دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اسماعیل در منابع اسلامی

No image
اسماعیل در منابع اسلامی

كلمات كليدي : اسماعيل در منابع اسلامي

نویسنده : محمد ضياء توحيدي

قرآن، حضرت اسماعیل را شخصیتی بلند مرتبه و از نیکان روزگار می‌شمارد[1]، کسی که خداوند او را بر جهانیان برتری بخشیده بود.[2]

او دارای مقام نبوت بوده است[3] اما همانند بسیاری از پیامبران، (همچون اسحاق و یعقوب) دارای کتاب آسمانی نبوده است.[4]

 

اسماعیل و هاجر در بیابان

حضرت ابراهیم، که از جناب ساره، فرزنددار نمی‌شد با هاجر همبستر گردید و خداوند اسماعیل را به وی عطا فرمود. پس از چندی خداوند به ساره نیز لطف نموده و اسحاق را بدو بخشید.

روزی ساره ملاحظه کرد که اسماعیل، اسحاق را از مکان خویش برداشته و خود به جای او نشسته است.این واقعه بر ساره سنگین آمد و از ابراهیم خواست که هاجر و فرزندش را از خانه بیرون نماید.[5]

به دنبال این واقعه، حضرت ابراهیم دستور یافت تا هاجر و اسماعیل را به سرزمین مکه ببرد.

زمانی که ابراهیم، به دستور خداوند، هاجر و فرزندش را در سرزمین مکه رها نمود، تشنگی بر اسماعیل چیره گشت.هاجر در جستجوی آب بر آمد و به همین خاطر به بالای بلندی‌ای که "صفا" نام داشت رفت و به دنبال کسی گشت تا از وی آب طلب نماید اما کسی را نیافت. سپس از صفا پایین آمده و به طرف "مروه" رفت تا شاید در آنجا کسی را بیابد اما در آنجا نیز کسی را پیدا نکرد.این عمل هفت بار انجام شد تا اینکه خداوند چشمه آب "زمزم" را از جای پای اسماعیل جاری نمود.[6]

 

مقام ساره در روایات اسلامی

اگرچه برخورد ساره با هاجر در روایات مورد نکوهش قرار گرفته است اما باید توجه داشت که جناب ساره در اسلام دارای جایگاهی والاست و در احادیث متعددی، شأن والای وی مورد تأکید قرار گرفته است.[7]

مطابق روایات اسلامی، خداوند، ساره را به خاطر رفتار ناپسندش مورد عقوبت قرار داد.[8]جناب ساره نیز که متوجه اشتباه خویش شده بود از این کار خویش پشیمان گردید و از خداوند طلب بخشایش نمود.[9]

 

بنای کعبه توسط ابراهیم و اسماعیل

قرآن، به اختصار از ساخت کعبه توسط حضرت ابراهیم و فرزندش جناب اسماعیل سخن گفته است.[10]

آنگونه که از منابع اسلامی بر می‌آید، پس از گذشت سالها از حضور هاجر و اسماعیل در مکه، حضرت ابراهیم عازم مکه گردید.در این سفر ابراهیم مأموریت یافت که کعبه را بنیان نهد.ابراهیم به همراه فرزندش اسماعیل، ساختمان کعبه را در محلی که در زمان حضرت آدم، بقعه‌ای آسمانی در آنجا قرار داشت، بنا نهادند.این بقعه در واقعه طوفان نوح به آسمانها برده شده بود و در زمان حضرت ابراهیم، بنای کعبه در محل آن بقعه بنیان نهاده شد.[11]

 

دستور به ذبح کدام فرزند؛ اسماعیل یا اسحاق؟

دستور خداوند به ابراهیم در مورد قربانی کردن فرزندش، مورد قبول یهودیان، مسیحیان و مسلمانان است اما در مورد اینکه ابراهیم مأمور به ذبح کدام فرزندش بوده است مورد اختلاف است.

یهودیان و مسیحیان با استناد به کتاب مقدس بر آنند که ابراهیم، مأمور به ذبح اسحاق بوده است.

در میان مسلمانان در این مسأله اختلاف نظر وجود دارد.شیعیان با استناد به روایات اهل‌بیت و ظاهر آیات قرآن، حضرت اسماعیل را "ذبیح[12]" می‌شمارند. اما در میان اهل سنت در این مسأله اختلاف نظر وجود دارد.

 

دیدگاه شیعه

علامه مغنیه، دانشمند ومفسر برجسته قرآن بر آن است که حضرت ابراهیم مأمور به ذبح اسماعیل بوده است.ایشان، در مورد روایاتی که اسحاق را "ذبیح"معرفی می‌کند، اظهار می‌دارد که این روایات از اسرائیلیات[13]استو ریشه آن را می‌توان در حسادت یهودیان نسبت به فرزندان اسماعیل ارزیابی نمود. ایشان با طرح دلایلی چند و با استناد به سیاق و ترتیب آیات، این دیدگاه را تثبیت می‌نماید.[14]

البته در روایات متعددی نیز بر این نکته تأکید شده است که "ذبیح"، اسماعیل بوده است.[15]

 

دیدگاه اهل سنت

چنانکه اشاره شد، در میان اهل سنت، در این مسأله اختلاف نظر فراوان وجود دارد.

سمرقندی از عالمان اهل سنت دیدگاه بزرگان را در این زمینه نقل کرده است.بنابر برخی نقلها از حضرت علی، کعب، ابن عباس، عکرمه، قتاده، ابوطالب، أبو هریره و عبدالله ابن سلام نقل شده است که ذبیح، حضرت اسحاق بوده است.

اما در مقابل از ابن عباس (در نقلی دیگر)آمده است که اسماعیل، فرزند ذبیح بوده است.همچنین از مجاهد و ابن عمر و محمد ابن کعب نیز همین نظر نقل شده است.

دلیل کسانی که نظر اول را اخذ نموده‌اند، روایات ذکر شده است.در مقابل کسانی که نظر دوم را برگزیده‌اند به ظاهر آیات قرآن و دسته‌ی دیگری از روایات، استشهاد نموده‌اند.[16]

همچنین، از برخی دیگر از بزرگان اهل سنت همانند أبوالطفیل، سعید ابن مسیب، شعبی، یوسف ابن مهران، ربیع ابن انس، کلبی، علقمه و اصمعی نیز همین دیدگاه دوم نقل شده است.[17]

به نظر می‌رسد انتساب یکی از دو نظریه به عنوان نظر قاطع اهل سنت هرگز صحیح نباشد چه اینکه هر دو نظریه در میان مفسران و عالمان بزرگ اهل سنت دارای موافقان و مخالفان بسیاری است.[18]

 

 

 

مطلب مرتبط :

اسماعیل Ishmael

مقاله

نویسنده محمد ضياء توحيدي
جایگاه در درختواره ادیان ابراهیمی - مسیحیت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

از میان کارهای تلویزیونی حسن فتحی، مجموعه روشنتر از خاموشی که به شرح زمانه و اندیشه ملاصدرا می‌پردازد، چندان اسباب شهرت این کارگردان نیست. با آن‌که زمان پخش سریال نامناسب نبود و با آمدن شبکه IFilm هم پخش آن به دفعات تکرا شد، اما این سریال همواره در قیاس با هم‌نژادان خود- یعنی شب دهم، مدار صفر درجه و البته پهلوانان نمی‌میرند- کم‌رنگ و مهجور مانده است!
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

خندوانه یکی از عجیب ترین پدیده‌های رسانه‌ای کشور است که در عرض سه سال حضور نسبتا مداوم خود به یکی از پر طرفدارترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون ایران بدل شده است. تنها برنامه‌هایی مانند خبر ساعت 14 یا خبر بیست و سی را از حیث جذب مخاطب بتوان با این برنامه مقایسه کرد که البته همه می‌دانیم که این مقایسه از جنس قیاس مع الفارق است.
از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

سریال زیر پای مادر از سری چندگانه‌های تلوزیون است که می‌‌کوشد مضمون خانواده را مد نظر خود قرار دهد. با مراجعه به حافظه خود به عنوان مخاطب برنامه‌های تلوزیونی می‌‌توان به سادگی دریافت که موضوع بسیاری از سریال‌ها و مجموعه‌های تلوزیونی در یکی دو دهه اخیر خانواده است.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.

پر بازدیدترین ها

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

«تارانتینو» قهرمان ‌‌‌نهایت بهره برداری در فیلم است. او عناصر خود را در فیلم می‌کارد و با جاه طلبی تمام آن‌ها را تا بالا‌ترین مرحله، بازسازی و اصلاح می‌کند. به همین دلیل است که در لیست فروش فیلم در دو هفته اول اکران، فیلم جانگو با فروش ۲۰ میلیون دلار در رده اول قرار می‌گیرد.
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
مفهوم شادی در خندوانه

مفهوم شادی در خندوانه

موضوع برنامه خندوانه، خنده است. این برنامه یکی از اولین محصولات شبکه نسیم بود. شبکه ای که اساساً برای خندیدن به وجود امده بود. با راه اندازی برنامه خندوانه خیلی زود مشخض شد که شبکه نسیم می تواند یکی از قدرتمندترین شبکه های سیما باشد.
ساخت برنامه خیریه یا سرک کشیدن به حریم شخصی؛ چالش رضایت یا اکراه مهمان در ماه عسل

ساخت برنامه خیریه یا سرک کشیدن به حریم شخصی؛ چالش رضایت یا اکراه مهمان در ماه عسل

ماه عسل سالی یک بار و درست موقع ماه رمضان که انتظار کاسته شدن از تنش‌های فرهنگی و چشم امید به مهربان شدن همه و از جمله صاحبان صدا و تصویر و قلم با یکدیگر افزایش می‌یابد به موضوعی برای مجادله تبدیل می‌شود. به گواهی همان مشاهداتی که سالانه یک بار به تکرار می‌نشینند، مجری و تهیه کننده این مجموعه نیز ارتباط دوستانه‌ای با منتقدان خود برقرار نمی‌کنند.
وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

مجموعه دیوار به دیوار طنزی گیرا، کنایه‌پرداز و قابل تحلیل است. پیداست که هم بازی شدن چندین بازیگر مطرح(در عین موفقیت کارگردان در بازیگردانی مجرب‌های سینما و تئاتر ایران) بر جذابیت و ظرافت کار می‌افزاید. همچنان که کنار هم نشستن اجباری چند خانواده ایرانی در یک ساختمان اعیانی از موضوعاتی است که تحلیل وجوه نمادین آن، منتقدان را به خوانش استعاری از اثر دعوت می‌نماید.
Powered by TayaCMS