دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های سیاسی آیت الله رضا مدنی

No image
فعالیت های سیاسی آیت الله رضا مدنی

آیت الله مدنى و انقلاب اسلامى

براى آشنایى با دیدگاه سیاسى آیت الله مدنى به دو بخش از دیدگاه هاى وى قبل و بعد از پیروزى انقلاب اسلامى اشاره مى کنیم:

وى همانند سایر مراجع، از اوایل شروع انقلاب اسلامى حضور داشته و همگام با امام خمینى و سایر مراجع تقلید، مبارزه با طاغوت را بر خود فرض مى دانست و در مقابل کارهاى نامشروع حکومت پهلوى به هر شکل ممکن مقابله مى کرد و حضور خود را با سخنرانى، صدور اعلامیه، تشکیل مجالس و نیز فتوا به حرمت مصرف گوشت هاى سرد که به طور غیر شرعى ذبح شده بود و از کشورهاى غیر اسلامى وارد ایران مى شد، اعلام مى کرد. همچنین جلوگیرى از تخریب مساجد کاشان، همانند مسجد صادقیّه و مسجد اعظم کاشان، از دیگر فعالیّت هاى اوست.[31] براى آشنایى بیشتر با این بُعد مبارزاتى وى، به نمونه اى از اعلامیه هاى وى از سال هاى 1342 ش. تا سال 1357 ش. اشاره مى کنیم:

تاریخ: اردیبهشت 1342ش.

بسمه تعالى

جامعه روحانیت کاشان، پشتیبانى کامل خود را بدین وسیله از زعماى حوزه علمیه قم، مخصوصاً عالم عامل مجاهد، حضرت آیت الله خمینى اعلام و در راه اجراى منویات معظم له که اعتلاى اسلام و قطع دست اجانب از حریم مقدّس قرآن است، از هیچگونه فداکارى دریغ نخواهند نمود. بدیهى است که اراده و خواست روحانیت اسلام با جنبش عظیم ملّت مسلمان همراه است...

رضا المدنى الکاشانى و...[32]

همچنین در دى 1356 ش. در پى اهانت روزنامه اطلاعات به امام خمینى، جامعه روحانیت کاشان در محکومیت این اقدام، اطلاعیه اى منتشر کرد. در این اطلاعیه که آیت الله مدنى یکى از امضا کنندگان آن بود آمده است:

«از قلمهاى مسموم عدّه اى از مطبوعات کشور که حقایق اسلامى را واژگون جلوه مى دهند و از تهمت هاى ناروا به حضرات علماى اعلام دامت برکاتهم، مخصوصاً از مندرجات روزنامه اطلاعات، شماره 15506، هفدهم دى ماه، مبنى بر اهانت بر ساحت اقدس حضرت آیت الله العظمى آقاى خمینى مدظله، شدیداً متأثّر و مراتب انزجار خود را بدین وسیله اعلام نموده و... .[33]

اطلاعیه مشابهى نیز به همراه جمعى از عالمان کاشان، درباره فاجعه 29 بهمن تبریز صادر کردند.[34]

ملاقات با امام خمینى

در آستانه پیروزى انقلاب اسلامى ایران، ملاقاتى بین امام خمینى و آیت الله حاج آقا رضا مدنى در روزهاى قبل از پیروزى انقلاب صورت گرفت و در آن ملاقات، امام از وى خواست که براى پیروزى نهضت دعا کند. وى به اهل بیت معصوم(علیهم السلام) متوسل و متمسک شد و عریضه اى به محضر امام عصر (عج) نوشته، با گریه و التماس پیروزى انقلاب را از محضر امام عصر (عج) تقاضا کرد.[35]

بعد از پیروزى انقلاب

آیت الله مدنى با پیروزى شکوهمند انقلاب اسلامى، همواره حمایت از رهبرى انقلاب را بر خود لازم دانسته، به این کار اهتمام مى ورزید و بارها مى گفت:

«آقاى خمینى وارد در کارهاى سیاسى هستند و باید در امورات سیاسى تابع او باشیم.»[36]

درباره دعوت به پشتیبانى از امام خمینى چنین نقل شده است:

«ما زیاد به آقا اصرار مى کردیم که آقا در امور سیاسى اطلاعیه بدهید. آقا فرمود: آقا سیّد نصرالله من نمى ترسم اطلاعیه بدهم مردم به حرف امام گوش مى کنند. بگذارید مردم پیرو امام باشند. من نمى ترسم بگذارید درب این و آن نروند و به حرف ایشان گوش بدهند.[37]

آیت الله مدنى درباره امام خمینى گفته است: «امام خمینى اسلام و ایران را زنده کردند.» و یا در بیانات دیگر خود مى گوید:

«خدا شاهد است سال هاى زیادى منتظر بودم که یک نفر مرجع روحانى پیدا شود که نبض این مملکت به دست او باشد و کارها را اداره کندالحمدالله رب العالمین، مراد ما انجام گرفت. امیدوارم خداوند بحق محمّد و آل محمّد(صلى الله علیه وآله)، رهبر ما را موفق بدارد و روز به روز بر عمر و عزّتشان بیفزاید.»[38]

بمب باران منزل مرجعیّت

خانه هاى عالمان دینى نیز همانند خانه هاى دیگر افراد، در جنگ تحمیلى عراق از حملات نظامى در امان نماند و مورد حمله دشمن بعثى قرار گرفتدر حالى که صادق زاده نامى از آقا مسئله شرعى مى پرسید و آقا پاسخ مى داد، منزل آقا بمب باران شد و صادق زاده به درجه شهادت نائل گردید و بدن مبارک آیت الله مدنى نیز خراشى برداشت.[39]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

رذائل اخلاقي كارگزاران از منظر اميرالمونین علی علیه السلام

على عليه السلام خطر كارگزاران غافل و ناتوان را مدام گوشزد مى كردند و از اينكه حكومت مردم به دست افراد سست عنصر و ويرانگر بيفتد، نگران بودند؛ لذا بطور مداوم به كارگزاران هشدار مى دادند و ايشان را از كم كارى برحذر مى داشتند؛ ، لذا در نامه به كميل فرماندار هيت او را به خاطر ترك مقابله با لشكريان مهاجم شام نكوهش مى كند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

عدالت اجتماعی در حکومت امام علی (ع)

عدالت اجتماعي به عنوان يک مفهوم جامع و همه جانبه در سياست گذاري يک حکومت و يک نظام وسيع بين المللي، براي اولين بار در تاريخ، از طرف امام علي (ع) و پس از شکست امپراطوري هاي روم و ايران و فتوحات مسلمين در قاره هاي آسيا و افريقا پايه گذاري شد. از ديدگاه امام علي (ع)، عدالت اجتماعي يک اصل همگرا و مشروع حکومتي است و همه ي ابعاد سياسي، اقتصادي اداري و سازماني را در بر دارد.
No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
Powered by TayaCMS