دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

هیأت های مؤتلفۀ اسلامی

No image
هیأت های مؤتلفۀ اسلامی

كلمات كليدي : مسجد امين الدوله، هيأت هاي مؤتلفۀ اسلامي، انجمن هاي ايالتي و ولايتي، دكتر بهشتي، انواري، مولائي، حبيب الله عسگر اولادي،حاج مهدي عراقي،س

نویسنده : مهدی نظرپور , لطفعلی لطیفی

در سال 1341 پس از غائله انجمن‌های ایالتی وولایتی در بازار وبرخی مساجد تهران افرادی با عنوان هیأت‌های مذهبی،‌به فعالیّت‌های سیاسی می‌پرداختند،امام خمینی (ره) تصمیم‌ گرفت فعّالیّت آنها را متمرکز کرده،به قم وصل کند. از این رو،سه هیأت (هیأت مسجد امین الدوله،هیأت اصفهانی‌ها وهیأت‌ مسجد شیخ علی) به قم دعوت کرد و از آنها خواست که ضمن ارتباط با وی، فعّالیّت خود را در تهران متمرکز کنند. این افراد در تهران گروهی به نام هیأت‌های مؤتلفۀ اسلامی را تشکیل دادند.

ارکان هیأت‌های مؤتلفۀ:

الف) شورای روحانیت: این شورا دارای چهار عضو رسمی شامل شهید آیت الله مطهری وشهید آیت الله دکتر بهشتی وحجج اسلام آقایان انواری ومولائی دو عضو غیررسمی آن شامل شهید محمد جواد باهنر وآیت الله هاشمی رفسنجانی بودکه در واقع نمایندگان غیررسمی امام (ره) در این گروه بودند.

وظایف شورا:

1-مشاوره ونظارت بر فعّالیّت‌های هیأت‌های مؤتلفه وانطباق آنها با موازین شرع وخط مشی امام (ره)

2-تهیۀ کتاب‌ها وجزوات آموزشی

ب) سازمان مرکزی یا هیأت اجرایی: که شامل دوازده نفر بود. مهم‌تری وشناخته شده‌ترین اعضای آن،حبیب‌الله عسگر اولادی،حاج مهدی عراقی،سیداسدالله لاجوردی بودند.

عمده‌ترین وظیفۀ سازمان مرکزی،تصمیم‌گیری دربارۀ تعیین خط مشی این گروه وتنظیم امور تشکیلاتی،تبلیغاتی،آموزشی ومالی هیأت‌های مؤتلفه بود.

ج)شورای تصمیم‌گیری: این شورا دارای چهار عضو بود که عبارت بودند از: شهید مطهری،شهید امانی،شهید اسلامی وآقای عسگراولادی.وظیفۀ این شورا این بود که در مواقع ضروری به سرعت تصمیم‌گیری‌ کرده،آن را به تصویب سازمان مرکزی رسانده واجرا کنند

د)شاخۀ نظامی: که عبارت بودند از: سید علی اندرزگو،محمد بخارائی،رضا صفار هرندی،مرتضی نیک‌نژاد،مهدی عراقی ومهم‌ترین اقدام این شاخۀ ترور حسنعلی منصور به دست محمد بخارایی در سال 1343 ه‍.ش پس از تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه بود که در نتیجه،محمد بخارایی،رضا صفار هرندی،مرتضی نیک‌نژاد و صادق امانی دستگیر و به اعدام محکوم شدند. . (برگرفته از کتاب جریان شناسی، مهدی نظرپور و لطفعلی لطیفی)

مقاله

نویسنده مهدی نظرپور , لطفعلی لطیفی
جایگاه در درختواره تاریخ ایران بعد از اسلام

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

هویت زنانه در تندباد تاریخ

هویت زنانه در تندباد تاریخ

✍️ سعید احمدی
سگ کی؟

سگ کی؟

✍️ سعید احمدی 
کارهای کثیف

کارهای کثیف

✍️ سعید احمدی 
الهیات جنگ...

الهیات جنگ...

یادداشت

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
No image

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»

پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
Powered by TayaCMS