دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

خلقت بهشت و جهنم (پرسش و پاسخ)

آیا بهشت و جهنم در حال حاضر برای پاداش و جزای نهایی اعمال انسان‌ها وجود دارد یا خیر؟ اگر جواب مثبت است مکان آن در کجا قرار دارد؟
خلقت بهشت و جهنم (پرسش و پاسخ)
خلقت بهشت و جهنم (پرسش و پاسخ)

خلقت بهشت و جهنم (پرسش و پاسخ)

روزنامه کیهان

تاریخ انتشار: 23 اسفند ماه 1396

پرسش:

آیا بهشت و جهنم در حال حاضر برای پاداش و جزای نهایی اعمال انسان‌ها وجود دارد یا خیر؟ اگر جواب مثبت است مکان آن در کجا قرار دارد؟

پاسخ:

مسئله‌ای از قدیم میان متکلمین مطرح بوده و آن این است که آیا بهشت و جهنم مخلوقند، یعنی الان وجود دارند، یا اینکه بعدها خلق می‌شوند؟ بزرگان شیعه بالخصوص، می‌گویند که «اعتقادنا ان الجنه و النار مخلوقان» اعتقاد این است که الان هم بهشت و هم جهنم وجود دارد و خلق شده است. ولی در عالمی دیگر است، در حال حاضر وجود دارد، ولی از ما مخفی است.

در این زمینه هم آیات و هم روایات زیاد داریم. دلیلش از آیات قرآن کریم یکی همین است «و از لفت الجنه للمتقین، و برزت الحجیم للغاوین» بهشت نزدیک می‌شود به متقیان و جهنم آشکار می‌شود برای گمراهان. (شعراء- 90 و 91)

در آیه دیگری، تعبیر قرآن کریم این است: و برزت الجیم لمن یری» و جهنم برای هر بیننده‌ای آشکار می‌گردد. (نازعات - 36)

همچنین در سوره تکاثر آیات 5 و 6 خداوند می‌فرماید: کلا لوتعلمون علم الیقین، لترون الجحیم» چنان نیست (که شما خیال می‌کنید) اگر شما علم الیقین به آخرت داشتید (افزون طلبی، شما را از خدا غافل نمی‌کرد)، قطعاً شما جهنم را می‌دیدید. و بعضی دیگر آیه «وان جهنم لمحیط بالکافرین» را هم یک دلیل گرفته‌اند. این آیه شریفه قرآن می‌فرماید: «همانا جهنم به کافران احاطه دارد» (توبه- 49- عنکبوت- 54) نمی‌گوید: جهنم در آینده احاطه پیدا می‌کند. (آشنایی با قرآن، شهید مرتضی مطهری(ره)، ج 11، ص 272)

بهشت و جهنم از دیدگاه روایات

«هروی» به امام رضا(ع) عرض می‌کند: یابن رسول‌الله، آیا بهشت و جهنم هم اکنون آفریده شده‌اند؟ امام فرمود: «عم وان رسول‌الله(ص) قد دخل الجنه و رأی النار لما عرج به الی السماء» بله هنگامی که رسول خدا به آسمان عروج کرد، وارد بهشت شد و جهنم را دید. (بحارالانوار، ج 8، ص 119)

در روایت دیگری پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: بر در بهشت، دو هزار سال قبل از اینکه خداوند آسمان ها و زمین را بیافریند، نوشته شده است: لا اله الا الله، محمد رسول‌الله (همان، ص 131)

گرچه بهشت و جهنم هم اکنون موجود است، ولی اعمال آدمیان در شکل‌دهی به برخی از خصوصیات و ویژگی‌های آنها نقش دارند. در روایتی می‌خوانیم که هرگاه مؤمن ذکر «لاحول و لا قوه الا بالله» می‌گوید: یک درخت در بهشت غرس می‌شود. (همان، 149)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

جنگ، حمله آمریکا و موقعیت عبودیّت

جنگ، حمله آمریکا و موقعیت عبودیّت

یادداشت | رضا طراوت

سرایدار

سرایدار

یادداشت | سعید احمدی

زندگی در تظاهر اجتماعی زنان

زندگی در تظاهر اجتماعی زنان

یادداشت | حبیب‌الله اسداللهی

زندگی در تظاهر اجتماعی زنان

زندگی در تظاهر اجتماعی زنان

یادداشت | حبیب‌الله اسداللهی

No image

فرزند خواندگی

پر بازدیدترین ها

آداب و شیوه های سخن گفتن از نگاه قرآن

آداب و شیوه های سخن گفتن از نگاه قرآن

سخن گفتن آداب و شیوه‌هایی دارد که می‌تواند تأثیر کلام را دوچندان کند و شخص را به اهداف و مقاصد خویش برساند؛ زیرا سخن گفتن دارای اهداف و مقاصد چندی است که یکی از مهم‌ترین آنها پس از تفهیم دیگران و ابراز مافی الضمیر، تأثیرگذاری بر مخاطب و شنونده و برانگیختن همراهی و همدلی وی می‌باشد.
تزلزل و دودلی ʁ) (پرسش و پاسخ)

تزلزل و دودلی (1) (پرسش و پاسخ)

تردید، دودلی و تزلزل چیست و چه آثاری در زندگی فردی و اجتماعی انسان دارد و راهکارهای از بین بردن این رذیلت کدام است؟
شخصیت و حقوق زن از منظر اسلام

شخصیت و حقوق زن از منظر اسلام

امروزه یکی از پرکاربردترین ابزارهای نظام سلطه بر علیه نظام اسلامی، دستاویز قراردادن حقوق زنان و متهم‌کردن جمهوری اسلامی به نقض آن است.
علم دینی تنها شرعیات و حدیث نیست

علم دینی تنها شرعیات و حدیث نیست

برخی علم دینی را به شکل ظاهری آنچه در کتب مذهبی آمده، محدود می‌کنند و برخی دیگر اساساً منکر آن شده و در نهایت به مباحث شرعی یا شرعیات بسنده می‌نمایند.
مرگ احزاب و طغیان اعتراضات

مرگ احزاب و طغیان اعتراضات

مشارکت دادن مردم در تعیین سرنوشت خویش، راز توسعه پایدار و دموکراسی ماندگار در نظام‌های سیاسی است.
Powered by TayaCMS