دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

زبان و انواع آن در کودکان Language and its types in children

No image
زبان و انواع آن در کودکان Language and its types in children

كلمات كليدي : معناشناسي، واج، بيش گستري، كم گستري، زبان مجازي، آگاهي فرازباني، روان شناسي رشد.

نویسنده : هانيه بشارتي

فرآیندهای عالی ذهن انسان را باید به صورت سیستم‌های پیچیده کارکردی(complex functional system) نگریست که منشا اجتماعی ـ تاریخی دارند و از لحاظ ساختار به یاری عامل واسطه‌ای(یعنی وسیله کمکی زبان، به عنوان ابزاری مناسب) نیازمندند و از لحاظ شیوه عملکرد، خودنظم‌بخش(self regulating) هستند.[1]

تمام جوامع انسانی دارای زبان هستند. زبان، بارزترین خصوصیت آدمی است و چهار عملکرد اساسی دارد: امکان انتقال مفاهیم را میسر می‌کند؛ درک اجتماع و فرهنگ را برای انسان امکان‌پذیر می‌کند؛ کمک به برقراری روابط اجتماعی می‌کند؛ به انسان کمک می‌کند تا امور را در مقوله‌های زبانی طبقه‌بندی کند. کارکرد اصلی زبان، برقراری ارتباط با دیگران(تبادل افکار) بوده و مهم‌ترین نقش را در کیفیت اجتماعی شدن و ارتباط‌های میان افراد ایفا می‌کند.

کودکان به کمک زبان، نیازها، حالات درونی و نگرش‌هایشان را به دیگران تفهیم می‌کنند. زبان به کودکان کمک می‌کند تا فرهنگ و جامعه خود را بشناسند.[2]

رشد زبان

کودکان به سرعت حیرت‌آوری زبان می‌آموزند، بخصوص پس از گفتن اولین کلمات و معمولا اولین کلمات را در اواخر نخستین سال زندگی به زبان می‌آورند. همچنان‌ که کودکان به قواعد نحوی(ترکیب کلمات و تشکیل جمله) جمله‌ها تسلط می‌یابند، درکشان از معنای کلمات و جملات(معناشناسی) نیز به سرعت افزایش می‌یابد و از آنچه می‌گویند و درک می‌کنند می‌توان فهمید که واژه‌های بیشتری می‌دانند.

مرور کوتاهی بر رشد زبان

ـ 4 تا 8 ماهگی: غان‌وغون کردن.

ـ حدودا 12 ماهگی: اولین کلمات قابل فهم.

ـ 18 ماهگی: ترکیبات دو کلمه‌ای.

ـ 24 - 30 ماهگی: بیان جملات طولانی‌تر و پیچیده‌تر با توضیح بیشتر (کودکان با هم گفتگو کرده و به ندرت جملات ساده‌ای رد و بدل می‌کنند، ولی همیشه مستقیما به هم پاسخ نمی‌دهند).

ـ 4 سالگی: بیان کودک طولانی‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. مکالماتی که در آن گفته‌های مربوط به هم دیده می‌شود با مکالمات بزرگسالان شباهت دارد.[3]

بیش‌گستری و کم‌گستری

معنایی که کودکان به کلمات نسبت می‌دهند، غالبا با معنایی که بزرگسالان به کلمات نسبت می‌دهند تفاوت دارد. آنان بعضی از کلمات را بیش‌گستری(overextension) می‌کنند. بسیاری از کودکان به هر مردی که می‌بینند می‌گویند بابا.

بعضی از کلمات، کم‌گستری(under extension) می‌شوند، یعنی به معنای محدودتری به کار می‌روند. بیش‌گستری در تولید گفتار، بیشتر معمول است تا در درک مفهوم و معمولا مدت محدودی دارد و همین که کلمات جدیدی وارد واژگان کودک می‌شود از بین می‌رود.

زبان مجازیFigurative language

کودکان تا 3 سالگی برای نامیدن امور واقعی در جهان پیرامونشان معنای واقعی کلمات را به کار می‌گیرند و می‌فهمند که وقتی دیگران حرف می‌زنند معنای دقیق حرفشان چیست، ولی بین سه و چهار سالگی، کودکان معنای مجازی یا غیرواقعی عباراتی مانند "لباس‌هایم دوستانم هستند" یا "ابرها مثل بستنی قیفی هستند" را می‌فهمند. توانایی درک این گفته‌های مجازی و دارای استعاره(metaphor)، وقتی که کودک آماده رفتن به مدرسه می‌شود، بیشتر می‌شود.

آگاهی فرازبانی Metalinguistic awareness

به معنی آگاهی از زبان است به عنوان موضوعی که می‌توان درباره آن فکر کرد، آن را فهمید و درباره آن حرف زد. گفتار کودکان چهار یا پنج‌ساله نمایان‌گر تسلط زیاد آن‌ها بر قواعد پیچیده دستور زبان و معناست. کودکان تا چه حد از این قواعد آگاهی دارند؟ این توانایی "آگاهی فرازبانی" نامیده می‌شود. زبان به خودی خود موضوعی می‌شود که کودک در مورد آن فکر می‌کند، در پی فهم آن است و درباره آن حرف می‌زند. همین که آگاهی فرازبانی کودک بیشتر می‌شود، ابهام در زبان را درک کرده و می‌فهمد که کلمات، عبارات یا جملات خاص ممکن است در زمینه‌های متفاوت، معانی گوناگون داشته باشند. ابهام در زبان و توانایی در درک معانی مختلف کلمات، زمینه را فراهم می‌کند تا کودک بتواند استعاره و لطیفه بسازد.[4]

کودک پیوسته در جریان تبادل با بزرگسالان، رشد می‌یابد. حتی روابط او با اشیاء، به واسطه روابط او با بزرگسالان صورت می‌گیرد. آن‌گاه که کودک از طریق یادگیری زبان، سازمان بخشیدن به رفتار خود را آغاز می‌کند؛ کارکردهای عالی ذهنی پدیدار می‌شوند. این کارکردها منشاء اجتماعی داشته و به وسیله زبان به وجود می‌آیند.[5]

مقاله

نویسنده هانيه بشارتي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

خطبه 236 نهج البلاغه : ياد مشكلات هجرت

خطبه 236 نهج البلاغه موضوع "ياد مشكلات هجرت" را مطرح می کند.
No image

خطبه 237 نهج البلاغه : سفارش به نيكوكارى

خطبه 237 نهج البلاغه موضوع "سفارش به نيكوكارى" را بررسی می کند.
No image

خطبه 238 نهج البلاغه بخش 1 : وصف شاميان

خطبه 238 نهج البلاغه بخش 1 موضوع "وصف شاميان" را مطرح می کند.
No image

خطبه 240 نهج البلاغه : نكوهش از موضع گيرى‏ هاى نارواى عثمان

خطبه 240 نهج البلاغه موضوع "نكوهش از موضع گيرى‏ هاى نارواى عثمان" را بررسی می کند.
No image

خطبه 241 نهج البلاغه : تشويق براى جهاد

خطبه 241 نهج البلاغه به موضوع "تشويق براى جهاد" می پردازد.

پر بازدیدترین ها

No image

خطبه 228 نهج البلاغه : ويژگى‏ هاى سلمان فارسى

خطبه 228 نهج البلاغه موضوع "ويژگى‏ هاى سلمان فارسى" را مطرح می کند.
No image

خطبه 27 نهج البلاغه بخش 3 : مظلوميّت امام عليه السّلام، و علل شكست كوفيان

خطبه 27 نهج البلاغه بخش 3 به تشریح موضوع "مظلوميّت امام عليه السّلام، و علل شكست كوفيان" می پردازد.
No image

خطبه 51 نهج البلاغه : فرمان خط شكستن و آزاد كردن آب فرات‏

خطبه 51 نهج البلاغه موضوع "فرمان خط شكستن و آزاد كردن آب فرات‏" را بررسی می کند.
No image

خطبه 156 نهج البلاغه بخش 4 : خبر از فتنه‏ ها و شهادت خويش

خطبه 156 نهج البلاغه بخش 4 موضوع "خبر از فتنه‏ ها و شهادت خويش" را بیان می کند.
Powered by TayaCMS