مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
تمدن بزرگ اسلامی مرهون پیوند با ایرانیان است
13 آذر 1386, 0:0
فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی مشترکات بسیاری دارند که مهمترین وجه آن، گرایش به دین و متافیزیک در تمدن ایران است. پس از ورود اسلام به ایران، برغنای این تفکر و فرهنگ ایرانی افزوده شد و از طرف دیگر حضور ایرانیان در بطن اسلام، باعث کمک به توسعه تمدن اسلامی گردید. تأثیرات متقابل فرهنگ ایران اسلامی موضوع گفتگوی ما با دکتر عبدا... متقی زاده، استاد حوزه و دانشگاه و مؤلف کتاب «تاریخ تحلیلی اسلام» است...
تمدن بزرگ اسلامی مرهون پیوند با ایرانیان است
دکتر عبدا... متقی زاده: تمدن بزرگ اسلامی مرهون پیوند با ایرانیان است فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی مشترکات بسیاری دارند که مهمترین وجه آن، گرایش به دین و متافیزیک در تمدن ایران است. پس از ورود اسلام به ایران، برغنای این تفکر و فرهنگ ایرانی افزوده شد و از طرف دیگر حضور ایرانیان در بطن اسلام، باعث کمک به توسعه تمدن اسلامی گردید. تأثیرات متقابل فرهنگ ایران اسلامی موضوع گفتگوی ما با دکتر عبدا... متقی زاده، استاد حوزه و دانشگاه و مؤلف کتاب «تاریخ تحلیلی اسلام» است . * برای شروع، بفرمایید چه عاملی موجب تعامل دو فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی شد؟ ** با نگاه عمیق به تاریخ اسلام و ایران، می بینیم که بین این دو تمدن مشترکات بسیار زیادی وجود دارد؛ از جمله اینکه در تمدن بزرگ ایرانی گرایش به دین و خدامحوری مشهود است، اما نه بدین صورت که اسلام در تعامل با فرهنگ ایرانیان این تفکر را شکل داد. یکی دیگر از شاخه های تمدن ایرانی، بحث رفتارهای اجتماعی براساس فرهنگ انسانی و دینی است؛ یعنی هنجارهای فرهنگی و رفتاری افراد، هنجارهای انسانی بود، به طوری که می توان گفت: آن بالندگی، فرهیختگی، علم خواهی و انسان خواهی موجود در تمدن ایرانی، در شکل وسیع تر و منسجم تر در تفکر اسلامی وجود دارد. در ادیان دیگر که تحریفاتی صورت گرفته، مقابله با علم را می بینیم اما در اسلام بهترین راه رسیدن به خدا، علم خواهی است. اسلام هیچ گونه تعارضی بین علم و دین مشاهده نمی کند، بلکه اساساً اصول دین ما به واسطه علم و یقین حاصل می شود؛ یعنی بحث توحید، خداپرستی، نبوت، معاد و... باید براساس یقین فردی استوار شود، نه تقلید. اصول فرهنگی تمدن ساز در اسلام، اصولی است که ریشه های آن را در تفکر ایرانی سراغ داریم. در روایات بسیاری هم از قول رسول اکرم(ص) برای ایرانیان داریم که فرموده اند: اگر ایمان به آسمانها و ستارگان معلق شده باشد، اهل ایران آن ایمان را به دست می آورند. و با اینکه «اگر علم معلق برآسمانها باشد (کنایه از راه دور و سخت) ایرانیان آن را به دست می آورند.» یعنی اینکه وجوه تمدنی بشر جنبه انسانی دارد. در فرهنگ ایرانیان هم این وجوه دیده می شود. در اسلام هم بیش از هزار بار در مورد علم، تفکر و تأمل در جهان آفرینش تأکید شده و تأکید اسلام دقیقاً با فطرت انسانی سازگاری دارد. در زمان حکومت ساسانی و هخامنشی، با وجودی که جامعه طبقاتی بود و بعضی از این طبقات اجتماعی می توانستند به تحصیل علم بپردازند، برخی از افراد حاضر بودند تمام سرمایه شان را بدهند تا حکومت اجازه پرداختن آنها به علم و دانش را بدهد. این مسأله توجه ایرانیان را به تحصیل علم نشان می داد. عدالت خواهی و مبارزه با ظلم از جنبه های دیگر تمدن ساز ایرانیان بود و این گرایش در اسلام کاملتر بیان شده، زیرا مهمترین گرایش نظری بشر، بحث مبارزه با ظلم است. در اسلام هم یکی از اصول دینی ما «عدل» است. در تاریخ هم می بینیم که اگر حرکتهایی به نام اسلام اتفاق می افتاد و فقط به جنبه های ظاهری توجه داشت، ایرانیان در مقابل آن می ایستادند. اولین دشمنان حکومت عباسیان و امویان ایرانیان بودند و درجهت ترویج حرکت عدالت خواهانه بیشترین فداکاری را معصومین(ع) داشتند، تا جایی که حضرت رسول(ص) بهترین وسیله ارتباط را «وحدت» معرفی کرد و از این آیه شریفه سخن گفت که: «ای کسانی که ایمان آوردید، آگاه باشید! به زودی مردمی خواهند آمد که بهترین خلایق جامعه هستند، خدا را پرستش می کنند و تواضع پیشه می کنند. پیامبر اکرم(ص) مصداق این آیه شریفه را ایرانیان دانست و فرمود: «ایرانیان از نظر تفکر، به زودی بر همه اقوام پیشی خواهند گرفت. * از این بحث چنین برمی آید که اتصال عمیقی بین دین و ایران وجود داشته است... ** بله مادر مکتب سکولاریسم غربی می بینیم که دین کنار زده شده و آن قدر دامنه اش محدود شده تا به حوزه فردی رسیده است. در تفکر اسلامی، دین و دنیا در طول هم هستند(دین در باطن دنیا و دنیا در باطن دین.) اسلام دینی است که هم به جنبه های مادی بشر توجه دارد و هم به جنبه های معنوی. دین وسیله ای است برای رشد و تکامل، و پیوندی عمیق بین عقل و دین وجود دارد. به قول یکی از جامعه شناسان مسلمان(ابن خلدون) جنبه های دینی و عقلانی بشر با جنبه های انسانی او پیوند می خورد و بدین صورت حرکت تاریخ به تمدن بزرگی تبدیل می شود. تمدن اسلامی در مقابل تمدن قبل از خودش یعنی ایران باستان و روم می ایستد، نه اینکه مبارزه کند، بلکه عناصر منفی و موهوم را از بین برده و تفکر مثبت و پیوند انسان و طبیعت را به وجود می آورد. سنتهای خوب را انتخاب و به فرهنگ خودش تبدیل می کند و جهت می دهد. سنتهای غلط را که سر از شرک درمی آورند کنار می زند و در هنگام برخورد با تفکر ایرانی، به جنبه های طبقاتی جامعه که موجب زجر انسانها در طول تاریخ می شد، بی توجه است و بدین ترتیب زمینه های تکامل و ترقی تمدن خود را مهیا می سازد. * تعامل دو فرهنگ ایرانی و اسلامی، چه تأثیری در رشد فکری ایرانیان داشت؟ ** پیوند بین تفکر ایرانی و تمدن اسلامی، رشد زیادی را در ایرانیان مسلمان ایجاد کرد. در دنیای آن زمان، بیشترین پیشرفتهای علمی از آن ایرانیان بود. مسلمانان ایرانی در تمامی علوم از عقلی، عرفانی، پزشکی، ریاضی، هنر، صنعت و... سرآمد دنیا بودند و علت آن هم به اسلام برمی گردد. چون اسلام خرد و عقل انسان را در تضاد با وحی نمی داند. اسلام بر حضور همیشگی عقل نقاد پرسشگر و حقیقت جو پافشاری می کند و گستره شناخت انسان را بی حد و حصر می داند. اسلام به این بسنده نمی کند که تنها به عقل جمعی محدود باشیم، بلکه عقل بشری را در تعامل وحی می داند. در آیات هم آمده است: (ما نشانه هایی را در طبیعت قرار دادیم، تا به وسیله مطالعه این مظاهر طبیعت، چشم انسان به حضور خدا روشن شود و یکی از امتیازهای اسلام، اجتهاد و عقل روشمند است. حرکت فکری که از روی تقلید باشد، مورد قبول اسلام نیست. * ایرانیان در طول تاریخ چه خدماتی به اسلام عرضه کرده اند؟ ** تاریخ نشان می دهد ایرانیان خدماتی گسترده به اسلام داشته اند. ایرانیان از نظرات پاک الهی برخوردار بودند و در طول تاریخ بزرگترین افتخارات را آفریدند. تمدن بزرگ اسلامی مرهون پیوند با ایرانیان است. وجود دانشمندانی در طب، شیمی، ریاضی، نجوم، علم فلسفه، علوم عقلی و... نشان از این افتخارات دارد. * هنر ایرانی برای غنای خودش چه الهاماتی را از هنر اسلامی گرفت؟ ** چنانکه اشاره شد، وقتی ایرانیان مسلمان با فرهنگ اسلامی آشنا شدند، در بخشهای مختلف ادبی و هنری تحول عظیمی ایجاد کردند. ما در هنر ایرانی تفکر کثرت به وحدت اسلامی را می بینیم؛ مثلاً گنبدهایی ساخته می شود که در نهایت به یک نقطه در سمت بالا ختم می گردد. در علوم ادبی هم به همین صورت است؛ جنبه های ادبی قرآن بسیار بالاست که همه ادیان عرب و غیر عرب در مقابل ادبیات قرآن سر تسلیم فرود می آورند. مثلاً در منظومه های علمی مثل لغت، حرف، عروض، بیان و... تحول عظیمی به وجود آمد و همه به استقلال رسیدند. برخی از مورخان و ادیبان ایرانی مثل یونس بن حبیب، سعدان بن مبارک، ابوعبید مثنی، سیبویه، اخوش و... همه از نحویان ایرانی هستند. در زمینه شعر که اسلام توانایی زیادی به ایرانیان داده، شاعرانی چون فرزدق، ، دعبل خزاعی، کمیت بن زید، کعب بن زید، رودکی، کسایی، سنایی و... از شاعران نام آور این دوره ها هستند. در زمینه هنرهای معماری و تجسمی هم پیوند اسلام و فرهنگ ایرانی بالندگی خاصی ایجاد کرد. اسلام با جنبه های ذوقی و زیبا شناختی مخالف نبود، بلکه «خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد.» وقتی به بناهای تاریخی مثل مسجد جامع الازهر مصر، مساجد امام و شیخ لطف ا... توجه می کنیم، غنای هنرمعماری را بیشتر می بینیم. اختلاف همه فیلسوفان در یونان قدیم بر سر 200 مسأله بود، اما در فضای اسلام به 700 مسأله می رسد یعنی 500 مسأله فلسفی به آن اضافه می شود. فلسفه سیاسی هم به همین شکل. هر چند در دو سده اخیر به این بحث پرداخته می شود. اما در اسلام این فلسفه دیده می شود و در آرای فلسفی فارابی، ابن سینا، این مسأله کاملاً مشهود است. * آنچه از تلفیق دو فرهنگ عظیم اسلامی و ایرانی حاصل شد، تا چه اندازه می تواند ما را در مقابل امواج فکری، حرکتی غرب حفظ کند؟ ** چنانکه گفته شد، پیوند بین اسلام و آموزه های ایرانی، به شکوفایی زیادی در میان ایرانیان مسلمان منجر شد. تفکر سکولاریسم غربی که بین دنیا و دین جدایی می افکند، طرد گردید. دستمایه های توحیدی دست نخورده که در دین اسلام وجود دارد، اگر دوباره بازخوانی شود و ما مسلمانان التزام خودمان را نسبت به ارزشهای الهی نشان دهیم، نباید از تمدن رشد یافته و مادی غرب در هراس باشیم. غربیان هم در حال حاضر به این نکته رسیده اند که از تفکر معنوی محرومند. آنچه در طول تاریخ آمده، رشد و اعتلای ایرانیان را نشان می دهد. اگر بازخوانی تازه ای از تاریخ داشته باشیم، خواهیم دید تمدن بزرگ بشری مرهون تمدن بزرگ اسلامی - ایرانی بوده است. در غرب جامعه شناسانی مثل اگوست کنت به زمینه های رشد ایرانیان اشاره کرده اند. باید گذشته ها را بشناسیم و برنامه ریزی کنیم تا آینده را با هویت دینی اسلامی و تحقق بخشیدن به آمال و آرزوهای انسانی، تا رسیدن به مدینه فاضله بسازیم... * ملیحه پژمان
روزنامه قدس
تمدن بزرگ اسلامی مرهون پیوند با ایرانیان است
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
تمدن بزرگ اسلامی مرهون پیوند با ایرانیان است
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
اسلام
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
ماهیت حاکمیت سیاسی
27 خرداد 1387, 0:0
رابطه ایمان و عمل صالح
در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
13 آذر 1386, 0:0
«جاهلیت» در قرآن
از کلمه «جاهلیت» در چهار سوره مدنى قرآن کریم یاد شده است: آل عمران، مائده، احزاب و فتح. جاهلیت در اصطلاح قرآنى از ریشه جهل به معنى سفاهت، دشمنى، غضب و سبک مغزى مشتق است نه از جهل به معناى نادانى و تباهى و سرگردانى...
31 فروردین 1387, 0:0
روایتی بر سرودن شعر علی ای همای رحمت
آیت الله العظمی مرعشی نجفی بارها می فرمودند شبی توسلی پیدا کردم تا یکی از اولیای خدا را در خواب ببینم . آن شب در عالم خواب , دیدم که در زاویه مسجد کوفه نشسته ام و وجود مبارک مولا امیرالمومنین (علیه السلام) با جمعی حضور دارند .
27 شهریور 1386, 0:0
اولین امام جمعه تهران
18 شهریور 1386, 0:0
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS