دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

قاعده امکان

No image
قاعده امکان

كلمات كليدي : قاعدۀ فقهي، امكان، حيض، امور عبادي، شبهۀ موضوعيه، شبهۀ حكميه

نویسنده : حسن رضايي

یکی از قواعد مهم فقهی که اختصاص به امور زنان دارد قاعدۀ امکان می‌باشد این قاعدۀ فقهی عبارت است از

«کل دمٍ یمکن ان یکون حیضاٌ فهو حیض و إن کان اصفر او غیره»[1]

بر اساس این قاعده، هر خونی که از رحم زن در سن حیض (60یا50 -9) سالگی جاری گردد و احتمال داده شود که حیض است چنانچه دلیل عقلی یا شرعی مبنی بر اینکه آن خون حیض نیست، در اختیار ما نباشد، آن خون، حیض به شمار می‌رود مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

مفردات قاعده امکان:

1- حیض: یک ویژگی طبیعی که بر نوع زنان عارض می‌گردد و آن عبارت است از جدا شدن و فرو ریختن مخاط داخل رحم به درون آن است که سبب پارگی و خونریزی رحم و خروج آن از طریق واژن می‌گردد، این خون حیض نام دارد.

2- امکان: واژۀ امکان معانی متعددی دارد بعضی از علما آن را به معنای امکان وقوعی دانسته‌اند و بعضی دیگر امکان قیاسی[2] یعنی بعد از مقایسه جمیع جهات مثل توالی استمرار خون در سه روز و جاری شدن خون بعد از 9 سالگی و رعایت حداقل زمان بین دو حیض و...چنانچه دلیلی بر حیض نبودن آن خون در اختیار نباشد، آن خون حیض می‌باشد.

مستندات قاعده امکان:

فقها برای اثبات این قاعده به دلایلی استناده کرده‌اند که عبارتند از

1- اصل سلامت: با توجه به این اصل و طبیعت زنان، خونی که زن سالم به صورت ماهیانه می‌بیند و منعی برای حیض نبودن آن نباشد حیض به شمار می‌رود. گر چه این استدلال مورد انتقاد علما قرار گرفته است.[3]

2- عرف: اینکه در عرف خونی که زن در سن حیض می‌بیند اگر دلیلی بر حیض نبودن آن نباشد، حیض است چرا که این مفاهیم عرفی هستند که موضوع حکم شرعی قرار گرفته‌اند مثل عدم جواز ورود به مسجد.

3- عدم امکان حکم به حیض بودن خون مشکوک به حیض در صورت نبود این قاعده:اگر قاعده امکان را نپذیریم نمی‌توانیم به حیض بودن خون مشکوک به حیض حکم کرد چرا که غالباٌ برای انسان در مورد حیض یقین حاصل نمی‌گردد و دلیل دیگری همچون اصل و اماره که دلالت بر حیض بودن خون مشکوک باشد در دست نداریم لذا ناچاریم که به این قاعده عمل نمائیم.

4- روایات: در مورد قاعده امکان روایات زیادی در کتب فقها ذکر شده است که روایات مفصلی هستند[4]

از جمله روایات مورد استناد در مورد این قاعده «روایات افطار زن روزه‌دار با رؤیت خون» است که بر طبق این روایات زن روزه‌دار با رؤیت خون باید افطار نماید یعنی اینکه خون دیده شده امکان دارد که حیض باشد و زن روزه‌دار باید آنرا حیض شمرده و آثار آن را بر خود مترتب نماید.

قلمرو قاعده: در مورد قلمرو قاعده اختلاف نظر وجود دارد بسیاری از فقها آن را مختص به شبهۀ موضوعیه دانسته‌اند و بعضی از علما نیز هر دو شبهۀ‌ موضوعیه و حکمیه را شمول این قاعده دانسته‌اند.

بر اساس اینکه قاعده شامل شبهۀ موضوعیه باشد، زنی که خونی را می‌بیند و نسبت به حیض بودن آن شک دارد و مانع شرعی و عقلی بر عدم حیض ندارد، دچار شبهۀ موضوعیه است و می‌تواند طبق قاعده امکان آنرا حیض تلقی نماید. و اگر زنی نسبت به حیض بودن خونی شک نماید اگر شک او ناشی از شک در اعتبار آثاری باشد که شارع بر خون حیض بار نموده است، اگر قاعده را شامل شبهات حکمیه بدانیم، او نیز می‌تواند با عدم مانع شرعی و عقلی برای حیض بودن، آن خون را حیض بداند ولی از آنجا که مستند اصلی قاعده روایات هستند و روایات نیز در مورد شبهات مصداقیه می‌باشد لذا شمول قاعده بر شبهات حکمیه دلیل می‌خواهد.

آثار قاعده امکان: زنی که خود را حائض بداند باید از محرماتی نظیر عبادات مشروط به طهارت، مثل نماز و روزه، طواف و اعتکاف دوری نماید؛ همچنین خطوط قرآن و اسماء خداوند متعال مس نکند و همچنین سوره‌هایی که سجده واجب دارد بنابر بعضی از فتاوی نباید بخواند همچنین به مسجدالحرام و مسجدالنبی نمی‌تواند برود و توقف در مساجد دیگر نیز بر او حرام می‌شود.

مقاله

نویسنده حسن رضايي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

هر يك از نهادهاي جامعه‎پذيري ديني تا چه حد آموزه‎هاي ديني به نوجوانان و جوانان ارائه مي‎كند. ارزيابي جوانان و نوجوانان از اين نهادها و وسايل چگونه است. چرا برخي نهادهاي جامعه‎پذير كننده، در جامعه‎پذيري ديني جوانان موفق و برخي ناموفق‎اند.
خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

تشکیل خانواده و تربیت فرزند در سیره رضوی، مسئله‌ای حیاتی و برنامه‌ای هدفمند است که اگرچه برمبنای مقررات و قوانین قرآنی، روایی و شرعی جامه عمل می‌پوشد، امّا نخستین مایه‌های آن به‌صورت غریزه، محبّت، عاطفه و اشتیاق متقابل زوج...
نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

چرا در اخلاق و تربیت دینی علم و عمل کنار هم هستند و به دانستن برای عمل تأکید شده است؟‏ از نگاه دین، علم و عمل چه نقشی می‌توانند در رشد و پیشرفت معنوی انسان داشته باشند؟
راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

اگر پدر و مادر در برابر تعلیم و تربیت دینی و عبادی کودکان خود مسئولیت دارند؛ حال چگونه می‌توانند علاقه به عبادت را در کودکان خود تقویت کنند؟...
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...

پر بازدیدترین ها

راه‌کارها و شیوه‌های خداشناسی کودکان از نگاه قرآن و حدیث

راه‌کارها و شیوه‌های خداشناسی کودکان از نگاه قرآن و حدیث

با اینکه اسلام به تربیت دینی و اسلامی کودکان بسیار اهمیت داده است، ولی از پرسش‌هایی که کودک درباره خدا می‌کند باید فرار کرد، و هیچ راه‌حلی ارائه نداده است...
تأثیرات فضای مجازی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی

تأثیرات فضای مجازی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی

این مقاله قصد دارد تا با بررسی آموزه‌های دینی تعلیم‌وتربیت، تأثیرات و راهکارهای تربیتی استفاده از فضای مجازی را مورد پژوهش قرار دهد...
نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...
روش‌های تربیت اجتماعی در نهج‌البلاغه و ارائه الگو...

روش‌های تربیت اجتماعی در نهج‌البلاغه و ارائه الگو...

تحقیق حاضر با روش تحلیلی و توصیفی به استناد سخنان گران‌بهای حضرت علی و تحقیقات پیشین در این راستا به بررسی روش‌های تربیت اجتماعی با توجه به آموزه‌های نهج‌البلاغه پرداخته است...
Powered by TayaCMS