دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

از دوستی با چه کسانی پرهیز کنیم

No image
از دوستی با چه کسانی پرهیز کنیم امام صادق (ع)‌می‌فرماید:
دوستی حقیقی و واقعی پیدا نمی‌شود مگر این که شرائط آن جمع باشد، هر کس در او این شرائط یا پاره‌ای از آن‌ها باشد او را اهل چنین دوستی بدان، و کسی که این شرایط یا قسمتی از آن را دارا نباشد او را به این گونه دوستی نسبت مده:
1. این‌که آشکار و پنهانش برای تو یکسان باشد.
2. این‌که زینت تو را زینت خود دانسته، و زشتی تو را زشتی خود بشمارد.
3. اینکه ریاست و دارائی رفتار او را نسبت به تو تغییر ندهد.
4. از آن چه توانائی دارد برای به تو دریغ نکند.
5. هنگام بیچارگی و پیش‌آمدهای ناگوار تو را رها نکند.
یکی از بزرگان گوید:
همیشه از رفاقت و همنشینی با سه دسته پرهیز کنید:
1-رؤساء و حاکمانی که زورگو و غافلند
2- قاریان قرآن که از دستورات آن سرپیچی و مسامحه نمایند.
3- صوفیانی که با جهل و نادانی خود مردم را گُمراهی می‌کنند.
امام باقر (ع) فرمود:
پدرم امام سجاد (ع) به من فرمودند:
فرزندم: در نظر داشته باش که با پنج کس همنشین نشوی و همسفر نشوی.
پرسیدم: پدر جان آن‌ها چه کسانی هستند؟
فرمود:
[1] مبادا با دروغگو همنشین شوی، زیرا که او به منزلۀ سرابی است که دور را در نظرت نزدیک و نزدیک را برایت دور جلوه دهد.
[2] زنهار، از هم‌نشینی با فاسق و گنهکار، زیرا که او به یک لقمه یا کمتر از آن تو را بفروشد.
[3] مبادا با شخص بخیل همنشین گردی، زیرا که او مال خود را در سخت‌ترین لحظات از تو دریغ می‌دارد. 4. با احمق و نادان نیز هم‌نشین نشو، چون که او می‌خواهد به تو سود رساند ولی (به واسطه حماقتش) زیانت می‌رساند.
[4] مبادا، با آن کس که قطع رحم می‌کند رفاقت کنی، چون چنین کسی را من در سه جای قرآن ملعون یافتم:
الف) پس آیا امید دارید که هرگاه به سرپرستی کاری گمارده شوید فساد در زمین نکنید و قطع رحم کنید ایشانند که خداوند لعنتشان کرده و گوش‌هایشان را کر و دیدگانشان را کور ساخته
ب) و در جای دیگر فرمود:
آنان‌که بشکستند پیمان و عهد خدا را پس از بستن آن، و قطع می‌کنند آن‌چه را که خدا امر فرموده پیوند شود را (قطح رحم) و فساد کنند در روی زمین؛ پس بر آن‌ها است لعنت بدی و عذاب آخرت.(1)
ج) و نیز می‌فرماید: آنان‌که پیمان خدا را پس از بستنش بشکنند و قطع کنند آن چه را خداوند دستور پیوندش را داده و فساد کنند در زمین.
پس اینان زیانکاران می‌باشند. (2)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

هر يك از نهادهاي جامعه‎پذيري ديني تا چه حد آموزه‎هاي ديني به نوجوانان و جوانان ارائه مي‎كند. ارزيابي جوانان و نوجوانان از اين نهادها و وسايل چگونه است. چرا برخي نهادهاي جامعه‎پذير كننده، در جامعه‎پذيري ديني جوانان موفق و برخي ناموفق‎اند.
خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

تشکیل خانواده و تربیت فرزند در سیره رضوی، مسئله‌ای حیاتی و برنامه‌ای هدفمند است که اگرچه برمبنای مقررات و قوانین قرآنی، روایی و شرعی جامه عمل می‌پوشد، امّا نخستین مایه‌های آن به‌صورت غریزه، محبّت، عاطفه و اشتیاق متقابل زوج...
نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

چرا در اخلاق و تربیت دینی علم و عمل کنار هم هستند و به دانستن برای عمل تأکید شده است؟‏ از نگاه دین، علم و عمل چه نقشی می‌توانند در رشد و پیشرفت معنوی انسان داشته باشند؟
راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

اگر پدر و مادر در برابر تعلیم و تربیت دینی و عبادی کودکان خود مسئولیت دارند؛ حال چگونه می‌توانند علاقه به عبادت را در کودکان خود تقویت کنند؟...
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...

پر بازدیدترین ها

تأثیرات فضای مجازی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی

تأثیرات فضای مجازی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی

این مقاله قصد دارد تا با بررسی آموزه‌های دینی تعلیم‌وتربیت، تأثیرات و راهکارهای تربیتی استفاده از فضای مجازی را مورد پژوهش قرار دهد...
روش‌های تربیت اجتماعی در نهج‌البلاغه و ارائه الگو...

روش‌های تربیت اجتماعی در نهج‌البلاغه و ارائه الگو...

تحقیق حاضر با روش تحلیلی و توصیفی به استناد سخنان گران‌بهای حضرت علی و تحقیقات پیشین در این راستا به بررسی روش‌های تربیت اجتماعی با توجه به آموزه‌های نهج‌البلاغه پرداخته است...
آثارتربیتی دعا ازدیدگاه ائمه اطهار (ع)

آثارتربیتی دعا ازدیدگاه ائمه اطهار (ع)

آثار تربیتی دعا در بعد معنوی عبارتنداز: سلاح مؤمن در برابر امور منفی نفس، برگرداندن قضاى الهی، خداشناسی و خودشناسی؛ و در بُعد روانی عبارتنداز: احساس موفقیت و پیشرفت در زندگی، آرامش قلبی، افزایش عزت‌نفس، تعالی روان‌شناختی و خودشکوفایی معنوی، رهایی از اندوه و گرفتاری‌ها.
نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
رابطه بین تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها

رابطه بین تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها

نتایج نشان می‌داد که بین تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها، رابطه معناداری وجود دارد...
Powered by TayaCMS