دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب ذکرها و لحظه ها

در این کتاب به به اذکار وارده در لحظات مختلف, اهمیت هرکدام از اذکار و آثار روحی و فضیلت هر کدام پرداخته شده است.
کتاب ذکرها و لحظه ها
کتاب ذکرها و لحظه ها

بخش اول این کتاب شرح حال مختصر ملامحسن فیض كاشانی، اساتید و شاگردان و شیوه تصحیح رساله حاضر می پردازد.

در ادامه هشت باب جداگانه تدوین شده و در هر كدام به گوشه ای از اذكار وارده در لحظات مختلف اشاره می كند.

در باب اول با عنوان «در فضیلت ذكر» آیات و روایاتی در اهمیت ذكر آمده است. از جمله در آیه كریمه 41 سوره احزاب آمده است: «یا ایها الّذین آمنوا اذكروا الله ذكرا كثیرا و سبّحوه بكرة و اصیلا» یعنی «ای كسانی كه ایمان آورده اید، خدا را بسیار یاد كنید و صبح و شام او را تسبیح گویید»

«در اذكار اوقات مخصوصه» عنوان دومین باب كتاب است؛ كه در آن به ذكرهای مخصوص هر روز و شب ؛ روزهای مخصوص هفته و ماه های قمری پرداخته شده است. كه به عنوان نمونه به ذكر هنگام تحویل سال ذیلاَ اشاره می شود: «یا محوّل الاحول والاحوال حوّل حالنا الی احسن الحال» یعنی «ای گرداننده سال و حال ها! حال ما را به بهترین حالها دگرگون ساز »

سومین باب تحت عنوان «در اذكار عادت ضروریه»، با ذكر داخل شدن به منزل، ذكر هنگام نشستن و برخاستن، ذكر هنگام فارغ شدن از سخن شروع شده و با ذكرهای هنگام خوابیدن و بیدار شدن و بالاخره ذكر هنگام بیرون رفتن از خانه كه در ادامه می آید، پایان می پذیرد. و جمله ای از آن اذکار این ذکر می باشد «بسم الله آمنت بالله و توكلت علی الله» یعنی به نام یزدان بزرگ ، به یزدان پاک ایمان آوردم و تکیه گاهم اوست.

باب چهارم كتاب «در اذكار عادت مستحبه» است؛ كه شامل ذكرهای مختلف، از جمله: ذكر هنگام گرفتن شارب و ناخن، شانه كردن ریش، نظر در آینه كردن، سرمه كشیدن، روغن مالیدن، سر تراشیدن، پوشیدن جامه، لباس نو پوشیدن، انگشتری به دست كردن و كفش پوشیدن، است؛ آخرین آن، ذكر هنگام كفش كندن چنین است: «بسم الله والحمدُ للهِ الذی رَزَقنی ما اُوقی به قَدَمیّ مِنَ الاذی اللّهم ثَبّتهما علی صراطِكَ و لا تزلّهما عن صراطك السّوی» یعنی «به نام خدایبزرگ و ستایشمر خدایی را سزدكه چیزی را به من روزی كرد كه به وسیله ی آن گامهایخود را از ازرده شدن محفوظ دارم. خداوندا گامهای مرا بر راه خود استوار بدارو از راه راستخود کژمساز!»

باب پنجم «در اذكار طهارت» است؛ كه در آن، به بیست ذكر در مورد آداب بیت الخلاء، وضو ساختن برای نماز و انجام دادن غسل و در آخرین آن ها به ذكر هنگام غسل جنابت و غسل جمعه پرداخته شده است.

«در اذكار سایر عبادات و مهمات»، عنوان ششمین باب كتاب است؛ كه در آن به ذكرهای مخصوص مسجد، قرآن، سجده شكر، تصدّق، سحری خوردن و افطار كردن، مطالعه، شروع به كار بناء خانه، زراعت، ملاقات سلطان، بازار، خریدن بنده و دوابّ، زن نو به خانه آوردن، تولّد فرزند، عقیقه كردن، قربانی كردن، عیادت بیمار و زیارت قبر مؤمن اشاره شده است.

هفتمین باب، با عنوان «در اذكار حوادث»، به ذكرهای مختلف به هنگام برخورد با اهل ایمان، شنیدن اذان، شنیدن نام پیامبر(ص)، چیدن گل، نظر كردن به آسمان، دیدن ماه، عطسه كردن، خوردن آب، مشكل شدن كار، یاد كردن مصیبت، بی خوابی ، بیم از چشم بد و بالاخره ذكر هنگام گذشتن بر مقبره، به صورت ذیل آمده است: «السّلام علی اهل الدّیار مِن المؤمنینَ و المُسلمینَ انتم فَرَطّ و نحن اِن شاء اللهُ بكم لاحقونَ» یعنی «درود بر ساكنان سرزمین بقاء از مومنانو مسلمانان ، شما بر ما پیشی گرفتید و ما اگر خدا بخواهد به شما می پیوندیم»

آخرین فصل كتاب، تحت عنوان «در اذكار سفر»، به بیست و شش ذكر در مراتب مختلف مسافرت اشاره شده است. از جمله آن ها می توان به ذكر هنگام عزم سفر، جدا شدن از یاران، تنهایی در سفر، بیم از دزد و سبُع (درندگان)، رسیدن به پل، كوچ كردن و ذكر هنگام بازگشتن از سفر اشاره كرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

بررسي ميزان اثرگذاري نهادهاي جامعه‌پذیر كننده روي جامعه‌پذیری ديني نوجوانان و جوانان

هر يك از نهادهاي جامعه‎پذيري ديني تا چه حد آموزه‎هاي ديني به نوجوانان و جوانان ارائه مي‎كند. ارزيابي جوانان و نوجوانان از اين نهادها و وسايل چگونه است. چرا برخي نهادهاي جامعه‎پذير كننده، در جامعه‎پذيري ديني جوانان موفق و برخي ناموفق‎اند.
خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

خانواده شایسته و تربیت فرزند درسیره رضوی

تشکیل خانواده و تربیت فرزند در سیره رضوی، مسئله‌ای حیاتی و برنامه‌ای هدفمند است که اگرچه برمبنای مقررات و قوانین قرآنی، روایی و شرعی جامه عمل می‌پوشد، امّا نخستین مایه‌های آن به‌صورت غریزه، محبّت، عاطفه و اشتیاق متقابل زوج...
نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

نقش علم و عمل در رشد دینی انسان

چرا در اخلاق و تربیت دینی علم و عمل کنار هم هستند و به دانستن برای عمل تأکید شده است؟‏ از نگاه دین، علم و عمل چه نقشی می‌توانند در رشد و پیشرفت معنوی انسان داشته باشند؟
راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

اگر پدر و مادر در برابر تعلیم و تربیت دینی و عبادی کودکان خود مسئولیت دارند؛ حال چگونه می‌توانند علاقه به عبادت را در کودکان خود تقویت کنند؟...
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...

پر بازدیدترین ها

راه‌کارها و شیوه‌های خداشناسی کودکان از نگاه قرآن و حدیث

راه‌کارها و شیوه‌های خداشناسی کودکان از نگاه قرآن و حدیث

با اینکه اسلام به تربیت دینی و اسلامی کودکان بسیار اهمیت داده است، ولی از پرسش‌هایی که کودک درباره خدا می‌کند باید فرار کرد، و هیچ راه‌حلی ارائه نداده است...
تأثیرات فضای مجازی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی

تأثیرات فضای مجازی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی

این مقاله قصد دارد تا با بررسی آموزه‌های دینی تعلیم‌وتربیت، تأثیرات و راهکارهای تربیتی استفاده از فضای مجازی را مورد پژوهش قرار دهد...
نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...
روش‌های تربیت اجتماعی در نهج‌البلاغه و ارائه الگو...

روش‌های تربیت اجتماعی در نهج‌البلاغه و ارائه الگو...

تحقیق حاضر با روش تحلیلی و توصیفی به استناد سخنان گران‌بهای حضرت علی و تحقیقات پیشین در این راستا به بررسی روش‌های تربیت اجتماعی با توجه به آموزه‌های نهج‌البلاغه پرداخته است...
Powered by TayaCMS