دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اهمیت دعا کردن در ماه رمضان

No image
اهمیت دعا کردن در ماه رمضان

فاطمه محمدی

یکی از سخت‌ترین کارها، برای بسیاری از ما، درخواست چیزی از دیگران است. آنقدر گاهی این درخواست‌ها سخت می‌شوند که حتی حاضر نیستیم از پدر و مادرمان هم ‌چیزی طلب کنیم، چرا که یک حس منفی ناتوانی به ما دست می دهد که از برآوردن نیاز خود عاجزیم.

و این حس واقعا عذاب‌آور است، چرا که ما خودمان شاهد هستیم که وقتی کسی مرتبا از ما چیزی می‌خواهد، به طور مکرر پول قرض می‌خواهد، یا مدام از وقت و انرژی ما مطالبه دارد و هر خواسته دیگری به مرور زمان ارزش و اعتبار آن شخص برای ما زیر سوال می‌رود و دیگر احترام سابق را برای او قائل نیستیم و این یک واکنش ناخودآگاه است.به همین خاطر خداوند متعال ما را از درخواست از دیگران و زیر پا گذاشتن عزّت نفسمان برحذر داشته است، (بحارالأنوار: 96/158/37)؛ روزى رسول خدا(ص) به اصحاب خود فرمود: با من بیعت كنید بر اینكه چیزى از مردم نخواهید. از آن پس، اگر چوبدست كسى از دستش مى افتاد، خودش [از مركب] پیاده مى‌شد و آن را برمى‌داشت و به كسى نمى گفت آن را به من بده. (البته اینها به معنی این نیست که اگر کسی چیزی از ما خواست دریغ کنیم، این هشدار برای این است که بیاموزیم عزّت نفسمان را به هر قیمتی حفظ کنیم.) اما در این عالم خاکی و در این زمانه مرگ معرفت‌ها و مرام‌ها، کسی هست که دست رد به سینه هیچ کس نمی زند، هم توانش را دارد، هم ثروتش را، هم قدرت و هم مهربانی و دلسوزی لازم را ....او ثروتی دارد که هرگز تمامی ندارد، قدرتی دارد که هیچ قدرتی بالاتر از او نیست. از او هرچه خواسته شود اجابت می‌شود، هرچه در توان کسی از بنی بشر نیست از او برمی‌آید و مهمتر از همه این است که اگر هزاران بار از او درخواست کنیم، نه تنها ارزشمان را از دست نمی‌دهیم، بلکه برای او عزیزتر و محترم‌تر خواهیم شد.در جایی که می‌فرماید: (الفرقان، 77)؛ بگو اگر دعاى شما نباشد پروردگارم هیچ اعتنایى به شما نمى‌كند. و این ارزش گرفتن از دعا، به خاطر ایمان و توجهی است که ما به آفریدگارمان داریم، از خلق او روی گردانیم و به او رو می‌کنیم، این دعا به ما ارزش می‌دهد، چون نمادی است از ایمان، بنابراین دعا نه تنها نیاز ما را برطرف می کند که به ما ارزش هم می دهد.

مراتب دعا

دعا یک عبادت است؛ عبادتی از روی عجز و نیاز، اما این عبادت مراتبی دارد که اگر ما بدانیم، باعث رشد معنویمان خواهد شد. وقتی ما بیاموزیم که در این عالم، برگی بدون اجازه خداوند از جای خود نمی‌جنبد و هیچ مخلوقی توان این را ندارد که بدون خواست و اراده خداوند برای ما قدمی بردارد، این اولین مرتبه ایمان است که ما از خلق برمی‌گردیم و به سوی خالق رو می‌کنیم.مرتبه بالاتر این است که ما از حاجت‌خواهی‌های مادی فراتر می‌رویم و از خداوند طلب معنویات می‌کنیم، طلب معرفت و بینش می‌کنیم، این خواسته‌ها یعنی ما رشد کرده‌ایم و دنیا و مافیها برای ما کوچک شده‌اند. نه اینکه نخواهیم، بلکه ارزش دلبستگی برای ما ندارند. ما می‌خواهیم به بالاتر از دنیا برسیم، می خواهیم خود و خدای خود را بشناسیم.این دعا ارزشمندترین دعاهاست، دعایی که برای شناخت و معرفت و در نتیجه عاقبت به‌خیری باشد.

بهترین فرصت برای دعاکردن

ماه رمضان ماه گشوده‌شدن درهای رحمت خداوند است، در ماه رمضان دعاها مستجاب می‌شود، ماه رمضان، ماه هم‌صحبتی عبد با معبود است، ماه خواستن‌ها و اجابت‌هاست، هنگامی‌که حجاب‌ها و موانع میان ما و خدایمان برداشته می‌شود. پیامبر(ص) فرمود: درهاى آسمان در شب اوّل ماه رمضان گشوده مى شود و تا آخرین شب این ماه بسته نمى‌شود. (بحارالأنوار:96/344/8 ) آیت‌ا... حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) در شرح این حدیث فرمودند: «...در روایت تعبیر به «ابواب» شده است... یعنی تمام حجاب‌ها از طرف خداوند نسبت به بندگانش برداشته می‌شود، هیچ حجابی نیست، تمام درب‌ها باز است، هر تقاضایی که متناسب با دری باشد، به خداوند متعال می‌رسد، چه مادی چه معنوی ....و نتیجه آن این است که این تقاضاها بی‌جواب نمی‌ماند، به تعبیری امروزی به بایگانی نمی‌رود، مستقیم به خود خداوند می‌رسد. ...».پیامبر اکرم(ص) در خطبه شعبانیه فرمودند: «.....اعمال شما در آن (ماه رمضان) پذیرفته است و دعاهای شما مستجاب، پس، از پروردگار خویش با نیت‌های راستین و دلهای پاک، بخواهید كه توفیق روزه این ماه و تلاوت قرآن در آن را به شما عنایت فرماید.» (وسائل ‌الشیعه ج: 10 ص : 314)در این خطبه رسول خدا(ص) خطاب به ما می‌فرمایند دعای شما مستجاب است. بنابر مقدماتی که گفتیم نتیجه می‌گیریم که ماه مبارک رمضان، فرصت طلایی دعا کردن و جواب گرفتن است. حاجات ما به آسمان می‌روند و مستجاب شده برمی‌گردند، اگر تأخیری در استجابت دیدیم ناامید نشویم چرا که خداوند حکیم بهتر می‌داند که صلاح ما چیست، به هر حال استجابت دعاها حتمی است، پس در این ماه عزیز، از هر فرصتی برای دعاکردن استفاده کنیم، چه در طلب حاجات مادی چه معنوی. امام علی(ع) می‌فرماید:«خداوند کلید گنجینه‌ها(ی رحمتش) را در دستان تو قرار داده است که به تو اجازه داده از او درخواست کنی تا هرگاه بخواهی، درهای نعمتش را با دعا بگشایی و بارش باران رحمتش را طلب نمایی؛ پس اگر اجابت دعایت به تأخیر افتاد، این تأخیر تو را ناامید نسازد».( نهج‌البلاغه ، نامه 31)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

راه درمان فحش و ناسزاگویی

راه درمان فحش و ناسزاگویی

از جمله عادات رایج در میان برخی از افراد جامعه، بر زبان آوردن الفاظ نادرست و رکیک است که از آن تعبیر به «فحش» می‌شود.
No image

روان شناسی در عصر عبور از تجدد

در دوره پست مدرن، عوامل اجتماعی اهمیت بیشتری نسبت به ویژگی‌های بیولوژیک دارند
نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

آیا امید و انگیزه افراد برای فعالیت و پیشبرد امور خود و جامعه شان امری است فردی که تنها در ویژگی‌های روانی و شخصیتی افراد ریشه دارد یا فرهنگ و شرایط اجتماعی هم بر آن موثر است؟
نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

عبادت‌های اسلامی فواید جسمی روشنی برای بدن انسان دارد. این پژوهش به دنبال بیان تاثیرات مثبت حرکات نماز در چرخش خون در مغز و مقارنه‌ی تاثیرات نماز با تاثیر جایگزین‌های آن در اثر انجام ورزش است.
فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.

پر بازدیدترین ها

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.
No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

سیماى گیاهان زراعى در قرآن کریم‌ (قسمت اول)

بیشترین یادکرد قرآن از گیاهان، به گیاهان زراعى اقتصادى اختصاص دارد، نه گیاهان صرف. به تعبیر دیگر، آنچه از اسامى نباتات به طور کلى یافته‌ام اختصاص به نباتات زراعى فراورى شده دارد که انسان آن را به واسطه کاشت و داشت به دست مى‌آورد و در راه آن کوشش مى‌کند...
No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...
Powered by TayaCMS