دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

رعایت حریم در روابط بین زن و مرد

اگر با شدت بر سر یکی از شما سوزنی(یا میخی) کوبیده شود بهتر از آن است که زنی را که نامحرم است لمس کنید!! «مجمع الزوائد، ج 4، ص 326»
رعایت حریم در روابط بین زن و مرد
رعایت حریم در روابط بین زن و مرد

رعایت حریم در روابط بین زن و مرد

قال رسول الله(ص): «لإن یطعَنَ فی رأسِ أحدکُم بِمِخْبطٍ مِنْ حدیدٍ خیرٌ لَهُ مِنْ اَنْ یمَسَّ إمراَةً لاتَحِلُّ لَهُ»

یکی از چیزهایی که در اسلام در مورد آن حساسیت نشان داده شده رعایت حریم در روابط بین زن و مرد است. هر چه اهمیت حفظ حریم در روابط بین زن و مرد در نظر مردم کمتر ‌شود به تبع آن مشکلات عدیده‌ای برای فرد و خانواده و اجتماع به وجود می‌آید که بعضی از آنها عواقب جبران ناپذیری را به دنبال دارند. وقتی کم‌کم حریم‌ها از بین رفت؛ ما روز به روز شاهد کمرنگ شدن ارزش‌ها و بی‌عفّتی در سطح جامعه خواهیم بود حریم و عفافی که برای حفظ خانواده و جامعه بود در اثر بی توجّهی و پای‌بند نبودن به ارزش‌ها از بین رفته و به دنبال آن هرزگی و روابط نامشروع، عدم استحکام خانواده‌ها خسران دنیا و آخرت و... را در پی خواهد داشت. چنانچه حضرت امام خمینی(ره) آن عارف فرزانه، اندیشمند و فیلسوف بی بدیل جهان اسلام چنین فرموده‌اند: «اکنون انسان بیدارگر قدری فکر کند، به خوبی می‌یابد جنایت خود را در هتک پرده عفّت قوّه‌ای را که خداوند تعالی برای حفظ نظام عائله و ابقای شرافت و سعادت دنیا و ‌آخرت مرحمت فرموده، همان قوّه را که انسان به ضد مقصد و مقصود به کار بَرَد.»[1] حفظ حریم در روابط بین زن و مرد به قدری حائز اهمیت است که پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) می‌فرمایند:

 

«اذا جَلَسَتِ المَرأهُ مَجْلِساً فَقامَت عَنهُ فَلا یجلِسْ فى مَجْلِسِها أحَدٌ حتّى یبْرُدَ»[2]

هنگامى که زنى در جایى نشست (مثلاً صندلى ماشین یا روى مبل و...) و سپس از آنجا برخاست،کسى در جاى او ننشیند تا اینکه گرمى آنجا از بین برود.

 حضرت داود(ع) نیز به پسرش این چنین سفارش می‌کند که:

«اِمْشِ خَلْفَ الأسَدِ و الاُسُود و لا تمشِ خلفَ المرأهِ»[3]

پسرم! پشت سر شیر درنده و دیگر درندگان راه برو، اما
پشت سر زن نامحرم راه مرو [چرا که خطر حرکت در پشت سر نامحرم از خطر حرکت، پشت سر شیر درنده بیشتر است!!]

این همه تأکید در روایات برای حفظ حریم بین زن و مرد به خاطر این است که اگر حریم بین زن و مرد شکسته شد؛ تحریک آتش شهوت و گسترش آن را در سطح جامعه به دنبال خواهد داشت؛ آتشی که بعد از شکسته شدن حریم بین زن و مرد کمتر می‌توان آن را خاموش کرد چرا که  کم‌کم دامنه عواقب بعدی را چه از نظر انحطاط اخلاقی و چه تبعات بعدی را نیز به دنبال خواهد داشت و شیطان آنقدر وسوسه می‌کند تا انسان را دچار لغزش خواهد کرد. پیامبر اکرم(ص) در این‌باره می‌فرمایند: هیچ مردی با زن نامحرم خلوت نکند؛ چرا که سوّمین آن‌ها شیطان خواهد بود.[4]

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) ⠕ جلدي)

سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) (15 جلدي)

پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله) روح همه انبياء اولياء و شهدا بوده و جان اين جهان است. شريعت او كامل ترين و جامع ترين شريعت ها و در بردارندة همة جنبه هاي فردي و اجتماعي آنان مي باشد، از اين رو چون خود، اعظم رسولان است شريعت او نيز اعظم شرايع است و سيره هاي رفتاري و سلوك هاي فردي و اجتماعي او آيينة تمام نماي انبياي الهي است و سخنان او پيام رسان عظيم ترين مفاهيم الهي و راهنماي كمال و سعادت براي انسان ها است؛ فهم سخنانش انسان ها را از ظلمت ها جهل به نور هدايت مي كشاند و فرموده هايش با فطرت انسان ها هموار بوده و به دل و جان آنها روح عبوديت و ذكر حق القا مي كند.

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

رذائل اخلاقي كارگزاران از منظر اميرالمونین علی علیه السلام

على عليه السلام خطر كارگزاران غافل و ناتوان را مدام گوشزد مى كردند و از اينكه حكومت مردم به دست افراد سست عنصر و ويرانگر بيفتد، نگران بودند؛ لذا بطور مداوم به كارگزاران هشدار مى دادند و ايشان را از كم كارى برحذر مى داشتند؛ ، لذا در نامه به كميل فرماندار هيت او را به خاطر ترك مقابله با لشكريان مهاجم شام نكوهش مى كند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

عدالت اجتماعی در حکومت امام علی (ع)

عدالت اجتماعي به عنوان يک مفهوم جامع و همه جانبه در سياست گذاري يک حکومت و يک نظام وسيع بين المللي، براي اولين بار در تاريخ، از طرف امام علي (ع) و پس از شکست امپراطوري هاي روم و ايران و فتوحات مسلمين در قاره هاي آسيا و افريقا پايه گذاري شد. از ديدگاه امام علي (ع)، عدالت اجتماعي يک اصل همگرا و مشروع حکومتي است و همه ي ابعاد سياسي، اقتصادي اداري و سازماني را در بر دارد.
No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
Powered by TayaCMS