دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های علمی آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی

No image
فعالیت های علمی آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی

فعالیتهاى علمى، فرهنگى

مهم ترین فعالیتهاى علمى و فرهنگى آیت الله موسوى اردبیلى در طول ایام اقامت در حوزه علمیه قم عبارت است از:

1 ـ تدریس

وى در طول اقامت در قم به تدریس سطوح عالى حوزه اشتغال داشته است و کتب مکاسب و رسایل و کفایه را بارها تدریس کرد.

2 ـ فعالیت قرآنى

در مدت اقامت در قم، دو روز در هفته با حضور برخى فضلاء مانند شهید بهشتى و شهید مطهرى و... جلسه تفسیر قرآن برگزار مى شد. این برنامه در تمام مدت اقامت ایشان در قم به طور منظم و مستمر ادامه داشت. بعد از مهاجرت از قم نیز توسط سایر اعضاء ادامه یافت و تا به امروز سال 1386هـ ش ادامه دارد. ناگفته نماند ایشان جلسات قرآنى را در طول اقامت در تهران و اردبیل ادامه داد و اکنون نیز یکى از فعالیتهاى اصلى ایشان، قرآن پژوهى و پرداختن به علوم قرآن و تفسیر آن مى باشد که حاصل این مطالعات، گاهى به صورت مقاله در نشریات مختلف منتشر مى شود. معظم له در این باره اظهار مى دارد:

«بعد از بازگشت از اردبیل و اقامت در تهران و اشتغال به تدریس و تبلیغ، پس از چند صباحى با همکارى و همفکرى بعضى از دوستان دیگر مانند شهید بهشتى و شهید مطهرى و چند نفر دیگر، تحقیق در علوم قرآنى را خیلى جدى شروع کردیم و قرار گذاشتیم هر روز سه ساعت خالص بدون کم و کاست در موضوع علوم قرآنى تحقیق کنیم و براى این منظور کتابخانه اختصاصى تأسیس کردیم و این کارها تا سال 1357ش ادامه داشت و در این سال که مبارزات شکل حادترى به خود گرفت وضع من هم به گونه دیگرى شد پس از رحلت امام خمینى رضوان الله تعالى علیه به قم مراجعت کردم و ضمن تدریس درس خارج فقه و اصول، به خاطر علاقمندى شدید به معارف قرآنى، به جلسات تفسیرى ادامه دادم و درضمن مقالاتى هم در این زمینه در هر شماره فصلنامه نامه مفید منتشر مى کنم.»[12]

3 ـ انتشار مجله مکتب اسلام

این مجله که در سال 1337 شمسى به همّت جمعى از فضلاء فعال و روشنفکر حوزه علمیه قم تأسیس شد و مقالات آن نیز به تأیید آیت الله العظمى بروجردى رسیده بود، نقش اساسى در آگاهى دینى جوانان در عصر طاغوت داشت. آیت الله موسوى اردبیلى که از مؤسسان این مجله بود، مقالاتى در آن به رشته تحریر درآورد که از آن جمله مى توان به سلسله بحثهاى «دین از نظر قرآن» و مقالاتى مانند «قرآن یا آفتابى که غروب ندارد» و «طوفان نوح» اشاره کرد. همکارى ایشان با این مجله وزین فقط تا 9 شماره ادامه یافت و پس از مهاجرت از قم، قطع شد.[13]

4 ـ سفرهاى تبلیغى

آیت الله اردبیلى مى کوشید با سفرهاى تبلیغى مانند دیگر طلاب به رسالت تبلیغى اش عمل کند. او در ماههاى رمضان، محرم، صفر به اکثر نقاط کشور ایران سفر مى کرد و مشغول تبلیغ مى شد هنوز هم مردم شهرهاى ارومیه، مشهد، بندر انزلى، بندر کیاشهر، درگز، همدان، اردبیل، بابل، بهشهر و... خاطره شیرین سخنرانیهاى پر شور و پر جذبه ایشان را به یاد دارند.

برگشت به اردبیل

وى از طلاب و فضلاى فعّال و پرتلاش حوزه علمیه قم به شمار مى رفت به گونه اى که کثرت فعالیتهاى علمى، تبلیغى و فرهنگى و سیاسى باعث شد در ماه رمضان سال 1338ش، ضعف و بیمارى بر ایشان غلبه یابد که پس از مراجعات مکرر به پزشکان، تغییر محل سکونت و کاستن از فشار کار به وى توصیه گردید و در پى آن ناگزیر در سال 1339ش به منظور گذراندن ایام تعطیلات تابستانى قم را به مقصد اردبیل ترک کرد.

پس از ورود به اردبیل در تابستان همان سال در مسجد مرحوم حاج میرصالح، مجالس وعظ و تبلیغ تشکیل داد و نسبت به تجدید بنا و تعمیر مدرسه دینى ملّا ابراهیم که در جوار این مسجد قرار داشت، اقدام کرد. با تمام شدن فصل تابستان به رغم میل شدید باطنى جهت بازگشت به قم، اصرار علما و مردم اردبیل باعث شد تا پایان همان سال به طور موقت در اردبیل بماند، ولى نیمه کاره ماندن بسیارى از کارهایى که آغاز کرده بود، باعث شد این اقامت تا سال 1347ش ادامه یابد. به جهت طولانى شدن مدت اقامت ایشان در اردبیل، مناسب است شمه اى از فعالیتهاى این دوره را بیان نماییم.

فعالیتهاى علمى: با اقامت وى در اردبیل، جمعى از طلاب و فضلاى اردبیلى مقیم قم به اردبیل مراجعت کردند در نزد ایشان به فراگیرى سطوح عالى رسایل، مکاسب و کفایه پرداختند. ایشان پس از مدتى، تدریس خارج فقه و اصول و خارج فقه مکاسب و عروة الوثقى را آغاز کرد. اداره حوزه علمیه اردبیل[14]، تجدید بنا و تعمیر و مرمت مدارس دینى، تأمین شهریه طلاب، اعزام طلاب و فضلا جهت تبلیغ به روستاها و شهرها، رسیدگى به اوضاع معیشتى آنان تا حد امکان ازجمله اقدامات ایشان در طول اقامت در اردبیل است.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

هر يك از نهادهاي جامعه‎پذيري ديني تا چه حد آموزه‎هاي ديني به نوجوانان و جوانان ارائه مي‎كند. ارزيابي جوانان و نوجوانان از اين نهادها و وسايل چگونه است. چرا برخي نهادهاي جامعه‎پذير كننده، در جامعه‎پذيري ديني جوانان موفق و برخي ناموفق‎اند.
خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

تشکیل خانواده و تربیت فرزند در سیره رضوی، مسئله‌ای حیاتی و برنامه‌ای هدفمند است که اگرچه برمبنای مقررات و قوانین قرآنی، روایی و شرعی جامه عمل می‌پوشد، امّا نخستین مایه‌های آن به‌صورت غریزه، محبّت، عاطفه و اشتیاق متقابل زوج...
نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

چرا در اخلاق و تربیت دینی علم و عمل کنار هم هستند و به دانستن برای عمل تأکید شده است؟‏ از نگاه دین، علم و عمل چه نقشی می‌توانند در رشد و پیشرفت معنوی انسان داشته باشند؟
راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

اگر پدر و مادر در برابر تعلیم و تربیت دینی و عبادی کودکان خود مسئولیت دارند؛ حال چگونه می‌توانند علاقه به عبادت را در کودکان خود تقویت کنند؟...
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...

پر بازدیدترین ها

تأثیرات فضای مجازی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی

تأثیرات فضای مجازی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی

این مقاله قصد دارد تا با بررسی آموزه‌های دینی تعلیم‌وتربیت، تأثیرات و راهکارهای تربیتی استفاده از فضای مجازی را مورد پژوهش قرار دهد...
روش‌های تربیت اجتماعی در نهج‌البلاغه و ارائه الگو...

روش‌های تربیت اجتماعی در نهج‌البلاغه و ارائه الگو...

تحقیق حاضر با روش تحلیلی و توصیفی به استناد سخنان گران‌بهای حضرت علی و تحقیقات پیشین در این راستا به بررسی روش‌های تربیت اجتماعی با توجه به آموزه‌های نهج‌البلاغه پرداخته است...
آثارتربیتی دعا ازدیدگاه ائمه اطهار (ع)

آثارتربیتی دعا ازدیدگاه ائمه اطهار (ع)

آثار تربیتی دعا در بعد معنوی عبارتنداز: سلاح مؤمن در برابر امور منفی نفس، برگرداندن قضاى الهی، خداشناسی و خودشناسی؛ و در بُعد روانی عبارتنداز: احساس موفقیت و پیشرفت در زندگی، آرامش قلبی، افزایش عزت‌نفس، تعالی روان‌شناختی و خودشکوفایی معنوی، رهایی از اندوه و گرفتاری‌ها.
نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
رابطه بین تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها

رابطه بین تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها

نتایج نشان می‌داد که بین تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانواده‌ها، رابطه معناداری وجود دارد...
Powered by TayaCMS