مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
گذری بر تاریخ صفویه
4 شهریور 1386, 0:0
زمانی که امین الدین جبرئیل - پدر صفی الدین حلی، سر سلسله خاندان صفویه - زمین های خود را به دنبال حمله حاکم کرج یا (کرجیها) به اردبیل از دست می دهد، لباس دراویش تن می کند.
گذری بر تاریخ صفویه
او سپس راهی شیراز می شود و ده سال در آن جا اقامت می گزیند و از مریدان (کمال الدین عربشاه اردبیلی) که از مشاهیر متصوفه در آن جا بوده، است می شود؛ سپس با دختر کمال الدین ازدواج می کند و دیری نمی پاید که ثروت و دارایی دوباره به او باز می گردد و در (کلخوران) یعنی پایگاه جدید صفویان به زمین های خود دست می یابد. در آن جا همسرش که به پارسایی و محبت اهل بیت شهرت داشته، صفی الدین را به دنیا می آورد صفی الدین یتیم اما نازپرورده رشد یافت، و تصوف که طریقت آن روزگار بود مرام خویش قرار داد و با مشایخ و بزرگان این طریقت ارتباط برقرار کرد، تا این که در گیلان ملازم شیخ ابراهیم زاهد گیلانی شد، و با دختر شیخ ابراهیم ازدواج کرد، صفی الدین اردبیلی در محرم سال (1334 م - 735 ه-) درگذشت، تا این که پسرش (صدرالدین موسی) جانشین او در رهبری دینی و معنوی شد، صدرالدین به عنوان یک رهبر دینی رشد یافت، او چشم به رهبری سیاسی دوخته بود، این اهتمام به رهبری او تا به حدی بود که (اشرف چوپان) حاکم اردبیل را نگران ساخت، وباعث شد وی را تبعید کند و در صدد مسموم کردن وقتل او برآید، به طوری که صدرالدین ناگزیر به فرار به گیلان شد اما سرانجام به دنبال حمله (ارغون بک) وکشته شدن (اشرف) به اردبیل برگشت و در سن قریب به 90 سالگی در سال 794 در آن جا در گذشت. صدر الدین در طریقت صوفیه، از جمله سران و پیشوایان به شمار می رفت و او بود که این طریقت را تثبیت کرد و پایداری بخشید، صدرالدین 59 سال به ارشاد و راهنمایی ترکها پرداخت. تا این که در سال 794 (1393) درگذشت و در مرکز صوفیه در کنار پدرش دفن شد وکار آماده ای را که در آستانه ثمر دادن بود برای فرزندش علاء الدین علی به جای گذاشت آن گونه که به نظر می آید وجود (تیمور) سبب شد که تبدیل جنبش صوفیه به یک انقلاب ظاهرا مسلحانه به تاخیر افتد بنا بر این وی پیوسته لباس سیاه بر تن می کرد تا این که به سیاه پوش ملقب شد. مطلب جدیدی که در مورد (علی سیاه پوش) وجود دارد این است که او در دوران خود برای اولین بار به ذهنش خطور کرد که خوب است از میان مریدانش فدائیانی ظهور نماید و این بیان کننده تحولی بود که در طریقت صفویه در زمینه تشکیلات نظامی رخ داده است. و بعد از گذشت 38 سال از سازمان دهی رهبری دینی معنوی، علاءالدین علی سیاه پوش در قدس در سال 832 ه- (1428) در حالی که از حج باز می گشت درگذشت و همانجا دفن شده و برایش مزار بزرگی ساخته شد و بعد از کشته شدن جنید، فرزندش حیدر سرپرست امور شد، که در آغاز رهبریش، کودکی بی خطر بود اما بعدها جنبش قزلباشها به دست او شکل گرفت. مهمترین چیزی که در مورد حیدر وجود دارد این است که لباس علوی وی سمبل لباس ناصری شد که امرا برای اظهار دوستی و عنایت خود نسبت به این نهضت آن لباس را درخواست می نمودند. این جا بود که (حسن بلند حاکم عراق و آذربایجان آن لباس را درخواست نمود تا او و فرزندانش آن را تن کنند ولی شرایط برای صفویان مهیا گردید و برخلاف انتظار (حسن بلند) پیش رفت و بعد از یک سری ابهامات تاریخی، حیدر در طبرستان نزدیک در بند سال 893 ه- کشته شد، بعد از حیدر فرزندش یار علی نیز کشته شد و بعد از او فرزند دیگرش اسماعیل (در سال 893 ه-) در کاری که اجدادش در آن شکست خورده بودند موفق شد و در سال 905 ه- مقدر شد که به عنوان شاه تاجگذاری کند و بر ایران سیطره یابد و در سال 914 بر عراق و ماوراء النهر سال 918 چیره شود. اسماعیل صفوی در سنین جوانی در 38 سالگی در ماه رجب 930 ه- بعد از آن که برای اولین بار در تاسیس یک دولت شیعی نیرومند موفق شد دار فانی را وداع گفت این دولت نقش مهمی را در زندگی مسلمانان بازی نمود و تاثیر آشکاری در جریان تاریخ اسلام تا عصر حاضر داشته است علمای جبل عامل نقش قابل توجهی در صفویه داشته اند.، زیرا آنان در جلب حمایت صفویه توفیق یافته و از این راه به قدرت اجتماعی - اقتصادی بی سابقه ای دست یافتند.شیعیان ساکن جبل عامل مجبور به ترک سرزمین خود بودند. آنان گروه گروه ازخشم عثمانی ها فرار کرده و از دعوت شاه اسماعیل و شاه طهماسب برای مهاجرت به ایران مشتاقانه استقبال می کردند. “عبدالرحیم ابوحسین” ادعا کرده است که عامل قطعی در مهاجرت عاملی ها به ایران، تلاش هوشمندانه آنان برای جست وجوی پست های مهم مذهبی و شناسایی اجتماعی آنان توسط یک قدرت دولتی بوده است. از سوی دیگر، “جعفر المهاجر”،معتقد است هیچ یک از این اهداف مادی یا انگیزه های اقتصادی تاثیر چندانی بر تصمیم مهاجران به ترک جبل عامل به قصد ایران نداشته است و برای مهاجران، ایران نسبت بهعراق یا مکه هیچ امتیاز خاصی نداشت. این مهاجرات، هجومی جمعی نبوده بلکه هجرت طبقه علمای متخصص وفقهایی بوده است که در ساختارهای سیاسی ممالیک و عثمانی های سنی کنار زده شده ودر معرض اذیت و آزار قرار گرفته بودند. بنابراین، ما هرگاه از “عاملی ها” یاد می کنیم،در واقع علمای جبل عامل، و نه همه جمعیت شیعه منطقه، را درنظر داریم همچنین اجازه دهید تصور نکنیم که جبل عامل از همه علمای خود نیز خالی شد یا آنکه همه علمای باقی مانده ضرورتا با حکومت صفوی یا با هم، هم کاری بی قید و شرط داشته یا با آنمخالف بودند. به درستی می توان گفت، در میان علمای شیعه عرب، عاملی ها هم چون گروهی واحد، نسبت به هم ردیفان عراقی، بحرینی و قطیفیشان، نگرانی کم تری برای همراه شدن با قدرت حاکم و نهادهای سیاسی داشتند. اما درون جامعه اهل علم عاملی،شماری ازعلما به تصدیق قاعده ای اخلاقی درباره علو شان عالمان حاکی از اهمیت پرهیزکاری، زهد و انقطاع از امور دنیوی، ادامه می دادند. تمایل نسبت به این قاعده رامی توان از آثار و نوشته های متعدد عاملی ها استنباط کرد؛ آثاری هم چون: مسکن الفواد عند فقد الاحبه والاولاد، نوشته زین الدین عاملی معروف به شهید ثانی ، نورالحقیقه ونور الحدیقه، از حسین بن عبدالصمد ، تحفه الدهر فی المناظره بین الغ نی والفقر نوشته محمد صاحب المدارک متوفای مع ذلک، این که عدم تمایل برخی عالمان دینی به داشتن تماس با صفوی ها بتواند نشان از موضعی اخباری داشته باشد کاملا تردیدآمیزاست.دو رویکرد نه همواره مانعه الجمع، حکایت از بی رغبتی عالمان شیعی نسبت به پذیرش پست و مقام در حکومت صفوی ها دارد: اول، وفاداری به آن چه که “سعید ارجمند” آن را “آرمان تنفر و تضاد زاهدانه با قدرت سیاسی” توصیف می کند و دوم،جانب داری از یک موضع اخباری کاملا نظام یافته، است.اما اخباری گری تا اواسط قرن هفدهم تبدیل به یک گرایش مشخص و کاملا پروبال دارنشده بود، و از این رو نمی توانست هیچ گونه اثری بر تصمیم علمای جبل عامل به پذیرش یا رد حکومت صفوی داشته باشد؛ برای مثال “حسین بن عبدالصمد” تقریبا طلایه دارجنبش اخباری بود، حال آن که می توان گفت همه تلاش خود را در خدمت به صفوی هامبذول داشت. او در پی نظریات شهید ثانی بر این نکته تاکید داشته که شیوه برهانی اجتهاد” تنها منبع استنباط قواعد و معیارهای فقهی نبوده است و با تقلید از “اسلاف” وقدمای شیعه مخالفت کرد، همان گونه که مدرسی اظهار داشته است، این انتقاد متوجهگرایش اصولی و برهانی بود. در نامه ای که مولی احمد بن محمد اردبیلی معروف به “مقدس اردبیلی از طرف ماموری خاطی نگاشته بود چنین وانمود شده بود که ایشان شاه عباس اول را با عنوان موسس سلطنتی عاریتی مورد خطاب قرار داده است: “بانی ملک عاریه با قطع نظر از این که آقای ارجمند به دلایلی چند، درستی آن نامه را مورد تردید قرارداده است، عبارت “ملک عاریتی” لزوما حکایت از این عقیده ندارد که حکومت دنیوی غصب حق امام یا غصب حق علماست. گرچه تاکید می کنم چندین تن از عالمان شیعه درعصر صفویه، فعالیت سیاسی را به درجه ای پایین تنزل می دادند. مقدس اردبیلی برحسب نگرش اصول گرایانه به فقه شیعه، همانند محقق ثانی و محقق کرکی به شدت به وضع استدلال برهانی برای وصول به آرای فقهی پای بند بود. مشخصه شیوه او استدلال منظم و مستقل ناشی از بینش فقهی خود و چشم پوشی ازآرای عالمان بود. مهم تر این که مقدس اردبیلی در کتاب تفسیرش، زبده البیان، در فصلی با عنوان “امربه معروف و نهی از منکر” حکمی را پیرامون اجتهاد و تقلید بیان کرده که به طور عمده اقتدار روحانیت شیعه را افزایش می دهد. این وضعیت توجه مقدس اردبیلی را به مصلحتی حساس در تجویز قلمرو نفوذ وسیع تر برای عالمان در عرصه سیاسی و نقش تعیین کننده درنظام دینی، آشکار می سازد. شهید اول و شهید ثانی هر چند علمای عاملی ممکن است در مناطق خودشان متنفذ بوده اند، در کشور اصلی خود نسبتا گمنام بودند و درون حوزه های دینی شهرهای بزرگ ممالیک و سوریه عثمانی نقش کم تری بازی می کردند. رابطه تسنن و تشیع همواره در هر مقطع تاریخی در پرتو تغییر و تحولات در سطوح اجتماعی و اقتصادی بازگو شده و شکل می گرفت. منابع بی شماری نشان می دهد که تعدادی از عالمان فعال شیعی با تهدید به شکنجه و مرگ مواجه بودند، چیزی که در واقع سرنوشت دو عالم نامدار شیعه یعنی شمس الدین محمد بن مکی عاملی معروف به شهید اول و شهید ثانی بود. شرایط تاریخی محیط شکنجه و آزار آنان را باید در اختلاف های اجتماعی درون جامعه عاملی در خلال دو دوره متفاوت و نیز در سیاست های مذهبی کلی ممالیک و عثمانی ها در مقابل شیعیان اثنی عشری جستجو کرد. شهید اول: در مورد شهید اول باید گفت: ایشان در محیط دمشق کاملا به عنوان شیخ شیعه شناخته شده بود و همان گونه که شرح حال او حکایت دارد، در همه مکاتب فقهی استادی بسیار موفق بود. شماری از منابع شیعی و سنی روشن می سازد که وی به طور فعال به گسترش و ترویج تعالیم خود در میان شاگردان متعدد عاملی خویش مشغول بوده و نقش اجتماعی قابل ملاحظه ای در جامعه محلی خود داشته است. همین منابع نشان می دهند که، از طرف دیگر، فعالیت های شهید اول با مقاومت و حتی تهاجم برخی گروه های اجتماعی درجبل عامل مواجه شد. تقی الدین جبل الخیامی، زمانی شاگرد شهید اول بوده است اما پندار بر این است که وی بعدها از تشیع اثنی عشری روی گردان شده و موضعی افراطی اتخاذ کرده است شاگرد دیگر شهید یعنی “یوسف بن یحیی” نیز، از نظر منابع شیعی، تشیع اثنی عشری را رها کرده، علیه شهید شوریده و گزارشی با امضای هفتاد نفر از مردم جبل عامل به مقامات دولتی تقدیم کرده است که اینان قبلا به وفاداری به تشیع اثنی عشری تصریح داشته اند وبعدها تبری جسته اند . یک هزار نفر از ساکنان مناطق ساحلی هم چون سیدان و بیروت که در منابع شیعی با عنوان سنی های دروغین (المتسنین) توصیف شده اند نیز اتهامات “ابن یحیی” را بر شهید در گزارش تقدیمی به قاضی بیروت تایید کردند. شهید ثانی: پس از آن در میان علمای عاملی و فعال همواره ترس ازمجازات به دست مقام های مرکزی وجود داشت، این ترس در مورد شهید ثانی حتی آشکار تر بود، او دستکم ده سال پیش از اعدامش در قیافه ای مبدل و ناشناس زندگی می کرد و تلاش می کرد از دید مقام های عثمانی دور بماند وی اوایل کار اجتهادش بسیار اهل احتیاط بود و مجبور بود هویت خویش را پنهان سازد. پس از سال 948ق. به تدریج شهرت یافت و توانست شاگردان ومحققان زیادی را تربیت کند؛ کسانی که او را در علوم اسلامی مرجع می دانستند. عجیب این که نخستین شکایت هایی که علیه شهید ثانی نزد ماموران عثمان برده شد ازسوی هیچ یک از حوزه های آموزشی سنی که وی در آنها شرکت می کرد نبود و نیز از سوی هیچ گروه یا چهره قابل اعتنای سنی در دمشق هم نبود. بلکه شهید ثانی ابتدا از طریق تحریک یک عاملی موسوم به “معروف” که دعوای خود علیه شخصی دیگر را نزد شهید ثانی برده بود تا میان آنان قضاوت کند، مورد توجه مقام های عثمانی واقع شد. معروف از این که رای شهید ثانی به نفع رقیب و طرف دعوای او بود ناخشنود گردیده تصمیم گرفت فعالیت و هویت این حکم را نزد قاضی سیدون افشا کند.شهید ثانی به خاطر اتخاذ آرای فقهی مغایر با مذاهب فقهی چهارگانه سنی، مجرم و بدعت گذار معرفی شد. یادآوری می شود قاضی در پیامی که به شهید ثانی فرستاد او را “سگ رافضی” خطاب کرد، که در نتیجه شهید ثانی تصمیم گرفت - به عنوان وسیله ای برای اختفا جبل عامل را به قصد زیارت در یک کاروان مخفی ترک کند. سلطان با آگاه شدن از قضیه تصمیم گرفت شهید ثانی را به دربار خویش آورد و دستور اقدام مناسب را علیه او بدهد، اینبعد از آن بود که عالمان برجسته سنی از عقاید مذهبی حقیقی شهید ثانی پرده برداشتند. اما ماموری که از سوی سلطان برای جلب شهید از مکه فرستاده شده بود تصمیم گرفت به جای آن که او را به دربارببرد خود، او را در راه بازگشت از زیارت به قتل برساند.
روزنامه رسالت
گذری بر تاریخ صفویه
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
گذری بر تاریخ صفویه
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
ایران
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
نسبت های چهارگانه (نسب اربع)
24 آبان 1393, 14:8
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران
این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نمودهاند.
4 تیر 1390, 0:0
نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی
در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
4 خرداد 1394, 17:28
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS