دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

دام شیطان

بهشت در لا به لای ناراحتیها و دوزخ در لا به لای شهوات پیچیده شده است. (برگرفته ازمبادی اخلاق در قرآن: آیت الله جوادی آملی)
دام شیطان
دام شیطان

قال علی علیه السلام

انّ الجنةَ حُفّتْ بالمکاره، وانّ النّارَ حُفّتْ بالشهوات

(نهج البلاغه، خطبه 176)

بهشت در لا به لای ناراحتیها و دوزخ در لا به لای شهوات پیچیده شده است.

توضیح :

دام شیطان

در روایات اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) از تعلّقات مادّی به عنوان دام و وسیله صید، و از بسیاری از گناهان به عنوان "مصائد" یا "حبائل" شیطان یاد شده است؛ یعنی، گناهان دامهایی است که شیطان به وسیله آنها انسانها را شکار می کند و بندها و طنابهایی است که با آنها انسانها را به بند می کشد و البته طنابها هم رنگارنگ و ضخیم و نازک است و شیطان هر کسی را با نوع خاصّی می فریبد. اگر ایمان کسی قوی باشد، با طناب ضخیم و اگر ضعیف باشد، با طناب باری او را به بند می کشد.

به هر تقدیر گناه دام است و برای این که پرنده ای را در دام، گرفتار کنند دانه ای در دام می ریزند و زرق و برق و جاذبه به آن می دهند و از این رو در نصوص دینی آمده است: "حفّت النّار بالشّهوات"[1]: آتش جهنّم با لذّتها و شهوتها پیچیده و درهم آمیخته است؛ به این معنا که، درون، دام آتش و بیرون، جام شهوت است و انسان به طمع جام شهوت به دام شعله می افتد. چنان که: "حفّت الجنّة بالمکاره"[2]بهشت با سختیها پیچیده است؛ یعنی بهشت در درون سختیها وجود دارد، درون، دام محَبّت و بیرون، جام محنت است. بنابر این دامهایی که در رسالة الطّیر بدانها اشاره شده است مسبوق به تعبیرهای موجود در نصوص دینی سابقه دارد.

    منبع :برگرفته از تفسیرموضوعی قرآن کریم – مبادی اخلاق در قرآن –تالیف : آیت الله جوادی آملی صص 318-319
    پی نوشت:
  • [1] . نهج البلاغه، خطبه 176.
  • [2] . همان

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

هویت زنانه در تندباد تاریخ

هویت زنانه در تندباد تاریخ

✍️ سعید احمدی
سگ کی؟

سگ کی؟

✍️ سعید احمدی 
کارهای کثیف

کارهای کثیف

✍️ سعید احمدی 
الهیات جنگ...

الهیات جنگ...

یادداشت

پر بازدیدترین ها

عن ام البنین (علیها السلام): «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»

عن ام البنین (علیها السلام): «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»

حضرت ام البنین (علیها السلام): «از ابا عبدالله الحسین (ع) به من خبر بده! …فرزندانم و تمام کسانی که زیر آسمان کبودند، همه به فدای ابا عبدالله الحسین (ع) باد!» (منتهی المقال، ج 2، ص 70؛ تذکره الشهداء، ص 443)
قال رسول الله (صلی‌الله علیه‌ وآله وسلم): «یا سلمان! مَنْ اَحَبَّ فاطمه ابنتی فهو فی الجنّة معی...»

قال رسول الله (صلی‌الله علیه‌ وآله وسلم): «یا سلمان! مَنْ اَحَبَّ فاطمه ابنتی فهو فی الجنّة معی...»

رسول خدا (صلی‌الله علیه وآله وسلم) فرمود: «ای سلمان! کسی که فاطمه دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است...» (فرائد السمطین، ج2، ص 68)
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
No image

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»

پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
Powered by TayaCMS