دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مرجعیت؛ سد محکم در برابر جبهه کفر و استکبار

مرجعیت با اتکا به درک درست از دوگانه استکبار و استضعاف و با شناخت دقیق از نقشه کفر جهانی در تقابل تمدن غربی در مقابل تمدن اسلامی بزرگترین ضربات را بر استکبار و جبهه کفر وارد ساخته است.
مرجعیت؛ سد محکم در برابر جبهه کفر و استکبار
مرجعیت؛ سد محکم در برابر جبهه کفر و استکبار
حجت‌الاسلام دکتر احمد کوثری مدیر کارگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) در یادداشتی در خصوص فتاوای اخیر مراجع تقلید در حمایت از رهبر انقلاب و تهدیدات ترامپ نکاتی را تبیین کرده است که در ادامه آن را می‌خوانید.

مرجعیت دینی، مهمترین و مقدس‌ترین نهاد مذهبی- اجتماعی اسلامی است که همواره ملجا و پناه مردم در مقابل مستکبران و قلدران عالم بوده است و به فرموده حضرت امام خامنه ای، خطّ مقدّم جبهه‌ی تقابل با تهدیدهای دشمن در عرصه‌های گوناگون یکی از ناشناخته‌ترین ابعاد حوزه‌های علمیّه و کارکرد مجموع علمای دین است. بی‌شک هیچ حرکت اصلاحی یا انقلابی در ۱۵۰ سال اخیر را در ایران و عراق نمی‌توان یافت که علمای دین آن را رهبری نکرده یا در خطوط مقدّم آن حضور نداشته‌اند. این نشانه‌ی مهمّی از سرشت حوزه‌های علمیّه است.

در طول این دوران، در همه‌ی مواردِ سیطره جویی استعمار و استبداد، تنها علمای دین بودند که ابتدائاً وارد میدان شده و در بسیاری موارد به برکت حمایت مردم توانستند دشمن را ناکام بگذارند. هیچکس جز آنان جرئت دم زدن نداشت و یا مسئله را بدرستی درک نمی‌کرد و پس از فریاد علما بود که شاید دیگرانی هم صدایی بلند می‌کردند.

لذا مرجعیت با اتکا به درک درست از دوگانه استکبار و استضعاف و با شناخت دقیق از نقشه کفر جهانی در تقابل تمدن غربی در مقابل تمدن اسلامی، از میرزای بزرگ شیرازی در تحریم تنباکو گرفته که کمر استعمار پیر بریتانیا را شکست تا حضرت امام روح الله که با انقلاب جهانی خود اسلام ناب را بر سر دست گرفته و با شعار نه شرقی و نه غربی ضربات نهایی را بر مستکبران جهانی وارد ساخته و با رهبری داهیانه امام خامنه ای با تشکیل جبهه مقاومت اسلامی گامی مهم در رسیدن به تمدن اسلامی برداشته و اینک با فتوای مرجعی بصیر و آگاه چون حضرت آیت الله مکارم شیرازی در محارب خواندن سران آمریکا و رژیم صهیونیستی بزرگترین ضربات را بر استکبار و جبهه کفر وارد ساخته است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با احساس وظیفه خطیری که بر دوش مرجعیت قرار داده شده بعد از اظهارات سخیف ترامپ رئیس جمهور بی خرد آمریکا و بازنشر برخی سخنان این هتاک توسط برخی سران رژیم جعلی صهیونیستی طی چند خط نوشتند: "هر شخص یا رژیمی که برای ضربه به امت اسلامی و حاکمیت آن، رهبری و مرجعیت را تهدید کند یا (لا سمح الله) تعرّضی نماید، حکم محارب دارد و هرگونه همکاری و تقویت آن توسط مسلمانان یا دولت‌های اسلامی حرام است و لازم است عموم مسلمانان در سراسر جهان این دشمنان را از حرف و خطای خود پشمیان نمایند و اگر متحمل مشقت یا خسارتی شوند، اجر مجاهد فی سبیل الله را دارند، ان شاء الله." و همین چند خط کافی بود تا مرجعیت دینی دیگری چون حضرت آیت الله نوری همدانی هم پا به عرصه بگذارد و پیرو آن بیش از یکصد عالم اهل سنت یکصدا از این فتوا اعلام حمایت نمایند و سران کفر خصوصاً ترامپ و نتانیاهو را مصداق محارب دانسته و موجی از هراس و وحشت در بین سران استکبار جهانی ایجاد شده و این فتوای تاریخی و مقدس بازتاب گسترده ای در دنیا داشته باشد.

از اکانت موساد گرفته تا خبرگزاری‌ها و رسانه‌های معتبری در دنیا مانند: فاکس نیوز، جروزالم پست، واشنگتن تایمز، نیوزویک، اکونومیک، یورونیوز و… تا خبرگزاری‌های معروف عربی مانند الشرق الاوسط و شبکه‌های معاند صهیونیستی_تکفیری مانند شبکه کلمه و شبکه وصال به این فتوای مهم واکنش نشان دادند و اکثر این رسانه‌ها با برجسته کردن این فتوا آن را فتوایی در جهت حذف ترامپ و نتانیاهو عنوان کردند و مجله آمریکایی و معروف نیوزویک در ضمن تحلیلی با هراس تمام، می‌آورد: " این فتوا در پاسخ به یک استفتا (درخواست رسمی) امضا و مهر شده است و از این جهت اهمیت دارد که مستقیماً از ترامپ نام می‌برد و برخلاف فتوای ناموجود علیه سلاح‌های هسته‌ای، این یکی واقعی است."

این بازتاب گسترده بین المللی نشان داد که هنوز مرجعیت دینی نقش برجسته و اصلی را در دنیای اسلام بازی می‌کند و اهمیت فتوای یک مرجعیت دینی چقدر زیاد است که با یک فتوا می‌تواند کمر دنیای کفر را بشکند.

در مضمون این فتوا حکم به محارب بودن سران آمریکا و رژیم صهیونیستی در صورت هرگونه تعرضی به رهبری و مرجعیت، شده است و در اینجا باید کمی توضیح دهیم که محارب به چه کسی می‌گویند و حکم محارب چیست؟

محاربه در لغت از واژه حرب گرفته شده و بمعنای جنگیدن است و از لحاظ حقوقی بمعنای از بین بردن نظم و امنیت با استفاده از اسلحه یا بدون آن می‌باشد. در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲/۰۲/۰۱ در فصل هشتم - بحث محاربه طی ماده ۲۷۹ چنین آمده است: "محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد."

و در ماده ۲۸۲ آن حکم محارب چنین آورده شده است: "حد محاربه یکی از چهار مجازات زیر است:

الف- اعدام

ب- صلب

پ- قطع دست راست و پای چپ

ت- نفی بلد"

مبنای جرم انگاری محاربه آیة ۳۳ سورة مائده است که خداوند متعال در بیان حکم محارب فرموده است:

«ان یقتّلوا اویصلّبوا او تقطَّع ایدیهم و ارجلهم من خلاف، او ینفوا من الارض».

یعنی: محارب را به قتل رسانده، یا به دار کشند و یا دست و پایشان به خلاف یکدیگر بِبُرند و یا به نفی و تبعید از سرزمین (صالحان) دور کنند.

در نتیجه باید گفت ترامپ و نتانیاهو و سران آمریکا و رژیم صهیونیستی که هم با ایجاد جنگ علیه جمهوری اسلامی و برخی مسلمانان منطقه و هم با اظهارت سخیف خود نسبت به ولی امر مسلمین، موجب اخلال در نظم و ناامنی شده اند، محارب بوده و هر مسلمان و فرد آزاده ای باید تا حد توان، حکم محارب را در مورد این محاربین اجرا نماید.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
No image

اخلاق معاشرت اجتماعی، نمونه ای از سبک زندگی اسلامی

نمونه های بسیاری از سیره ی ائمه ی معصوم علیهم السلام درباره ی تشویق و تحریض مؤمنان به دوستی و برادری با هم، ایجاد پیوند برادری و دوستی بین آنها، اصلاح اختلافات و رفع کدورت ها گزارش شده است.
No image

اخلاق معاشرت و ارتباط با خویشاوندان در اسلام

سنّتِ «صله رحم»، از نیکوترین برنامه های دینی در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولی حفظ ارزشهای دینی و سنّتهای سودمند و ریشه دار دینی، از عوامل تحکیم رابطه ها در خانواده ها است. بویژه در مناسبتهای ملّی، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعی و مناسبی برای عمل به این «سنّت دینی» است.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.

پر بازدیدترین ها

No image

ویژگی های خانواده موفق از نظر اسلام

از دیدگاه اسلام انسانها از لحاظ ویژگیها ، توانایی و استعدادها متفاوت از یکدیگر هستند. بر این اساس در نظر گرفتن این تفاوتها را نیز در تربیت فرزندان در خانواده دارای اهمیت می‌داند. از نمونه احادیثی که ذکر شد و هزاران شواهد معتبر دیگر می‌توان به نقش اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام پی برد. اسلام سعادت و شقاوت فرد را تحت تاثیر خانواده چه در دوران قبل از تولد و چه بعد از تولد می‌داند.
No image

تعریف خانواده و مراحل تحول خانواده

روان شناسان برای گروههای اجتماعى، مراحل تحولى را در نظر مى گیرند که از شکل گیری تا انقضای گروه را در بر مى گیرد. خانواده نیز مراحل متعددی را در گذر زمان تجربه مى کند و مى توان هر خانواده مفروض را در یکى از این مراحل در نظر گرفت. خانواده یک واحد اجتماعى ایستا نیست، بلکه فرآیندى از تغییر مداوم است.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.
No image

تحکیم خانواده از دیدگاه اسلام

حکمت غایی تشکیل خانواده و هدف نهایی اسلام از این همه تاکید بر تشکیل و تحکیم و تداوم آن، گسترش ارزشهای انسانی، انتشار آرمان‌های توحیدی و سرانجام، جهانی شدن اسلام است، و بقای نسل انسان، در واقع، مقدمه برای رسیدن به این هدف بزرگ است
No image

سبک زندگی در خانواده اسلامی

مفهوم «سبک زندگي» از جمله مفاهيم علوم اجتماعي و علم جامعه شناسي و مردم شناسي است که اخيراً و در دهه اخير بسيار مورد توجه عالمان علوم اجتماعي و مديران فرهنگي قرار گرفته است؛ سبک زندگي معنايي است که از به هم تنيدگي و پيوند و نظام وارگي و شبکه اي بودن عوامل متعددي که در شيوه هاي زندگي يا اقليم هاي زيستن انسان تأثير مي گذارند، به وجود آمده است.
Powered by TayaCMS