دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات آیت الله رضا همدانی

No image
تالیفات آیت الله رضا همدانی

تألیفات

آیت الله حاج آقا رضا همدانى علاوه برتدریس، آثار ارزشمندى نیز تألیف کرد. او با قلمى شیوا اندیشه هاى خود را به رشته تحریر کشید. در این جا به ذکر تألیفات آن متفکر گرانمایه مى پردازیم:

1 ـ ذخیرة الاحکام: این کتاب رساله عملیه وى است.

2 ـ الهدایه: این کتاب فقه فارسى است بحثهاى طهارت، صلوة و صوم تا اعتکاف در آن آمده است.

3 ـ الوجیزه فى الفقه: نسخهاى از این کتاب در کتابخانه مرحوم میرزا باقر قاضى در تبریزموجود بود.([8])

4 ـ الفوائد الرضویه على الفرائد المرتضویه: این کتاب در علم اصول نگارش یافته است و به عنوان حاشیه برکتاب فرائد الاصول، نوشته شیخ انصارى است و در سال 1318 هـ ق، در ایران به چاپ رسیده است.

5 ـ تقریرات فقه: حاج آقا رضا همدانى در این اثر مباحثات فقهى استادش، میرزاى شیرازى را از اول بیع تا آخر خیارات، نوشته است.

6 ـ حاشیه برمکاسب شیخ انصارى(قدس سره).

7 ـ حاشیه بر ریاض المسائل، نوشته سید على اصفهانى حائرى.

8 ـ حاشیه بر نجاة العباد، تألیف شیخ محمّد حسن نجفى (نویسنده جواهر الکلام).

9 ـ تقریرات اصول: در این کتاب بحثهاى اصولى میرزاى شیرازى به تقریر درآمده است.

10 ـ مصباح الفقیه: این اثر ارزشمند که مهمترین تألیف حاج آقا رضا همدانى است، یکى از عمیقترین و شیواترین شرحهاى کتاب شرایع، نوشته محقق اول است. علاّمه شیخ آقا بزرگ تهرانى در مورد چگونگى نگارش این کتاب سخنى دارد که ما را به اهمیت این کتاب بیشتر آشنا مى کند. ایشان مى گوید: «مولف هر شب یک صفحه از آن را مى نوشت و هنگام صبح براى شاگردان فرهیخته و اندیشمند خویش، همانند سیدمحسن امین، سید جمال الدین گلپایگانى، شیخ احمد کاشف الغطاء و برادرش شیخ محمّد حسین، شیخ ابوالقاسم قمى، شیخ على جواهرى، شیخ على قمى، شیخ عبدالحسین کاظمى، میرزا جواد آقا ملکى تبریزى، شیخ محمّد تقى مقدس طهرانى، و این جانب، مى خواند. سپس نوشتار خویش را در این مجمع علمى حک و اصلاح مى کرد و گاه دیدگاهش را تغییر مى داد و گاهى بر آن اصرار مى ورزید.»([9])

به همین علّت کتاب مصباح الفقیه آکنده از تحقیقات فقهى، اصولى، تفسیرى، حدیثى، ادبى و لغوى است و داراى سبکى زیبا و قلمى شیوا مى باشد. دقت در عمق مطالب، تطبیق فروع براصول و دسته بندى جالب از دیگر امتیازات این کتاب گرانسنگ است.

بابهاى طهارة، صلوة، زکات، خمس، صوم، رهن و اجاره در این مجموعه قبلاً به صورت چاپ سنگى بود و اکنون مدتى است که گروهى دست به تحقیق این کتاب زده اند و تاکنون 8 جلد از آن به چاپ رسیده است.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

راه درمان فحش و ناسزاگویی

راه درمان فحش و ناسزاگویی

از جمله عادات رایج در میان برخی از افراد جامعه، بر زبان آوردن الفاظ نادرست و رکیک است که از آن تعبیر به «فحش» می‌شود.
No image

روان شناسی در عصر عبور از تجدد

در دوره پست مدرن، عوامل اجتماعی اهمیت بیشتری نسبت به ویژگی‌های بیولوژیک دارند
نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

آیا امید و انگیزه افراد برای فعالیت و پیشبرد امور خود و جامعه شان امری است فردی که تنها در ویژگی‌های روانی و شخصیتی افراد ریشه دارد یا فرهنگ و شرایط اجتماعی هم بر آن موثر است؟
نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

عبادت‌های اسلامی فواید جسمی روشنی برای بدن انسان دارد. این پژوهش به دنبال بیان تاثیرات مثبت حرکات نماز در چرخش خون در مغز و مقارنه‌ی تاثیرات نماز با تاثیر جایگزین‌های آن در اثر انجام ورزش است.
فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.

پر بازدیدترین ها

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.
No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

سیماى گیاهان زراعى در قرآن کریم‌ (قسمت اول)

بیشترین یادکرد قرآن از گیاهان، به گیاهان زراعى اقتصادى اختصاص دارد، نه گیاهان صرف. به تعبیر دیگر، آنچه از اسامى نباتات به طور کلى یافته‌ام اختصاص به نباتات زراعى فراورى شده دارد که انسان آن را به واسطه کاشت و داشت به دست مى‌آورد و در راه آن کوشش مى‌کند...
No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...
Powered by TayaCMS