مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
زندگی خانوادگی در اسلام
5 تیر 1387, 0:0
زندگی خانوادگی در اسلام
مترجم: سمیه چراغی
زندگی خانوادگی مسلمانان که علاوه بر زن، شوهر و فرزندان، همه خویشاوندان را نیز در بر میگیرد، آن چنان بر پایه سنتها و قانون مذهب استوار بنا نهاده شده که هیچگاه به طور جدی مورد تهدید واقع نخواهد شد.
در زمانهای که ارزشها به سوی وارونه شدن پیش میروند زندگی خانوادگی نیز بعنوان قلب تپنده جامعه همچون دیگر سنتها مورد هجوم واقع شده است. در حدود ده سال قبل هنگامی که در غرب زندگیهای گروهی، فرزندان و روابط جنسی مشترک براق مشعلداران جوان مدرنیسم به مد روز تبدیل شده بود، بسیاری بیم آن را داشتند که این به معنای پایان زندگی خانوادگی باشد اما خوشبختانه اینگونه نشد اکثریت غالب زنان جوان همچنان مشتاق بودند حلقه ازدواج بر انگشت زندگی در مکانی آرام و پرورش فرزندانشان در خانهای امن و راحت، هستند. همچنان که مردان جوان ترجیح میدهند یک خانم را بعنوان همسر خود معرفی کنند نه بعنوان یک دوست. نه سوسیالیسم و نه هیچ «ایسم» دیگری نتوانست آنچه را که از زمانهای دیرین در فطرت انسان کاشته شده بود ریشهکن کند.
حال که حتی غرب نیز توانسته با موفقیت بر خطراتی که خانواده و بخصوص زندگی زناشویی را تهدید میکنند غلبه کند بنابراین اینگونه آفات هرگز قادر نخواهند بود در دنیای مسلمانان ریشه بدوانند. زیرا که زندگی خانوادگی مسلمانان که علاوه بر زن، شوهر و فرزندان، همه خویشاوندان را نیز در بر میگیرد، آنچنان بر پایه سنتها و قانون مذهب استوار بنا نهاده شده که هیچگاه به طور جدی مورد تهدید واقع نخواهد شد.
منش اسلامی
ممکن است بگویید قانون نمیتواند سلامت و سعادت یک زندگی خانوادگی را تضمین کند. درست است که همه اینها به حسن نیت انسانها بستگی دارد و در فقدان این حسن نیت، کاملترین قوانین نیز از حد یک سری عبارات مکتوب فراتر نخواهند رفت اما در اینجا نیز مانند سایر حیطههای زندگی اسلامی، عامل تعیینکننده آن است که اسلام تنها یک مذهب به معنای غربی کلمه نیست بلکه برای آنان که به آن وفادارند حقیقتاً یک شیوه زندگی است. اسلام از یک سو تسلیم کامل در برابر اراده الهی و از سوی دیگر پذیرش آگاهانه خلافت خدا بر روی زمین است.
تسلیم اراده خداوند شدن در زندگی خانوادگی یعنی پذیرش تمایلات ذاتی بشر و مطابق با آن زیستن، اعتماد دو طرفه، مهربانی، از خود گذشتگی و آرامش بخشیدن به دیگری، داشتن خویشاوندانی که خود بتوانند به آنها اعتماد کند و کسی که حامی فرد باشد و یا مورد حمایت او قرار گیرد. آرزوی داشتن خانهای امن و آرام، تمایل به داشتن آموزش و پرورش صحیح، احتیاج به کمک در مواقع نیاز و تبادل نیکیها و محبتها در مقاطع مختلف زندگی.
پذیرش آگاهانه خلافت خدا بر روی زمین نیز یعنی یافتن بهترین اسباب ممکن در جهت انجام وظایف جانشینی به بهترین نحو. در این زمینه هم زندگی خانوادگی مهمترین تعیینکننده اساس و اصول فعالیتهای ماست. زندگی خانوادگی خوب و سالم نگرش ما را به زندگی اصلاح کرده و در جهت نگاه به مسائل از زاویه صحیح به ما کمک میکند سودمندترین آموزشها را نه تنها برای شغل آینده بلکه در جهت اداره خود زندگی در اختیارمان قرار میدهد. وقتی بزرگتر میشویم مأمنی را به ما میبخشد که بتوانیم با خیالی آسوده در زندگی اجتماعی مشارکت کنیم و به هنگام پیری سرزندگی و نشاطی را که ما در جوانی به دیگران میبخشیدیم به خودمان بازمیگرداند.
شاید این مسائل برای کسانی که کاملاً مجذوب زندگی رایج در غرب امروزه شدهاند عجیب به نظر برسد. چرا کودکان را به مدارس شبانهروزی نسپاریم و تعلیم و تربیت آنها را به مدرسه واگذار نکنیم و چرا مراقبت از نزدیکان پیر و نیازمند خانواده خودمان را دچار دردسر کنیم حال آنکه آنها باید در برابر بیماریها و سایر مشکلات محافظت شوند و خانههایی برای سالمندان وجود دارد که در آنها هیچ خطری متوجه آنها نخواهد بود. علاوه بر آن کارهای بیشتر و مهمتری از مراقبت کودکان و پرستاری از اعضای پیر یا بیمار خانواده وجود دارد.
اما ممکن است باورنکردنی به نظر برسد که این مسئولیتها در میان مسلمانان، همچنان بر عهده اکثریت خانوادههاست و این نتیجه دستورات و احکام اسلامی است که نه تنها در جریان پیشرفتهای صنعتی و فنی منسوخ نشدهاند بلکه تا به امروز نیز توسط مسلمانان بسیار جدی گرفته میشوند. و چرا اینگونه است؟ به عقیده من علت آن است که مسلمانان صادقانه به مسئولیت پاسخگویی در قبال رفتارشان در این دنیا بهنگام روز رستاخیر ایمان دارند و از وظایفشان بعنوان جانشینان خدا بر روی زمین کاملاً آگاهند و از انجام وظایف دینی خود خشنودند بنابراین کسب خشنودی خداوند هدف اصلی وجودی آنهاست.
ساختار خانواده مسلمان
ساختار محکم و استوار زندگی خانوادگی اسلامی که متکی بر چهار رکن زیر است باعث استحکام این ارزشها شده و موجب میشود بیش از عادات و رسوم غربی دوام بیاورند اینها همه بر اساس تعالیم قرآنی و روایاتی از زندگی حضرت محمد هستند که از نسلی به نسل دیگر منتقل شدهاند.
1. زندگی خانوادگی، گهوارهای برای جامعه بشری و مأمنی امن، سالم و اطمینانبخش برای والدین و پرورش فرزندان.
2. زندگی خانوادگی، نگهبان تمایلات غریزی زن و مرد و هدایتگر این نیرو به مسیرهای سالم.
3. زندگی خانوادگی اصلیترین مکان پرورش فضائل انسانی چون عشق، مهربانی و بخشش.
4. زندگی خانوادگی امنترین پناهگاه در برابر مشکلات و رنجهای درونی و بیرونی.
یکی از جنبههای همواره موثر زندگی خانوادگی اسلامی آن است که استحکام همه این ارکان توسط یک نظام و سیستم ایجاد شده و نباید فراموش کرد که منافع زندگی خانوادگی نه تنها روابط خویشاوندی را در بر میگیرد بلکه شامل خانواده جهانی مسلمانان است.
در اینجا به هریک از این چهار رکن نگاهی دقیقتر میاندازیم.
خانواده، گهوارهای برای جامعه بشری
اینکه خانواده گهوارهایست امن برای اجتماع انسانی به این معنی است که کودکان بعنوان ادامه دهنده نسل بشر باید در آن گرمی و بردباری و محبت را حس کنند و هرگونه رشد و اصلاح ممکن را در سرتاسر تعالیم آن بیابند. برای نیل به این هدف، آنها باید مادری داشته باشند که به امر پرورش فرزندانش نه به عنوان یک شغل نیمهوقت بلکه بعنوان یکی از مهمترین وظایف خود بنگرد و نیز پدری داشته باشند که بعنوان پیشوا و رهبر خانواده و کسی که مسئولیتهای دینی خانواده بر دوش اوست، از اصول و عقاید دینی حمایت کند.
در چنین خانهای که پدر و مادر از وظایف مهم خویش آگاهند و بر این امر واقفند که جهان فردا آن چیزی خواهد بود که آنها از فرزندان خود میسازند، اساس جامعه سالم و بینقص خواهد ماند.
به عقیده من تعلیم و تربیت کودکان شامل دورهای است که از تولد تا بیست سالگی او را پوشش میدهد و این زمانی است که فرزند خانه را ترک میکند و وارد اجتماع میشود آنگونه که روانشناسان امروزه به ما میآموزند این دورانی است که مهمترین تاثیرات خود را بر روی کودک بجای میگذارد. شرایط خانواده باید به گونهای باشد که والدین به هم عشق بورزند و به یکدیگر احترام بگذارند و در مراقبت از فرزندان بسیار صبور و دقیق باشند.
پژوهشهای دانشمندان نشانگر آن است که چگونه ذهن کودک از سنین پایین با گوش دادن به داستانهای ترسناک و مهیج تحت تاثیر قرار میگیرد و از سوی دیگر با شنیدن داستانهای سحرآمیز و افسون که بال درمیآورند و به دنیای تخیلات فرو میروند. و این مسئله زمینه وسیعی را برای والدین در جهت تاثیرگذاری بر فرزندان فراهم میکند. مادران میتوانند داستانهای پیامبران را آنگونه که در قرآن آمده و روایات زیبایی از زندگی حضرت محمد و نیز داستانهایی از قهرمانان تاریخ را برای کودکان بخوانند. آنها با همه عشق و ذوق و بینش خود میتوانند جذابترین و الهامبخشترین داستانها را جمعآوری کرده و در سنین دو تا پنج سالگی که کودکان برای شنیدن چنین داستانهایی بسیار مشتاقند آنها را برایشان بخوانند. از این طریق شخصیت کودک فرم گرفته و معیارهایی در وجود او شکل میگیرند که در طول زندگی او ارزش و اعتبار خود را حفظ خواهند کرد.
علاوه بر این نکات خانواده بهترین مکانی است که میتواند کودک را با وظایف دینی خود آشنا کند بارها دیدهایم که کودک هنگام عبادت میخواهد از پدر و مادرش تقلید کند به او یک جانماز داده میشود و اگرچه ممکن است بار اول بیش از چند دقیقه تاب نیاورد اما خواهد آموخت که چگونه نماز بخواند و به آن نظم و ریتم روزانهای که اسلام در نظر دارد عادت خواهد کرد در مورد روزه گرفتن نیز همین طور است بار اول کودک بیش از چند ساعت طاقت نمیآورد اما به تدریج نیمی از روز و در نهایت یک روز کامل را تحمل خواهد کرد و وقتی بتواند یک روز کامل را روزه بگیرد بسیار به خود مباهات خواهد کرد.
کودک در سنین نوجوانی میآموزد که زندگی در این جهان آزمونی است دشوار و تنها کسانی از این آزمون سربلند بیرون میآیند که با تواضع، معرفت، روشنبینی تسلیم اراده خداوند باشند. با این وجود این یک امر ذاتی در طبیعت انسان و بویژه جوانهای پر انرژی و پر تکاپو است که در جستجوی یک هدف واقعی در زندگی هستند، چیزی که برای آن کوشش و مبارزه کنند قطعاً در زندگی روزمره هرکس یک سری اهداف اولیه مانند گذراندن امتحانات مدرسه، غلبه بر بیماریها، تصدی شغلی مناسب و مفید، یافتن همسری محبوب و پرورش فرزندان، در مقاطع مختلف زمانی وجود دارد. به هر حال همه این دستاوردهای فردی برای یک زندگی استوار و پا برجا ضروری هستند و این آرزوها و جاهطلبیهای سالم میتوانند بسوی اهداف عالیتر حرکت کنند اما روزی که این آرمانها به مسیر صحیح هدایت نشوند به راحتی فرد را در دام نظرات و عقاید عوام فریبانه و بتهای خطرناکی همانند همه ایسمهای شایع از ناسیونالیسم و کمونیسم میاندازد.
اما یک خانواده هوشیار بهترین مدافع و محافظ فرد در مقابل این دامها و در نهایت بهترین ضامن جامعه ژرفاندیش اسلامی خواهد بود. بنابراین اولین و مهمترین رکن زندگی خانوادگی جنبه آموزشی آن است زیرا که در ابعادی وسیعتر از محیط خانواده، با آینده جامعه انسانی مرتبط است.
خانواده نگهبان امیال
خانواده نگهبان و محافظ تمایلات غریزی و طبیعی انسان است حضرت محمد میفرماید ازدواج بخشی از سنت من است هرکس از آن سرپیچی کند از امت من نیست. در آیه 187 سوره بقره نیز آمده: همسران شما پوشش شما هستند و شما پوشش آنها پس با آنها آمیزش کنید.
شیوه تمام و کمال زندگی اسلامی که همواره تمایلات طبیعی انسان را در نظر دارد ازدواج را توصیه میکند و در چند کلام زیبا به ما نشان میدهد که چگونه زن و شوهر باید همچون لباس، پوشش هم باشند و از هم محافظت کنند و چگونه باید در تمایلات غریزی خود در تمایل به داشتن فرزند و در تبادلات عشق و احساس یکدیگر را ارضا کرده و به تکامل برسانند.
خانواده و شکلگیری شخصیت
قرآن درباره فضائل انسانی مانند عشق، مهربانی و بخشش که بعنوان سومین رکن به آن اشاره شد میگوید: ما انسان را به نیکی به پدر و مادرش سفارش کردیم. مادرش او را با تحمل رنج و زحمت باردار شد و با رنج و زحمت او را بدنیا آورد. بارداری و شیر دادن او سی ماه طول کشید تا وقتی که به رشد رسد و چهل ساله شد و گفت: پروردگارا به من توفیق بده تا نعمتت را که بر من و پدر و مادرم عطا کردهای سپاس گزارم و آنچه را که تو میپسندی انجام دهم. نسل را برای من صالح و شایسته گردان که من بسوی تو بازگشتم و تسلیم حکم و نظر تو هستم.(سوره الاحقاف، آیه 15)
در قرآن همچنین آمده:
و پروردگارت فرمان داده که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید اگر یکی از آنها و یا هر دو نزد تو به سن پیری برسند به آنها اف هم مگوی و بر آنان بانگ مزن و پرخاش مکن و با آنان با نرمی و بزرگوارانه سخن بگو از آنان بدقت مراقبت کن و بگو خداوندا آنان را به پاس آنانکه مرا در کودکی تربیت کردند مورد رحمت قرار ده.
این گستراندن بالهای بخشش بر ما هنگامی که کودکی درمانده و ناتوانیم و سپس حمایتهای محبتآمیز از فرزندانمان و سالمندان خانواده که نیازمند کمک ما هستند در سنین بزرگسالی یک لطف و نیکی دو طرفه است. آنگاه که ما در رفتارمان با اعضای خانواده مهربان و صبور باشیم و با فهم و ادراک و دلگرمی با آنها برخورد کنیم همان فضائل را در وجود آنها نیز پرورش خواهد داد و آنگاه میتوانیم به دوام این فضائل در جامعه بشری نیز اطمینان داشته باشیم.
خانواده پناهگاه انسان
در پایان این مبحث باید به چهارمین رکن اشاره کرد. حصار زندگی خانوادگی پناهگاهی است ایمن در برابر مشکلات درونی و بیرونی، در زمانهای که انسانها به هم بیاعتمادند و هرکس تنها به آسایش خود میاندیشد و دیگران را با نگرانیهای خود به زحمت انداختن یک جرم به حساب میآید، تنها کسانی که میدانند حداقل یک پناهگاهی در این دنیا دارند آسوده خاطراند تنها در خانواده است که یک تکه نان برای خوردن یا یک پند آموزنده یک دست یاریگر یا یک بستر خواب در انتظارمان است. تنها خانواده است که میتوانیم مطمئن باشیم در برابر دنیای خارج از ما دفاع خواهد کرد و البته سایر اعضای خانواده نیز از ما انتظار دارند که بهترین صفات خود را در محیط خانه آشکار کنیم. بنابراین خانواده چه برای انسانهای محتاج یاری و چه برای آنکه توانایی کمک به دیگری را دارد نهادی حیرتانگیز است هیچ نهاد اجتماعی دیگری تا بحال نتوانسته چنین مسئولیتهایی را همانند خانواده با موفقیت به انجام برساند.
منبع : خبرگزاری فارس
زندگی خانوادگی در اسلام
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
زندگی خانوادگی در اسلام
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
نسبت های چهارگانه (نسب اربع)
24 آبان 1393, 14:8
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان محبت حضرت زهرا علیه السلام
29 دی 1393, 17:31
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران
این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نمودهاند.
4 تیر 1390, 0:0
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS