحت انتساب حدیث به کسى که روایت از وى صادر شده، لازم است سند حدیث نیز مورد بررسى قرار گیرد.
رجال شناسى هم نقش اساسى در ارزشیابى حدیث داردامّا موثق بودن سند، به تنهایى کافى نیست و موافق بودن متن حدیث با قرآن و عقل هم لازم است تا شیوه ما، جامع و مانع باشد»[49].
منبع:فرهیختگان تمدن شیعه
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان