دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

سطح علمی فارغ التحصیلان ادبیات با هزینه‌های انجام شده همخوان نیست

No image
سطح علمی فارغ التحصیلان ادبیات با هزینه‌های انجام شده همخوان نیست چهارمین نشست "زبان فارسی و هویت ملی" عصر دیروز با حضور علی رواقی، علی کریمی و ابراهیم خدایار در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این نشست که در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، دکتر ابراهیم خدایار با اشاره به اینکه برای شکل دادن هویت ملی، زبان همواره بهترین ابزار بوده است گفت: اگر بخواهیم برای زبان نفسی قائل شویم باید بگوییم زبان ما همواره جلوه گاه دین و هویت ملی ما بوده است.
دکتر علی رواقی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز گفت: پیوند میان هویت ملی و زبان مهمترین مسئله ای است که امروز مطرح می شود. امروز زبان فارسی فرارود با تمام سخت گیریهایی که در پی اعصار وجود داشته و حکام سعی در براندازی آن داشته اند توانسته نهادینه شود. هر چند در قرن اخیر شوروی و به خصوص استالین سعی کردند بر ادبیات ما اثر بگذارند اما موفق نشدند زبان فارسی را در شهرهایی چون سمرقند و بخارا از بین ببرند.
وی افزود: با آمدن اعراب ایرانیان برای نگه داشتن زبان فارسی تلاشهای زیادی کردند؛ هر چند که آزار و اذیتهای موبدان در دوره ساسانی بسیار به ایران لطمه وارد کرد. به هرحال در دوره های اول یعنی بعد از روی کارآمدن حکومت مرکزی، زبان فارسی اندکی به هم ریخت. شاید به این خاطر که حکومتهای ملوک الطوایفی نیز در این جریان سهم داشتند. از سویی ترجمه هایی که از قرآن کریم به وسیله اشخاص به شکل دقیق و با وسواس انجام می شد توانست در حفظ زبان فارسی تاثیر بسیاری داشته باشد.
رواقی در ادامه خاطرنشان کرد: تصور من بر این است که باید نخست داشته های مان را در زبان فارسی معین کنیم و بر اساس این داشته ها به یک شناخت دست یابیم. به هر حال تصور می کنم باید طرح تازه ای برای برنامه های دانشگاهی به خصوص دانشگاههای ادبیات ریخته شود. به عنوان مثال هر دانشجو در طول یک سال هزینه های زیادی برای دولت دارد اما آیا از بین این تعداد، واقعا کارشناسان و افراد با صلاحیتی فارغ التحصیل می شوند؟ بنابراین باید روشهای تدریس را عوض کنیم.
عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی اضافه کرد: با وجود تحولاتی که در متون ادب فارسی داشته ایم اما هنوز همان قواعد را در دستور زبان فارسی تدریس می کنیم. در حالی که امروز نیازمند دروسی چون دستور، نقد ادبی، تاریخ ادبیات، سبک شناسی و سایر دروس متفاوت در کنار یکدیگر هستیم.
در ادامه این نشست دکتر علی کریمی گفت: ما باید توانایی های غنی زبان فارسی را دریابیم و باور داشته باشیم که علوم از یکدیگر تاثیر می پذیرند، به شکلی که ساختارگرایی در ادبیات و جامعه شناسی و سیاست همواره رواج یافته و موجب نگاهی سیستماتیک شده است. زبان فارسی در گذشته و حال به وسیله مجموعه ای از عوامل اشاعه داده شد و مانند حلقه وصلی به نسلهای کنونی منتقل شد.
وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر رابطه معناداری بین گسترش زبان و قدرتهای ملی کشف شده است. در مجموعه می توان گفت شکافهای هویتی از پتانسیل بالایی برخوردارند. بنابراین باید سعی کنیم در حفظ زبان فارسی با درنظر گرفتن مجموعه عوامل کوشا باشیم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

هویت زنانه در تندباد تاریخ

هویت زنانه در تندباد تاریخ

✍️ سعید احمدی
سگ کی؟

سگ کی؟

✍️ سعید احمدی 
کارهای کثیف

کارهای کثیف

✍️ سعید احمدی 
الهیات جنگ...

الهیات جنگ...

یادداشت

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
No image

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»

پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
Powered by TayaCMS