دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات آیت الله محمد تقی آملی

No image
تالیفات آیت الله محمد تقی آملی

تألیفات

از این عالمِ فرزانه و متألّه، آثارى گران سنگ به زیور طبع آراسته گردیده است که برخى از آن ها در حوزه هاى علمیه به عنوان کتاب درسى مورد استفاده قرار مى گیرد.

آیت الله محمدتقى آملى، آثار مکتوبش را براى دوستان خود ارسال مى کرد احتمالاً این آثار ارسالى، و دست نوشته ها منحصر به فرد نیز بوده است. ایشان در نامه اى که به آیت الله میرزا على اکبر مرندى مى نویسد این موضوع را چنین بیان کرده است:

«یک جلد شرح عروه که در طهران نوشته شده و هنوز هم اشتغال دارم، از باب زیره به کرمان، ارسال خدمت خواهم داشت. براى آن که به وسیله آن یادى از مخلصتان فرموده و از دعوات صالحه مستفیضم فرمایید. زیاده التماس دعا دارد. ایام سعادت مستدام.»([64])

همچنین در خصوص تألیف برخى از آثارش، نگاشته است:

«در این تاریخ ـ که ساعت 11 صبح روز شنبه 15 شوال سال 1383 هـ .ق. مطابق با روز دهم برج اسفند سال 1342 هـ .ش. است ـ با حال ضعف و کسالت، به اوراق که تاریخچه زندگانى این ذلیل است، مراجعه و این که تا کنون خداى متعال مرا باقى داشت، شکرگزارى کردم و قدرى مطالعه از گذشته نمودم و بسى تأسّف از عمر گذشته خوردم و در این سال، مرا بیمارى پیش آمده و منتهى به بسترى شدن در بیمارستان شد... و خداى متعال مرا شفا بخشید... در خانه بسترى هستم. اوقاتى را که با دوستان به سر مى برم، به خوشى مى گذرانم و بقیه را که تنها باشم، به نوشتن شرحى بر عروه، که به آن مشغولم و مجلّداتى از آن منظم شده...»([65])

این عالم فرهیخته علاوه بر تدوین، تألیف و تحقیق، بر آثار دیگران از جمله کتاب «سرّالبیان» بیگلرى تقریظ نوشته است. سرّالبیان درباره آداب تجوید قرآن است که مرحوم آملى در سال 1338 ش. از این کتاب بسیار تقدیر و تمجید نموده است.([66])

آثار آیت الله شیخ محمدتقى آملى، بدین شرح است:

1 ـ حاشیه بر مکاسب شیخ انصارى (2 ج).

این اثر، حاصل تقریرات بحث آیت الله نایینى است بر مکاسب شیخ انصارى که چاپ و منتشر گردیده است.

2 ـ کتاب الصلوة (3 ج).

این کتاب تقریرات دروس آیت الله نائینى است که به زیور طبع آراسته شده است.

3 ـ منتهى الاصول الى غوامض کفایة الاصول (1 ج).

این اثر گران سنگ، تقریرات درس آیت الله العظمى سید ابوالحسن اصفهانى است که چاپ و منتشر شده است.

4 ـ شرح بر عروة الوثقى (12 ج).

این کتاب، شرح مبسوطى بر عروة الوثقى (آیت الله سید محمدکاظم یزدى) است که همه 12 مجلّد آن به طبع رسیده است.

5 ـ حاشیه بر بخش حکمت منظومه سبزوارى([67]) (2 ج).

این اثر نیز چاپ و منتشر شده است.

6 ـ و چند اثر دیگر، از جمله جزوه و رساله هایى پیرامون: توحید، مسائل اخلاقى، رهن، وقف، وصیت، رضاع، قاعده لاضرر، اصالة الصحة، صحیحة لا تعاد.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

مشعشعیان

مشعشعیان

سیدمحمد بن فلاح، از نوادگان  امام کاظم (ع)، در واسط عراق زاده شد.
فرقه نعمانیه

فرقه نعمانیه

تفرق و انشعاب در تمام مذاهب رویدادی انکار نشدنی است اما برخی اوقات حقایق این انشعاب در اثر تعصبات مخفی می‌شود بلکه افتراء و دروغ دشمنان یک مذهب، انشعابات کاذبی را به صحنه مذهب مورد نظر می‌رساند.
فرقه رافضه Rafzh

فرقه رافضه Rafzh

اسامی مختلفی می‌تواند به هر فرقه یا مذهبی اطلاق شود.اما در برخی موارد اطلاق و نامگذاری اسامی، بر اساس دشمنی مخالفین صورت می‌گیرد. انگیزه دشمنان، تحقیر و توهین به فرقه یا مذهب مذکور می‌باشد. این شیوه توسط عموم اهل سنت در مورد شیعه بکار رفته و امروزه نیز بکار می‌رود.
فرقه فطحیه Fthyh

فرقه فطحیه Fthyh

نیمه اول قرن دوم از نظر ظهور فرق و مذاهب گوناگون در دامن امت اسلامی بسیار گسترده می‌نماید.
فرقه شمطیه Shmtyh

فرقه شمطیه Shmtyh

اعتقاد به مهدویت از ارکان عقائد شیعی است و در ادیان و مذاهب دیگر وجود منجی آخرالزمان به اشاره بیان شده است. این عامل امید دهنده اگر به طور صحیح تبیین نشود مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت.

پر بازدیدترین ها

مشعشعیان

مشعشعیان

سیدمحمد بن فلاح، از نوادگان  امام کاظم (ع)، در واسط عراق زاده شد.
فرقه فطحیه Fthyh

فرقه فطحیه Fthyh

نیمه اول قرن دوم از نظر ظهور فرق و مذاهب گوناگون در دامن امت اسلامی بسیار گسترده می‌نماید.
No image

فرقه حارثیه Harsyh

فرقه رافضه Rafzh

فرقه رافضه Rafzh

اسامی مختلفی می‌تواند به هر فرقه یا مذهبی اطلاق شود.اما در برخی موارد اطلاق و نامگذاری اسامی، بر اساس دشمنی مخالفین صورت می‌گیرد. انگیزه دشمنان، تحقیر و توهین به فرقه یا مذهب مذکور می‌باشد. این شیوه توسط عموم اهل سنت در مورد شیعه بکار رفته و امروزه نیز بکار می‌رود.
فرقه شمطیه Shmtyh

فرقه شمطیه Shmtyh

اعتقاد به مهدویت از ارکان عقائد شیعی است و در ادیان و مذاهب دیگر وجود منجی آخرالزمان به اشاره بیان شده است. این عامل امید دهنده اگر به طور صحیح تبیین نشود مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت.
Powered by TayaCMS