دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مصاحبه سنجشی Assessment interview

No image
مصاحبه سنجشی Assessment interview

كلمات كليدي : مصاحبه، تاثير پاسخ، مصاحبه ساخت يافته، مصاحبه ساخت نايافته، روان سنجي

نویسنده : الهام فرحناك

احتمالا یکی از مهم‌ترین روش‌های جمع‌آوری داده‌ها در جریان ارزیابی روانی، مصاحبه‌ سنجشی است. مصاحبه(Interview) گفت‌وگویی است برای دستیابی به اهداف تعیین‌ شده و از یک توالی معین و روشن برخوردار می‌باشد.[1]

مصاحبه، یک آزمون استاندارد نیست بلکه یک ابزار اولیه است برای ساختن فرضیه‌های آزمایشی متناسب با مراجعان.

اهداف مصاحبه

1- به دست آوردن یک تصویر روان‌شناختی از شخص.

2- شناسایی علت مشکلات جاری شخص.[2]

3- تشخیص.

4- صورت‌بندی یک طرح درمانی.[3]

سوابق تاریخی و توسعه

نخستین شکل کسب اطلاعات از مراجعان، از طریق مصاحبه‌ بالینی بوده است. در آغاز، این مصاحبه‌ها در چارچوب پرسش و پاسخ و به شیوه پزشکی انجام می‌گرفت اما بر اثر تاثیر نظریه‌های روان‌کاوی به یک سبک بارزتر و انعطاف‌پذیرتر منجر شد.

1940 و 1950: پژوهش‌گران و متخصصان بالینی در خلال این سال‌ها به بررسی ابعاد مهم مصاحبه پرداختند.

1960: بسیاری از پژوهش‌ها تحت تاثیر عقاید راجرز(Rogers) که بر ضرورت درک کامل عناصر میان‌فردی برای ایجاد رابطه‌ درمانی بهینه تاکید می‌کرد، انجام گرفت.

1970: علاقه به مصاحبه‌های ساخت‌دار افزایش یافت. جانسون (Johnson) و ویلیامز(Williams) نخستین فنون عملی فناوری رایانه‌ای برای جمع‌آوری داده‌های مصاحبه را به کار بردند.

1980: متخصصان، ترکیبی از مصاحبه‌های ساخت‌دار همراه با روش‌های بدون ساخت را به کار بستند.

1990: بر هزینه – کارایی تاکید شده است؛ بدین معنی که پروراندن اطلاعات با صرف کمترین زمان انجام شود. مناقشه بر سر حافظه‌های سرکوب شده، مصاحبه‌گران را مجبور کرد که روشن کنند آیا اطلاعات به دست آمده، معرف حال واقعی مصاحبه‌شونده است.[4]

مصاحبه‌ خوب

1- از نظر متخصصان، هنگامی که بتوان از بیان نگرش کامل و واقعی از سوی مراجع اطمینان حاصل کرد به یک مصاحبه‌ خوب دست یافته‌ایم.

2- از نظر مراجعان، هر اندازه که مصاحبه‌کننده هیجان‌های بیمار را که به طور ناقص گفته شده درک کند، آن مصاحبه، یک مصاحبه خوب است.

وظیفه مصاحبه‌گر، صرفا شنیدن سخنان مراجع نیست، بلکه او باید به تمام حرکات یا تغییراتی که در خلال مصاحبه در صورت یا اجزای بدن مصاحبه‌شونده به صورت ارادی یا غیرارادی ایجاد می‌شود توجه کرده و یادداشت کند و به هنگام جمع‌آوری و تقسیر داده‌ها، تشخیص و درمان، آن‌ها را به کار گیرد. مهرابیان برآورد کرده است؛ پیام دریافت شده 55% به بیان چهره‌ای، 38% به آهنگ صدا و تنها 7% به محتوای آن‌‌چه گفته می‌شود بستگی دارد.[5]

اگر مصاحبه برای تشخیص به کار می‌رود باید این اصل را در نظر گرفت که مجموعه علایم یک بیماری، از فرهنگی بر فرهنگ دیگر فرق می‌کند. به همین ترتیب گروه‌های مختلف با فرهنگ‌های مختلف ممکن است نشانه‌های بسیار متفاوتی از یک بیماری را از خود بروز دهند.[6]

مزیت‌ها و محدودیت‌ها

مزیت‌ها: مصاحبه به پژوهش‌گر اجازه می‌دهد که هدایت جلسه را کاملا به عهده گرفته و عمل مصاحبه را با بصیرت کامل ادامه دهد و در نتیجه اطلاعات مفیدتری جمع‌آوری کند. هم‌چنین می‌توان از طریق ایجاد انگیزه‌ مناسب در آزمودنی، اطلاعاتی را کسب کرد که در هیچ شرایطی امکان دسترسی به آن‌ها میسر نیست و البته مهم‌ترین مزیت مصاحبه، می‌تواند "قابلیت انعطاف‌پذیری" آن باشد.

محدودیت‌ها: به دلیل برقراری تماس‌های شخصی، ممکن است بین مصاحبه‌کننده و مصاحبه‌شونده رابطه‌ عاطفی به وجود آید در نتیجه اطلاعات جمع‌آوری شده توام با اظهار نظرهای شخصی باشند. اشتیاق مصاحبه‌شونده در جلب رضایت مصاحبه‌کننده یا تمایل مصاحبه‌کننده به کشف مواردی که حدس‌های وی را تقویت کنند از جمله عواملی است که می‌تواند دقت اطلاعات جمع‌آوری شده را خدشه‌دار کند. پژوهش‌گران توصیفی، این عوامل را "تاثیر پاسخ" می‌نامند.[7]

هم‌چنین برای پیشبرد یک مصاحبه دقیق نیاز به مطالعه و آموزش زیاد است و مصاحبه‌گر باید در مورد چگونگی اجرای مصاحبه، مطالعه کاملی داشته باشد، حتی بعد از کسب مهارت‌های لازم در سایه تمرین می‌تواند امیدوار باشد که توانایی دستیابی به اطلاعات دقیق و کافی را دارد.[8]

انواع مصاحبه

سبک مصاحبه، به جهت‌یابی نظری مصاحبه‌گر و ملاحظات عملی بستگی دارد که بر این اساس دو گونه مصاحبه شکل می‌گیرد.

1- مصاحبه ساخت‌یافته(مصاحبه بسته): مصاحبه‌ای کاملا هدایت شده و هدف‌نگر است و اغلب، از درجه‌بندی‌ها و فهرست‌های ساخت‌یافته استفاده می‌کند.

2- مصاحبه ساخت‌نایافته(مصاحبه باز): مصاحبه‌ای است که به طرفین مصاحبه امکان می‌دهد تا آزادانه از یک موضوع به موضوعی دیگر تغییر جهت دهند.[9]

تفسیر داده‌های مصاحبه

تفسیر و یکپارچه ‌کردن داده‌های مصاحبه به صورت یک گزارش روانی، ناگزیر به قضاوت بالینی نیازمند است. در تفسیر داده‌های مصاحبه، چند اصل کلی را می‌توان به کار بست:

بعد از آن که فرضیه‌ها پس از مصاحبه، تدوین شد می‌توان داده‌ها را با تعیین این که آیا این فرضیه‌ها به وسیله اطلاعات خارج از مصاحبه تایید می‌شود یا نه، مورد ارزیابی قرار داد. اگر تایید شود، آن داده‌ها حفظ می‌شوند ولی آن داده‌هایی که تایید نشوند حذف می‌شوند.

هم‌چنین می‌توان داده‌ها را به عبارات کوتاه تبدیل کرد و آن‌ها را به یکی از دو حوزه فرآیند که شامل رفتارهای غیرعادی، آهنگ صدا یا سطح تنش می‌باشد و حوزه محتوا که شامل افکار، اشتغال‌های ذهنی، علایق یا رویدادهای مهم زندگی است طبقه‌بندی کرد و سرانجام به توصیه‌های درمانی پرداخت.[10]

مقاله

نویسنده الهام فرحناك

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

از میان کارهای تلویزیونی حسن فتحی، مجموعه روشنتر از خاموشی که به شرح زمانه و اندیشه ملاصدرا می‌پردازد، چندان اسباب شهرت این کارگردان نیست. با آن‌که زمان پخش سریال نامناسب نبود و با آمدن شبکه IFilm هم پخش آن به دفعات تکرا شد، اما این سریال همواره در قیاس با هم‌نژادان خود- یعنی شب دهم، مدار صفر درجه و البته پهلوانان نمی‌میرند- کم‌رنگ و مهجور مانده است!
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

خندوانه یکی از عجیب ترین پدیده‌های رسانه‌ای کشور است که در عرض سه سال حضور نسبتا مداوم خود به یکی از پر طرفدارترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون ایران بدل شده است. تنها برنامه‌هایی مانند خبر ساعت 14 یا خبر بیست و سی را از حیث جذب مخاطب بتوان با این برنامه مقایسه کرد که البته همه می‌دانیم که این مقایسه از جنس قیاس مع الفارق است.
از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

سریال زیر پای مادر از سری چندگانه‌های تلوزیون است که می‌‌کوشد مضمون خانواده را مد نظر خود قرار دهد. با مراجعه به حافظه خود به عنوان مخاطب برنامه‌های تلوزیونی می‌‌توان به سادگی دریافت که موضوع بسیاری از سریال‌ها و مجموعه‌های تلوزیونی در یکی دو دهه اخیر خانواده است.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.

پر بازدیدترین ها

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

«تارانتینو» قهرمان ‌‌‌نهایت بهره برداری در فیلم است. او عناصر خود را در فیلم می‌کارد و با جاه طلبی تمام آن‌ها را تا بالا‌ترین مرحله، بازسازی و اصلاح می‌کند. به همین دلیل است که در لیست فروش فیلم در دو هفته اول اکران، فیلم جانگو با فروش ۲۰ میلیون دلار در رده اول قرار می‌گیرد.
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
در جهان عیاران ; نگاهی به سریال پهلوانان نمی میرند

در جهان عیاران ; نگاهی به سریال پهلوانان نمی میرند

اتفاقات سیاسی و اجتماعی در تاریخ ایران همواره ارتباط نزدیکی با اعتقادات اخلاقی و مذهب داشته است. بسیاری از قیام های محلی برآمده از دیدگاه مذهبی بودند و یا بواسطه حفظ اخلاقیات شکل گرفتند. در ایران، اخلاق گرایی و دین گرایی همپوشانی نزدیکی با وطن پرستی و استقلال ملی دارد. بسیاری از آثار ادبی و سینمایی از «کلیدر» محمود دولت آبادی گرفته تا «هزاردستان» علی حاتمی، بر اساس همین همپوشانی خلق شده اند.
رستگاری در یک‌شنبه | نگاهی به فیلم Silver Linings Playbook

رستگاری در یک‌شنبه | نگاهی به فیلم Silver Linings Playbook

پت در نامه‌ای که بعداز 8 ماه بستری بودن در بیمارستان روانی در اولین سکانس فیلم برای همسر سابقش، نیکی می‌نویسد نگاهی حسرت‌بار به یک‌شنبه‌های از دست‌رفته دارد اما در واپسین سکانس فیلم هیچ نشانی از این دریغ‌ها باقی نمانده...
تا بهشت چقدر راه است ; مروری بر پرونده قضایی سریال 5 کیلومتر تا بهشت

تا بهشت چقدر راه است ; مروری بر پرونده قضایی سریال 5 کیلومتر تا بهشت

ال 1390 با توجه به حال و هوای ماه مبارک رمضان و در ادامه پخش سریال های ماروایی، سریالی به نام 5کیلومتر تا بهشت از شبکه سه سیما پخش می شد که در آن مهدی سلوکی پس از مرگش، در مقام یک روح سرگردان می توانست با استفاده از فرصت روح بودن خود به حل یک چالش پلیسی و یک پروند جنایی کمک کند. این اثر دومین سریال ساخته علیرضا افخمی بود.
Powered by TayaCMS